دیدبان

هنر مدیریت اختلاف

هنر مدیریت اختلاف

به گزارش دیدبان، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی به اهمیت موضوع مدیریت در اختلاف نظرهای سیاسی در کشور پرداخته که متن این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

اختلاف امری طبیعی و گریز ناپذیر است. دهها عامل ناشناخته و شناخته شده را می توان برشمرد یا تصور نمود که ظرفیت فاصله انداختن میان آحاد جامعه‌ را دارد و البته دهها عامل شناخته‌شده و ناشناخته هم هست که کنار هم بودن را ضروری کرده و توصیه میکند.

کنار هم بودن هرچند گاهی دشوار می نماید و گاهی هم واقعا سخت یا ناممکن است اما در مقایسه با پی آمدهای خسارت بار اختلاف در بسیاری مواقع ترجیح دارد.

حال اگر شرایطی وجود داشته باشد که با هم بودن بسیار دشوار باشد و اختلاف هم خسارت بار و زیان آفرین،چه باید کرد؟

پاسخ این پرسش را در عبارت "هنر مدیریت اختلاف" می توان یافت!

هرچند این توصیه ای بود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ششمین اجلاس حمایت از فلسطین به گروه های فلسطینی کردند اما برای شرایط داخلی ما نیز کاربرد فراوان دارد و می توان در سطوح مختلف آنرا بکار گرفت.

در این یادداشت میخواهم "هنر مدیریت اختلاف" را در دو سطح ملی و جریانی بعنوان راهکار اساسی برای برون رفت از بن بست های موجود و یا پیشگیری از رسیدن به بن بست هایی در آینده توصیه کنم.

ابتدا با استفاده از فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی سه نکته را در حد اشاره مرور می کنم.

نخست اینکه،اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه،به دلیل تنوع سلائق،امری طبیعی است.

دوم اینکه،این اختلاف نظرها تا آنجا که از این محدوده(تفاوت دیدگاه) خارج نشود،چه بسا موجب هم افزایی و غنا و نشاط و تحرک ممدوح بشود.

سومین نکته، بعد آسیب شناسی و در صورت عدم توجه و مراقبت از آن، تهدید بودن این اختلاف نظرها را مورد توجه قرار می دهد و آن عبارتست از شکسته شدن مرز اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه و ورود به محدوده نزاع و درگیری.

این مسأله اولا موجب غفلت از دشمن اصلی خواهد شد و ثانیا خنثی کردن و تضعیف قدرت خودی ها را بدنبال خواهد داشت؛ همان نهی قرآن کریم در آیه 46سوره مبارکه انفال:" و اطیعواالله و رسولَه و لا تنازعوا فتفشَلوُا و تَذهَبَ ریحُکم..."

که نزاع و کشمکش را موجب سست شدن و از بین رفتن شوکت اهل ایمان می داند.

اما سخن اصلی و پاسخ به این سوال که "هنر مدیریت اختلاف" چگونه می تواند تحقق یابد؟

"مدیریت اختلاف و تفاوت نگرش و سلیقه،هنری است که همه جریانهای اصلی باید آنرا به کار گیرند و به گونه‌ای برنامه‌های مختلف مبارزاتی خود را برنامه‌ریزی کنند که فقط به دشمن فشار آورد و موجب تقویت مبارزه شود."

این همان توصیه و سفارش موکد آیت‌الله خامنه‌ای به گروه های مبارز فلسطینی است که قابل بهره برداری داخلی هم هست.

در سطح درون جریانی، تجلی این هنرمندی آن خواهد بود که ضمن محترم شمرده شدن اختلاف نظرها و تفاوت دیدگاه‌ها بین طیف های مختلف اصولگرایی، مراقبت شود از این حد فراتر نرود و فقط موجب فشار به رقیب اصلی و تقویت این جریان در صحنه رقابت بشود.

و اما در سطح ملی که بسیار مهمتر است، هنر مدیریت اختلاف اینگونه باید نمایان شود که اولا جریان های سیاسی قانون مدار و علاقمند به پیشرفت و اعتلای کشور، وارد مرحله و محدوده قرمز نزاع و کشمکش نشوند و ثانیا برنامه‌های مختلف رقابتی خود را به گونه‌ای طراحی و اجرا کنند که خسارت واقعی و اصلی متوجه دشمنان اصلی این ملت بشود و نه اینکه سستی و فروکاستن قدرت و شوکت نظام و مردم را بدنبال داشته باشد.

توجه به این هنر و بکارگیری آن در شرایط حساس انتخابات که از ابتدای سال آینده شروع و تا زمان برگزاری انتخابات ادامه خواهد یافت جزو مهمترین اولویت‌های عرصه سیاست داخلی کشور می باشد.

در وقایع تاسف بار سال 88 اگر نگوییم تعمدا، حداقل جریانی با بی هنری کامل، اختلافات را نه به مرز نزاع و کشمکش بلکه به مرز براندازی کشاند و آن شد که همه می دانیم.

در انتخابات سال 96 باید مراقب چنین بی هنری هایی باشیم. قرائنی هست که برخی بدشان نمی آید دوقطبی های تحریک آمیز درست کنند تا ناکارآمدی های مفرطشان کمتر به چشم بیاید!

منبع: صبح نو

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن