دیدبان
یادداشت بین الملل؛

امیدهای برباد رفته اردوغان در پاریس

امیدهای برباد رفته اردوغان در پاریس

به گزارش دیدبان، اظهارات اخیر فرانسوا فیون نامزد حزب محافظه کار در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نه تنها به مذاق مقامات آنکارا خوش نیامده که بار دیگر چشم انداز تاریکی را در خصوص عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

 فرانسوا فیون در تازه ترین اظهارات خود تصریح کرده است که ترکیه جایی در اتحادیه اروپا نخواهد داشت. به عبارت بهتر، فیون همان مواضع سلبی و قاطعانه سارکوزی در تقابل با آنکارا را تکرار کرده است.

 بر این اساس؛ فارغ از اینکه فیون رئیس جمهور بعدی فرانسه باشد یا نباشد، ترکیه با موانع زیادی در مسیر عضویت خود در اتحادیه اروپا رو به روست.

در دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی، مقامات ترکیه با سد محکمی در کاخ الیزه برخورد کردند، سد محکمی که اساسا اجازه عضویت آنها در اتحادیه اروپا را نمی داد.

سارکوزی حتی عضویت مشروط ترکیه در اتحادیه اروپا را نیز نپذیرفت و اعلام کرد که در بهترین حالت ممکن، ترکیه می تواند به عنوان شریکی با اولویت برای اتحادیه اروپا در نظر گرفته شود. این پیشنهاد سارکوزی در آن زمان با مخالفات سخت مقامات ترکیه مواجه شد.

پس از شکست سارکوزی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ فرانسه، مقامات ترکیه امیدوار بودند که با حضور سوسیالیست ها در کاخ الیزه روند عضویت آنها در اروپا تسریع شود. با این حال فرانسوا اولاند نیز پیام آور عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نبود.

نکته قابل تامل اینکه؛ در دوران ریاست جمهوری اولاند، میزان مخالفت سوسیالیستهای فرانسه و اروپا با عضویت ترکیه در این مجموعه افزوده شد و در جریان تصویب قطع مذاکرات آنکارا ـ بروکسل بر سر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، نمایندگان سوسیالیست پارلمان اروپا نیز همراهی قابل توجهی با نمایندگان جریان راست میانه داشتند.

هم اکنون اردوغان با ناامیدی تمام به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه چشم دوخته است. اگر فرانسوا فیون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود، اردوغان باید رویای عضویت در اتحادیه اروپا را حداقل برای ۵ سال دیگر به طور کامل فراموش کند زیرا اگر ترکیه تمامی موانع موجود در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا ازجمله حل بحران قبرس و... را نیز پشت سر بگذارد، با مخالفت ماهوی و ذاتی مقامات فرانسوی در خصوص عضویت در اروپای واحد رو به رو خواهد شد.

از سویی؛ اگر مارین لوپن نیز در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود، اساسا ترکیه جایی در اروپای واحد نخواهد داشت، ضمن اینکه در این صورت شاید اساسا موجودیت اروپای واحد به چالش کشیده شود! چرا که لوپن با رویکردی ملی گرایانه نه تنها جایی برای ترکیه در اتحادیه اروپا قائل نیست، که طرفدار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و حتی فروپاشی اروپای واحد است.

در این میان تنها یک گزینه باقی می ماند و آن پیروزی امانوئل ماکرون نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در انتخابات امسال است. ماکرون قبلا وزیر اقتصاد دولت اولاند بوده و هم اکنن وضعیت خوبی در نظرسنجی های صورت گرفته در کشورش دارد.

 با این حال پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و راهیابی وی به کاخ الیزه نیز نمی تواند به عنوان نقطه عطفی برای مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا تلقی گردد.

 ماکرون تاکنون در خصوص موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اظهار نظری نکرده است اما به نظر می رسد او همان رویکرد انفعالی فرانسوا اولاند رئیس جمهور فعلی فرانسه را در این خصوص دنبال کند.

 به عبارت بهتر؛ ماکرون در صورت راهیابی به کاخ الیزه، در مقام و کسوت یک کاتالیزور و عامل تسریع کننده برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ظاهر نخواهد شد، لذا در چنین شرایطی اردوغان با ناامیدی تمام نظاره گر رقابتهای انتخاباتی فرانسه است.

 

 

منبع: مهر

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن