دیدبان

12 رویداد غیرمنتظره جهان در یک سال پرحادثه + عکس

12 رویداد غیرمنتظره جهان در یک سال پرحادثه + عکس

به گزارش دیدبان، شاید بسیاری معتقد باشند امسال پرحادثه‌ترین سال در طی ۵۰ سال گذشته بود. حتی اگر این درست نباشد، سال ۱۳۹۵ را باید شگفتی‌سازترین سال در دهه‌های اخیر دانست. ۱۲ اتفاق مهم ۱۳۹۵ را با هم مرور می‌کنیم:

۱۲. صلح دولت کلمبیا با بزرگترین سازمان شورشی آمریکای لاتین
کلمبیا در این سال شاهد آشتی دولت و سازمان «فارک» (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) بود. وقتی «خوآن سانتوس» رییس‌جمهور فعلی کلمبیا در سال ۲۰۱۰ به ریاست جمهوری رسید، وعده داد که به مبارزه نیم‌قرنی حکومت کلمبیا با فارک ادامه خواهد داد. اما سال ۲۰۱۶ اتفاقی بزرگ رخ داد. با وساطت «رائول کاسترو» -رییس‌جمهور کوبا- دو طرف به پای میز سازش و مصالحه آمدند و این امر بزرگ محقق شد. دو طرف متخاصم، پس از ۵۰ سال حاضر به پذیرش ۶ بند توافقنامه صلح شدند و رسما در روز ۲۵ آگوست این خبر اعلام شد. قرار شد که تایید نهایی این توافق از سوی مردم کلمبیا با برگزاری رفراندوم صورت گیرد. «آلوارو یوریب» رییس‌جمهور پیشین در میان منتقدانی بود که به شدت به توافقنامه به خاطر رویکرد نرمی که نسبت به فارک داشت انتقاد کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که جامعه کلمبیا یک «آری» مسلم به این توافق خواهد گفت اما در پایان اینچنین نشد. سانتوس که نهایتا برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۶ شد، ناامید نشد و در تاریخ ۲۴ نوامبر طرح جدیدی از توافق را با اعمالی تغییراتی چند، ارائه داد. اما بزرگترین تحول این بود که دیگر نیاز به برگزاری رفراندوم ملی نبود. مجلس نمایندگان کلمبیا با اکثریت آراء این طرح را تصویب و لازم‌الاجرا کرد. اکنون بسیاری از ناظران داخلی و برون‌مرزی و مردم کلمبیا امیدوارند که پایان ۵۰ سال جنگ که موجب کشته‌شدن بیش از نیم میلیون انسان شد نتیجه داشته باشد.

«خوآن سانتوس» در سمت چپ تصویر / «تیمولیون خیمنز» مشهور به «تیموچنکو» رهبر فارک در سمت راست / و «رائول کاسترو» در میان دو نفر

۱۱. اعلام جرم برزیل و کره‌ جنوبی علیه رؤسای جمهور
«دیلما روسف» رییس جمهور برزیل و «پارک گئون های» رییس جمهور کره جنوبی، دو رییس جمهوری بودند که در سال ۲۰۱۶ بزرگترین چالش دوران زندگی خود را سپری کردند. این دو زن، در سال ۲۰۱۶ از سوی اکثریت مردم خود و مجلس کشورشان به دلیل کارشکنی و خیانت به ملت، به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. در نهایت، اولی در ۳۱ آگوست ۲۰۱۶ پس از استیضاح رسما از ریاست جمهوری برزیل خلع شد و معاونش جای او را گرفت. دومی نیز عذرخواهی کرد و بر اساس رأی دادگاه قانون اساسی، کاخ ریاست‌جمهوری را ترک کرد.

در حالی که روسف المپیک ۲۰۱۶ را در برزیل برای اولین بار برگزار کرد، درگیر اتهامات مربوط به رسوائی شرکت «پتروبراس» (بزرگترین شرکت نفتی و گازی آمریکای جنوبی در برزیل) شد. گرچه او زمانی در گذشته رییس این شرکت بود و سهمی در این رسوائی نداشت اما ترکش‌های آن گریبانگیرش شد. تمرکز اصلی مخالفان روسف بر پنهانکاری او در رابطه با کسری بودجه کشور در سال ۲۰۱۴ بود که بدینوسیله می‌خواست برای دوره بعدی رای بیاورد. روسف در آگوست مستعفی شد و دوست قدیمی‌ و همتای کره‌ای‌اش «پارک» در ماه نوامبر در کره جنوبی به بن‌بست خورد.

وی نیز به این متهم شد که شرکت‌های کره‌ای را تحت فشار قرار داده تا به نفع تصمیمات دولت عمل کنند. مردم در خیابان‌های کره جنوبی خواستار استعفای وی شدند و نهایتا در ماه دسامبر، مجلس ملی کره جنوبی به خواسته مردم توجه کرد و ریاست جمهوری او را به حالت تعلیق درآورد.

 ۱۰. آزادسازی شرق حلب

چیزی که با قول و وعده آغاز می‌گردد، می‌تواند منتهی به تراژدی شود. سوریه، با شورش شورشیان در سال ۲۰۱۱ درگیر تنش شد و در سال ۲۰۱۵ تا آستانه فروپاشی دولت اسد پیش رفت. اما با ورود روسیه در سپتامبر ۲۰۱۵ به صحنه درگیری‌ها ورق برگشت و تروریست‌ها و شورشیان بسیاری از مناطق تصرف‌شده را از دست دادند. ژوئن ۲۰۱۶ بود که ارتش سوریه به یاری روس‌ها و ایرانی‌ها عملیات بسیار گسترده‌ای را علیه تروریست‌ها در شرق حلب آغاز کردند. نهایتاً در سپتامبر ۲۰۱۶ روسیه و آمریکا برای یک آتش‌بس توافق کردند و قرار شد که تروریست‌ها به همراه بستگان خود از بزرگترین شهر سوریه خارج شوند. آزادسازی حلب به جنگ داخلی سوریه که طی آن نیم میلیون انسان بی‌گناه کشته و ۱۱ میلیون دیگر آواره شدند پایان نداد. هم‌اکنون اکثر نقاط شرقی سوریه در دست مخالفان اسد است. هنوز شهر باستانی پالمیرا که دوباره به چنگ داعش افتاد، در دست این گروه تروریستی است و تراژدی همچنان ادامه دارد.

تروریست‌ها در انتظار اتوبوس برای خروج و انتقال از حلب؛ آزادی حلب به جنگ داخلی سوریه که طی آن نیم میلیون انسان بی‌گناه کشته و ۱۱ میلیون دیگر آواره شدند پایان نداد

 ۹. کودتای ناکام در ترکیه
 در نیمه‌های شب ۱۵ جولای بود که گروهی از نیروهای ارتش ترکیه اقدام به کودتا علیه «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه کردند. به نظر می‌رسید که رییس‌جمهور در تعطیلات سواحل مارماریس به سر می‌برد اما ناگهان از طریق گوشی آیفون خود بر تلویزیون ملی ترکیه ظاهر شد و اعلام کرد که علیه وی کودتا شده و از مردم ترکیه خواست که به خیابان‌ها بیایند و به نفع او بر علیه کودتاچیان اقدام کنند. هواداران اردوغان نیز چنین کردند. هزاران نفر به خیابان‌های ترکیه آمدند و نیروهای نظامی وفادار به دولت، در آستانه صبح موفق به خنثی کردن کودتا شدند.
اردوغان بلافاصله «فتح‌الله گولن» رهبر اپوزیسیون خود که طی یک تبعید خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند را به رهبری این کودتا متهم کرد و خواهان استرداد او شد. آمریکا، به دلیل اینکه مدارک و شواهد کافی برای این ادعا وجود ندارد درخواست اردوغان را رد کرد. لذا اردوغان آمریکا را به کارشکنی و هدایت کودتا متهم نمود، و در نتیجه روابط دو کشور به سردی گرایید.
کمی بعد، اردوغان دست به تصفیه داخلی زد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر شامل فعالان اجتماعی و سیاسی، مقامات و نیروهای دولتی، نظامیان، قضات و اصحاب جراید را به اتهام گولنیست بودن و یا همراهی با عاملین کودتا بازداشت و محکوم کرد. نتیجه اینکه دموکراسی ترکیه در این روزها به شدت ضعیف شده و اردوغان با چالش‌های قدرت روزافزون روبروست.  

سرگرد «شکرو سیمن» که به اتهام دست داشتن در کودتا علیه دولت اردوغان توسط نیروهای پلیس به جلسه دادگاه برده می‌شود

 ۸. انتخاب رودریگو دوترته به ریاست‌جمهوری فیلیپین
سیاست خارجی به ندرت به انتخابات شکل می‌دهد اما انتخابات کاملاً به سیاست خارجی شکل می‌دهد. «رودریگو دوترته» در ماه می موفق شد که با کسب ۳۹ درصد از آراء وارد دفتر ریاست جمهوری شد و بلافاصله پس از جلوس، رویکرد سیاست خارجی فیلیپین را تغییر داد. دوترته در اولین اقدام خود، مانیلا که به نوعی عهد اخوت با واشنگتن داشت را از آن جدا کرد. او، ریکرد ضدآمریکایی صریحی در پیش گرفته و رسماً پس از جدیدترین روبرویی‌اش با باراک اوباما، وی را «پسر یک فاحشه» خواند. سپس، رسماً اعلام کرد که در دولت او این عهد اخوت به پایان می‌رسد و نیروهای آمریکایی باید ظرف مدت ۲ سال از فیلیپین خارج شوند.

اما برنده اصلی آمریکاستیزی کنونی فیلیپین، چین است. کشوری که مردم فیلیپن آن را دوست ندارند. دوترته در جریان شکایت کشورهای حوزه دریای چین جنوبی از جاه‌طلبی‌های چین نیز عقب کشید و رضایت پکن را بدست آورد. قطعاً، رییس جمهور جدید فیلیپین برای آمریکایی‌ها یک چالش است و در واقع دوست دارند که سر بر تن او نباشد. اما حرکت اخیرا وی مبنی بر تشکیل ستاد وسیع مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر و برخورد بسیار جدی با آنها موجب محبوبیت وی در فیلیپین شده است. مبارزه او با قاچاقچیان به کشته شدن ۴ هزار نفر از این افراد ختم شده و با اینکه از حیث بین‌المللی به جنایت جمعی متهم شده، هیچ وقعی نمی‌گذارد و در اراده و تصمیم خود مصر و جدی است. او حتی مدعی شده که وقتی شهردار «داوائو» بود، شخصاَ قاچاقچیان را می‌کشت. دوترته را می‌توان یکی از پدیده‌های بین‌المللی دانست.

 ۷. بی‌نتیجه‌ماندن دو پیمان تجاریِ فراآتلانتیک و فرااقیانوسیه

«پیمان فرا  آتلانتیک» (TTIP) در سال ۲۰۱۶ با هیاهوی بسیار کار خود را آغاز کرد. این توافق را می‌توان بزرگترین توافق منطقه‌ای تاریخ تاکنون و سنگ‌بنای ایجاد توازن دولت اوباما در قبال آسیا دانست. هر دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا به این پیمان ایراد وارد ساختند. اوباما بسیار تلاش داشت که تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود تصویب این پیمان را از کنگره آمریکا دریافت نماید اما پیروزی ترامپ در انتخابات عملاَ همه چیز را خراب کرد و حالا رویکرد منفی ترامپ نسبت به این پیمان است که به نتیجه رسیدن آن را تقریبا منتفی کرده است.

بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی معتقدند که برنده این پیمان کارگران آمریکایی نیستند بلکه چین است که با توجه به این پیمان قدرت نگارش قوانین در اقتصاد بین‌المللی را پیدا خواهد کرد. آنها، خطر بزرگ‌تر را مربوط به صدمه دیدن فرایند عظیم لیبرالی کردن تجارت که آمریکا کلید آن را در سرتاسر جهان زده می‌دانند. به اعتقاد آنها، این پیمان تجارت لیبرالی را به خطر می‌اندازد و این خطر دامنگیر بسیاری از کشورهای جهان می‌شود.

توافق دیگر که اوباما در پی آن بود، پیمان تجاری با شرق آسیا (TPP) بود. مهمترین برنامه سیاست خارجی ترامپ در اولین روزهای کاری‌اش لغو توافق همکاری فرااقیانوسیه (TTP) است که 12 کشور شامل 40% از اقتصاد جهانی آن را امضا کرده‌اند تا تعرفه‌های تجاری میان خود را بردارند. از آنجا که این توفق به مذاق بسیاری از دولت‌ها مخصوصاً چین خوش نمی‌آمد و نیامده است، گفتگوهای آن نسبتاً پنهانی پیش رفت. ایالات متحده، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، نیوزلند، استرالیا،‌ مکزیک، کانادا،‌برونئی، شیلی و پرو اعضای تی‌پی‌پی هستند اما چین در این مجموعه نبود.

توکیو مشتاقانه با توافق تی‌پی‌پی همراه شده بود و حالا دستش در پوست گردو مانده است. شینزو ابه رئیس‌جمهور ژاپن که سرمایه‌گذاری سیاسی زیادی برای سرانجام‌یافتن توافق صورت داده بود تا مخالفان داخلی را راضی کند، در واکنش به ترامپ اعلام کرد «تی‌پی‌پی بدون ایالات متحده بی‌معنا است». این نه فقط از نظر سیاسی، بلکه طبق بندهای توافق نیز درست است زیرا تا کشورهایی که در مجموع، 85% از تولید ناخالص داخلیِ اعضای تی‌پی‌پی را در اختیار دارند توافق را در کشور خود کلید نزنند، تی‌پی‌پی وارد فاز عملیاتی نخواهد شد. ایالات متحده میزبان 60% از مجموع تولید ناخالص داخلیِ اعضا است.

۶. قتل سفیر روسیه در ترکیه

پس از بالاگرفتن حضور نیروهای روس در مبارزه با داعش، سفیر مسکو در آنکارا ترور شد. این اتفاق در اواخر آذرماه و زمانی رخ داد که سفیر در بازدید از یک نمایشگاه در حال سخنرانی بود.

چند ماه پیش از ترور، آنکارا با هزار خواهش توانسته بود محصولات غذایی خود را به روسیه صادر کند و مجوز ورود گردشگران روس را به ترکیه دریافت کند زیرا روابط دو کشور پس از اسقاط جنگنده روس در مرزهای روسیه دچار تنش شده بود. حالا اما روابط دوجانبه تا آن حد پیش رفته بود که پوتین و اردوغان علی‌رغم چنین ترور هولناکی، برای عملیات مشترک نظامی در سوریه برنامه‌ریزی می‌کنند.

۵. آزمایش مکرر موشک بالستیک از سوی کره شمالی
آمریکا ۲۰ سال است که درگیر کره شمالی گردیده و هر گونه فشاری که آورده حریف این کشور نشده است. در ماه سپتامبر پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی با راندمان انفجار ۱۰ کیلوتن صورت گرفت که تا به امروز بی‌سابقه است. آمریکایی‌ها مدعی هستند که ادعای پیونگ یانگ مبنی بر دستیابی به بمب هیدروژنی و دستیابی موشک‌های اتمی این کشور به خاک آمریکا بلوف است و این کشور چند سال تا این قضیه فاصله دارد. اما اگر این ادعای آمریکا را هم جدی بگیریم، دستیابی موشک‌های کره شمالی به ژاپن و کره جنوبی به عنوان دو متحد کلیدی آمریکا بسیار سهل‌الوصول است. پیونگ‌یانگ امسال با پرتاب موشک به آب‌های اقتصادی ژاپن بر حساسیت دشمنانش افزود.

در ماه جولای ۲۰۱۶ بود که واشنگتن و سئول بر سر استقرار سامانه دفاع موشکی «تاد» در خاک کره جنوبی توافق کردند و تا همین چند روز پیش نیز با وجود برکناری رئیس‌جمهور کره جنوبی، واشینگتن بر آن تأکید دارد. هر چند که آمریکا تلاش کرد تا چینی‌ها را بر سر اعمال قطعنامه جدید علیه کره شمالی بر سر موضوع زغال سنگ به عنوان تنها منبع «ارز احتیاطی» این کشور با خود همراه کند و موفق هم شد، اما کره شمالی هیچ تغییری د رفتار خود نداد. اوباما در گفتگوی خود با ترامپ به او تاکید کرده که کره شمالی باید اولویت اصلی سیاست خارجی او باشد. این در حالی است که ترامپ پیوسته، رفتار اوباما نسبت به کره شمالی را محکوم کرده و راه دیگری را برای چگونگی روبرویی با کره شمالی مدنظر دارد.

 ۴. اوج‌گیری موج ملی‌گرایی در اروپا

در حالی که نظرسنجی‌ها و رأی بنگاه‌های شرط‌بندی خبر از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا می‌داد، در کمال شگفتی این مردم بریتانیا بودند که در ماه ژوئن سرنوشت را به شکل دیگری رقم زدند. انگلیس با رای ۵۲ با ۴۸ رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد. ایرلند شمالی، اسکاتلند، اکثر جوانان بریتانیایی، و شهر لندن رای به ماندن دادند و در نقطه مقابل دیگر شهرهای انگلیس، میانسالان و سالخوردگان بریتانیایی، و ولز رای به رفتن دادند که نهایتا کفه ترازو به نفع دسته دوم سنگینی کرد. پس از این رفراندوم، «دیوید کامرون» رسما از نخست‌وزیر انگلیس استعفا داد و «ترزا مِی» از حزب محافظه‌کار جایگزین وی شد. وی که از حامیان باقی ماندن در اتحادیه اروپا بود پس از نخست‌وزیری، در رفتاری مخالف با رویکردش به خروج از اتحادیه اروپا تاکید کرد.

ترزا می اعلام کرده که تا مارس ۲۰۱۷ برگزیت را رسمی اجرا نخواهد کرد و منتظر برگزاری انتخابات در سه کشور آلمان، فرانسه، و هلند خواهد شد. این سه انتخابات در سال ۲۰۱۷ ممکن است به مهمترین تحولات اروپا طی دهه اخیر تبدیل شود. در هر صورت با توجه به رویکرد نخست وزیر جدید انگلیس، می‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد وقایعی چون جدایی اسکاتلند از بریتانیا باشیم.  

اوج‌گیری ملی‌گرایی در اروپا موجب شد پارلمان اروپا سه طرح جدید را به عنوان چشم‌انداز این اتحادیه برای تعیین مسیر طی سال‌های آتی تصویب کند تا با تغییراتی بتواند برابر تهدیدات  کنونی دوام بیاورد. در واقع پس از پیروزی برگزیت، حمایت ترامپ از تجزیه اروپا و بالاگرفتن رویارویی‌های انتخاباتی در کشورهای مختلف قاره سبز میان اتحادیه‌گرایان و تجزیه‌طلبان، تصویب این سه طرح از سوی پارلمان اروپا تلاشی برای تداوم حیات و افزایش قدرت این سازمان منطقه‌ای برابر تهدیدات کنونی ارزیابی می‌شود.

اعضای اتحادیه طی این مصوبات تصمیم گرفتند مشارکت مستقیم شهروندان را در کمیسیون اروپا بیشتر کرده و با تأسیس صندوق پول اروپا و شورای وزرای دفاع، استقلال سیاست‌های مالی و دفاعی خود را از واشینگتن افزایش دهند. این مصوبه آغاز خطی خواهد بود که ممکن است به استقلال اروپا از ناتو و صندوق بین‌المللی پول شود، به ویژه اگر سیاست‌های ملی‌گرایانه ترامپ در آمریکا دوام بیاورد.  

 ۳. اتهام دخالت در انتخابات آمریکا به روسیه
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی دانلد ترامپ در روز ۸ نوامبر به پایان رسید اما سازمان CIA معتقد است که در مورد اثرگذاری پوتین در انتخابات آمریکا اطمینان دارد. هم‌اکنون جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است که پوتین شخصاً دستور هک ایمیل‌های حزب دموکرات را صادر کرده و موجب ریزش آرای هیلاری کلینتون شده است. به ادعای سازمان CIA، دو گروه موسوم به «خرس راحت‌طلب» و «خرس خیالی» که هر دو به بدنه اطلاعاتی روسیه وابسته هستند عمل هک ایمیل‌ها را انجام داده‌اند. ترامپ این ادعا را مضحک خوانده است.

 گفتنی است که اوباما در آخرین روزهای دوران ریاست جمهوری خود دستور انجام تحقیق گسترده در این زمینه را صادر کرده است که راه به جایی نبرد. نهایتاً گفته شد اوباما در آخرین دیدارش با پوتین به او تأکید کرده که آمریکا تحمل رخدادهای مشابه را نخواهد داشت.

۲. خشکسالی و قحطی بی‌سابقه در چند کشور آفریقایی و یمن

جنگ‌های داخلی از یک‌سو، گرم‌شدن کره زمین از سوی دیگر و غارت منابع کشورهای آفریقایی توسط دولت، گروه‌های داخلی و شرکت‌های چندملیتی از جهت دیگر همگی دست به دست هم داد تا قحطی و خشکسالی بی‌سابقه در آفریقا به ویژه کشورهای شرقی حاکم شود. سازمان ملل اعلام کرد این قحطی از زمان تشکیل سازمان ملل در دهه ۱۹۴۰ میلادی تا کنون سابقه نداشته و نشانه‌ای خطرناک از توسعه این وضعیت ناگوار طی دهه‌های آتی در بسیاری از مناطق دیگر در جهان است.

سودان جنوبی، نیجریه، سومالی، کنیا به علاوه یمن مهمترین کشورهای آسیب‌دیده در این قحطی و خشکسالی به حساب می‌آیند. حدود ۲۰ میلیون نفر در معرض مرگ هستند و اگر کمک‌های بین‌المللی تشدید نشود نمی‌توان به زندگی آنها امید داشت.

یمن‌ هم‌اکنون فقیرترین کشور عربی به شمار می‌آید که بر اثر جنگ در آن، تنها در دو ماه اخیر ۴۸ هزار نفر آواره شده‌اند. در سومالی اوضاع به جایی رسیده که مرگ و میر روزانه به بیش از ۵۰ تن رسیده است. در سودان جنوبی ۳.۴ میلیون نفر بر اثر جنگ داخلی آواره شده‌اند و ۷.۵ میلیون نفر به کمک‌های فوری نیازمندند. در شمال نیجریه نیز هفت‌ سال فعالیت‌ خونبار و تخریب‌کننده بوکوحرام، ۲۰ هزار کشته و ۲.۷ میلیون آواره بر جای گذاشته است. در چنین شرایطی، سوءتغذیه به حدی رسیده که افراد مسن توان حرکت را از دست داده‌اند و در صورت عدم رسیدگی متاسفانه جهان شاهد تلف‌شدن تعداد بیشتری از شهروندان این کشور خواهد بود.

۱. انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا
دانلد ترامپ در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵ رسما به عنوان یک تاجر بیرون از سیستم اعلام کاندیداتوری کرد. در سرتاسر کارزار انتخاباتی از سوی کارشناسان جدی گرفته نشد و شانسی برای او قائل نمی‌شدند اما مردم آمریکا در روز ۸ نوامبر در کمال شگفتی وی را (البته طبق سیستم الکترال) به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند. وی یکی از پنج رییس جمهور تاریخ آمریکاست که ضمن شکست در جذب آرای ملی توانست به لطف آرای الکترال رییس‌ جمهور شود. همچنین اولین رییس جمهور تاریخ آمریکاست که هیچ تجربه‌ای در سیاست و نظام ندارد.
ترامپ در سیاست‌های اعلامی خود از ایجاد دیوار بین آمریکا و مکزیک، بر هم زدن حمایت ۳۰ ساله آمریکا از متحدین خود، لغو همکاری با ناتو، و اخراج مهاجرین از کشور خود سخن گفت. حتی با وجود گذشت چند ماه از آغاز ریاست‌جمهوری وی، دوست و دشمن در انتظارند تا ببینند که رییس جمهور جدید و عجیب و غریب آمریکا با سیاست «اول آمریکا» ی خود چگونه در قبال آنها عمل خواهد کرد.

 
ترامپ وعده برخورد جدی با چین و برخورد نرم با روسیه را داده بود اما در هفته‌های اخیر عکس این وعده عمل کرده است به ویژه پس از اینکه سازمان CIA‌ روسیه را به اثرگذاری در انتخابات آمریکا متهم کرد و رسانه‌ها تلاش کردند اطرافیان ترامپ را به عنوان افراد مشکوک و در ارتباط با سازمان‌های روسی نشان دهند. ترامپ مجبور شد مایکل فلین را به همین دلیل برکنار کند، کمااینکه دو وزیر خود را به دیدار و گفتگو با مقامات چین مأمور کرد. با وجود این، همچنان انتظار می‌رود که به دلیل رویکردهای خاص ترامپ در سال ۲۰۱۷ شاهد آمریکای نسبتاً متفاوت باشیم.

رویدادهای مهم دیگری نیز در سال ۱۳۹۵ رخ داد از جمله:

۱. جدی‌ شدن تنش میان ایران و عربستان.
۲. دیدار «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان- و «کیریل یکم» اسقف -کلیسای ارتدوکس روسیه- که اولین دیدار رهبر کاتولیک‌های جهان و رهبر ارتدوکس‌های جهان با پس از یکهزار سال بود.
۳. اعلام خروج آفریقای جنوبی، گامبیا، و برونودی از «دیوان بین‌المللی کیفری».
۴. حملات تروریستی در نیس فرانسه، بلژیک، پاکستان، و اورلاندوی آمریکا.
۵. افزایش مجدد اختلافات داخلی میان دولت و شورشیان در سودان جنوبی
۶. انتشار اسناد پاناما در ماه آوریل که نشان می‌داد چگونه افراد ثروتمند نسبت به دارایی‌شان پنهانکاری کرده‌اند.
۷. ظهور ویروس زیکا به عنوان یک تهدید جهانی.
۸. شروع عملیات وسیع نیروهای عراقی در بازپس‌گیری موصل.
۹. «متیو رنتزی» به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایتالیا در ماه دسامبر پس از رد درخواستش مبنی بر به اجرا گذاشتن ریاضت اقتصادی، رسما استعفا داد.
۱۰. افزایش تنش میان چین و آمریکا در دریای چین جنوبی و شرقی.
 
منابع
http://europe.newsweek.com/top-ten-world-shaking-events-۲۰۱۶-۵۳۶۰۲۳
http://www.telegraph.co.uk/news/۲۰۱۶/۱۲/۳۱/۲۰۱۶-review-world-events-changed-history

http://www.nytimes.com/۲۰۱۶/۱۰/۲۱/world/asia/rodrigo-duterte-philippines-china-xi-jinping.html?_r=۰

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن