صفحه اصلی > سیاست کد خبر: 37456
ف

بانک مرکزی چند مدیر از بخش خصوصی دارد؟

درب گردان پدیده ای است که در آن، مدیران بین بخش دولتی و خصوصی رفت و آمد داشته و در این زمینه با مانعی روبرو نباشند. آثار این پدیده، ایجاد تضاد منافع است؛ آنجایی که مدیر دولتی به جای منافع کشور، منافع بخش خصوصی را در تصمیم گیری در نظر می گیرد. این پدیده در نظام بانکی کشور شایع است. در کشورهای مختلف اما از طریق قانونگذاری با آن مقابله نموده اند.

به گزارش دیدبان، با نگاهی به سوابق مدیران بانک مرکزی در زمان حال و گذشته، مشخص می‌شود که رفت و آمد مدیران میان شبکه بانکی و بانک مرکزی، به امری رایج تبدیل شده است. در این زمینه به ذکر چند مورد پرداخته می‌شود:

1- تهرانفر که در بازه زمانی 1392 تا 1395، به عنوان معاون نظارتی بانک مرکزی فعالیت می‌کرد، بعد از آنکه از سمت معاونت نظارت بانک مرکزی کناره‌گیری کرد، در مرداد ماه امسال، به عنوان قائم مقام بانک صادرات انتخاب شد. البته وی در گذشته نیز، مشاور مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در سال 1389 بوده است.

2- اکبر کمیجانی که در بازه زمانی 1377 الی 1386 به عنوان معاون اقتصادی بانک مرکزی مشغول به کار بود، در سال 1389 به عضویت هیات مدیره بانک خاورمیانه درآمد و تا سال 1392، در این سمت باقی ماند. سپس در شهریور ماه 1392، به عنوان قائم مقام بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز نمود.

3- معتمدی که سابقه ریاست ادارات بین‌الملل و نظارت ارز بانک مرکزی، مشاور رئیس کل بانک مرکزی، مدیریت کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی و مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی را دارا بوده است، از سال 1392 الی آذرماه 1395، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین بوده است.

4- سیف رئیس کل فعلی بانک مرکزی، از مردادماه 1389 الی شهریورماه 1392، مدیر عاملی بانک کارآفرین را عهده دار بوده است.

5- کامیاب معاون ارزی فعلی بانک مرکزی، سابقه معاون مدیری بانک سامان را در کارنامه خود دارد.

این موارد نمونه ای است از هزاران موردی که از وقوع پدیده درب گردان حکایت می‌کند.

متاسفانه علت این امر، آن است که در قوانین بالادستی حوزه بانک، هیچ توجهی به این موضوع نشده است. در هیچ کجای قانون پولی بانکی، قانون بانکداری بدون ربا و قوانین توسعه کشور، نمیتوان رد پایی از این موضوع یافت[1]. همچنین در پیش‌نویس دو لایحه قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری که در مردادماه سال جاری توسط پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی منتشر شد، این موضوع نادیده گرفته شده است.

این مساله سبب شده است تا جدای آثار وضعی پدیده درب گردان، مقام ناظر پولی از وابستگی به شبکه بانکی برخودار باشد و نتیجه آن شده است که ترفندهای نظارتی که تا حد امکان باید به صورت مدیریت شده مخفی بماند، مشخص شده و به گسترش هر چه بیشتر تخلفات بانک‌ها دامن بزند.

بنابراین جا دارد به ضعف مزبور توجه شایسته‌ای شده و مقام قانونگذار یعنی مجلس شورای اسلامی، برای این ضعف نظارتی راه حل جدی در نظر بگیرد.

لازم به ذکر است که از مدت‌ها پیش، شماری از کشورها، برای مقابله با این پدیده، محدودیت‌های جدی لحاظ کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- منع انجام هر نوع کسب و کار و همچنین عضویت در هیات مدیره بانک‌ها و موسسات مالی تحت نظارت در حین و پس از خدمت برای مقامات بانک مرکزی (البته برای دوران پس از خدمت، این ممانعت تا مدت معینی اعمال می‌شود.)

2- همزمان با موضوع شماره قبل، مزایای معقول برای مقامات در دوره محدودیت در نظر گرفته شود.

پی نوشت:

[1] البته لازم است ذکر شود که از رابطه رسمی بین نیروی انسانی از دولت به بخش خصوصی در حین خدمت مانند رابطه سهامداری، در قانون ﻣﻨﻊ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ ﻭﺯﺭﺍﺀ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺴﻴﻦ ﻭ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪﺍﻥ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﻭ ﻛﺸﻮﺭﻱ منع شده است. این امر شامل چرخش مدیران میان بانک مرکزی و شبکه بانکی نیز می‌شود.

منبع: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
نبرد برای فراکسیون بزرگ واکاوی ائتلاف های احتمالی برای تشکیل دولت آینده عراق
نبرد برای فراکسیون بزرگ
آخرین اخبار
  • :: بازخوانی وعده‌های دولت یک سال پس از انتخابات
  • :: سناریوهای غیبت چهار هفته‌ای بن سلمان
  • :: تحلیل نهایی از انتخابات عراق
  • :: پیام فراکسیون‌ها برای لاریجانی چیست؟
  • :: پرونده‌ای که آژانس قصد افشای آن را ندارد
  • :: حرکت برجامی دولت روحانی خلاف منافع ملی
  • :: اروپا منازعه بین هویت و منفعت
  • :: خدعه اروپا با ایران
  • :: مواضع متناقض وزیر جوان درباره مسدودسازی تلگرام
  • :: استراتژی رژیم صهیونیستی برای ایجاد شکاف میان ایران و روسیه
  • :: اسلوب حذف و نارسایی های ترجمه قرآن
  • :: خوی استکباری آمریکا و مقاومت در برابر جامعه بین الملل
  • :: اضران و غایبان اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی
  • :: صف‌آرایی‌ها در پارلمان عراق؛ رقابت برای نخست‌وزیری و ورود به کابینه
  • :: هجوم امواج سیاسی به سواحل کن
  • :: ۴ راهبرد اساسی جمهوری اسلامی ایران در طراحی «سبد انرژی»
  • :: نبرد برای فراکسیون بزرگ
  • :: حمایت هایی که از فرزند آوری نمی شود
  • :: تحریم‌های آمریکا و طناب پوسیده اروپا برای روحانی
  • :: اشکال دور وارد نیست
  • :: چگونه از تجربه ی تلخ برجام اقتدار تولید می شود؟
  • :: سه رویکرد در باب خودکفایی
  • :: انحرافی بزرگ در ادبیات دفاع مقدس!
  • :: بالیوود و دیپلماسی سینمایی رژیم صهیونیستی
  • :: پیامدهای مشارکت اسرائیل در خطوط انتقال انرژی تاپ و تاناپ بر چشم‌انداز مشارکت ایران در کریدورهای انرژی
  • :: ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم های ظالمانه علیه حزب الله
  • :: پشت پرده درخواست آمریکا برای حضور اعراب در مذاکرات با ایران!
  • :: از ضعف سیاسی اعراب تا توهم ترامپ
  • :: پرسش های بی تعارف و بی پاسخ یک جمعیت پژوه
  • :: بررسی نتایج و دورنمای انتخابات پارلمانی عراق
  • :: عوامل اصلی طرح اتهام جنون به پیامبر (ص)
  • :: در اندوه روز خونبار ملت فلسطین
  • :: تضمین هایی که اروپا باید به ایران بدهد
  • :: رهبر معظم انقلاب درگذشت حجة‌الاسلام طباطبائی را تسلیت گفتند
  • :: آثار راهبردی «انتفاضه بازگشت» و غافلگیری اسرائیل
  • :: رهبری اجازه کدام برجام را صادر کردند؟
  • :: برزخی برای قراردادهای پسابرجامی
  • :: سناریوهای محتمل‌ برای تشکیل دولت آینده عراق
  • :: ادامه برجام و چالش های پیش روی نظام
  • :: برآیند دولت روحانی، جنگ یا مذاکره مجدد با آمریکا
  • :: خبر محرمانه درباره احتمال مرگ بن‌سلمان در تیراندازی‌های کاخ پادشاهی
  • :: آیا سند تحول آموزش و پرورش راه‌گشاست؟