دیدبان
جروزالم‌پست:

اسرائیل برای دوران بعد از رفع محدودیت‌های موشکی ایران آماده می‌شود

 اسرائیل برای دوران بعد از رفع محدودیت‌های موشکی ایران آماده می‌شود

به گزارش دیدبان، روزنامه «جروزالم‌پست» نوشته است که اسرائیل از حالا خود را برای دوران پس از رفع محدودیت‌های موشکی ایران آماده می‌کند و در تلاش است تا آمریکا و اروپا را به اتخاذ روش‌هایی خارج از ساز و کار سازمان ملل، برای محدود کردن برنامه موشکی ایران وادارد.

قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 را تائید کرده، از ایران «درخواست» کرده به مدت 8 سال از تاریخ اجرایی شدن برجام فعالیت‌های مرتبط با «موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توان حمل کلاهک اتمی طراحی‌شده‌اند»، انجام ندهد.

این قطعنامه همچنین هرگونه همکاری یا فروش قطعات مربوط به برنامه موشکی به ایران را ممنوع کرده است. محدودیت مشابهی در مورد فروش تجهیزات نظامی به ایران هم در این قطعنامه مقرر شده است. محدودیت فروش تجهیزات نظامی به ایران 5 ساله است.

به نوشته جروزالم‌پست، در حالی که یک سال از اجرای برجام گذشته و عمر این دو محدودیت به ترتیب 7 و 4 سال دیگر به پایان می‌رسد، رژیم صهیونیستی تلاش برای مقابله با برنامه موشکی و نظامی ایران پس از این دوره را آغاز کرده است.

بنا بر این گزارش، اسرائیل معتقد است که کشورهای اروپایی که در طول مذاکرات هم خواستار طولانی‌تر شدن عمر این محدودیت‌ها بودند، با «راهبردی خلاقانه» برای محدود نگه داشتن برنامه موشکی ایران همراه باشند.

به نوشته «جروزالم‌پست»، افراد نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته‌اند که طرح پیشنهادی تل‌آویو این است که اگر روسیه به برنامه موشکی ایران کمک کرد، با ساز و کاری خارج از سازمان ملل، تحریم شود. در این صورت و با تهدید کشورهایی که قصد همکاری با ایران را داشته باشند، می‌توان با وجود رفع تحریم‌ها، در عمل محدودیت‌ها علیه برنامه موشکی ایران را حفظ کرد.

به نظر می‌رسد این راهبرد همین حالا هم در واشنگتن مورد حمایت باشد.

یکی از لابی‌گران حامی اسرائیل در واشنگتن، می‌گوید: «تحریم روسیه مثل همیشه در کنگره پرطرفدار است.»

وی می‌گوید با اعمال تحریم علیه روسیه برای فروش قطعات موشک به ایران، می‌توان «با یک تیر دو نشان زد» و هم مسکو و هم تهران را محدود کرد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که اگر بعد از عمر توافق هسته‌ای، ایران به توان موشکی لازم دست یافته و بتواند سانتریفیوژهای خود را نیز افزایش دهد، عملا در آستانه ساخت بمب اتم قرار می‌گیرد، اما بدون آنکه را بسازد و از مزیت ایجاد بازدارندگی بهره‌مند شود.

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن