صفحه اصلی > اقتصاد کد خبر: 37421
ف
رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی:

صدور صورت‌حساب سهام عدالت قبل از انتخابات تبلیغاتی است

رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی گفت: طولانی کردن فرآیند آزادسازی سهام عدالت نشان می‌دهد متولیان آن دوغ و دوشابی درست کرده‌اند که خودشان هم نمی‌دانند با آن چه کنند.

چهارمین رییس سازمان خصوصی سازی با انتقاد از عملکرد و تدبیر هیات عامل این سازمان در نحوه آزاد سازی سهام عدالت گفت: سکاندار سازمان خصوصی سازی عنوان می‌کند که راه اندازی سامانه و صدور صورتحساب تبلیغاتی نیست در حالی که چنین اقدام‌هایی در شب عید و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شائبه تبلیغاتی بودن این اقدامات را بیشتر می‌کند.

کرد زنگنه با بیان اینکه از ماده 34 تا 38 سیاست‌های اصل چهل و چهار قانون اساسی به کفایت و وضوح به نحوه آزاد سازی و تخصیص سهام عدالت به مشمولان اشاره و تصریح می‌کند، عنوان کرد: در ماده 34 این قانون تاکید شده که باید ظرف مدت یکسال فرآیند شناسایی مشمولان سهام عدالت تمام شود.

یعنی از سال 87 که قانون اصل 44 تصویب شد تا پایان سال 88 عملیایت شناسایی و تخصیص سهام عدالت پایان می پذیرفت. اما برخی اقداماتدر دولت قبل و ادامه آن در دولت کنونی باعث شد تا ضمن نقض قانون فرآیند شناسایی مشمولان تا 7 سال طولانی شود.

وی افزود: در آن زمان با احتساب جمعیت 70 میلیون نفری کشور ، تعداد مشمولان حداقل به 42 میلیون نفر می‌رسید ولی آنچنان این فرایند طولانی شد که جمعیت ایران از 80 میلیون نفر گذشت و عنوان شد تعداد مشمولان به 48 میلیون نفر افزایش یابد.

*دولت به تکلیف قانونی آزادسازی سهام عدالت عمل نکرد

کرد زنگنه با اشاره به قانون اصل 44 در خصوص آزاد سازی سهام عدالت عنوان کرد: در ماده 37 به روشنی عنوان شده که دولت مکلف است در اسرع وقت شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت را در بورس و فرابورس وارد کرده و سپس سهام عدالت آزاد شود.

وی که از دی ماه 1384 به مدت 4 سال عهده دار ریاست سازمان خصوصی سازی بوده عنوان کرد: تا کنون سازمان خصوصی سازی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حدود 20 هزار میلیارد تومان از محل سود شرکت‌های بورسی و غیر بورسی سبد سهام عدالت اقساط دریافت کرده ولی با وجود تکلیف قانونی، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را در بورس نبرده‌اند و با روش‌ها و مصوبه‌های مختلف مانع از این اقدام شده‌اند.

عضو جامعه حسابداران رسمی با بیان اینکه سهام عدالت همچنان بر روی دست دولت مانده و آزاد سازی‌ها انجام نشده است، گفت: در عین حال با وجود برخورداری تخفیف 50 درصدی اقساط دو دهک اول درآمدی که شامل افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بود اما تخصیص سهام انجام نشد و دارایی مردم را ندادند.

به گفته کرد زنگنه در زمان ریاست وی، از سال 85 یا 86 در نهایت به 20 میلیون نفر سود نقدی داده شده بود که اگر سهامدار نبودند، آن سود قابل واریز نبود.

وی افزود: این اقدام بر اساس مصوبه دولت و قرار داد با شرکت‌های سرمایه گذاری بود و مطابق با آنچه که در مورد خصوصی‌سازی صورت می‌گرفت برای سهام عدالت نیز انجام شد.

*سه تخلف دولت درباره سهام عدالت

ریس سابق سازمان خصوصی سازی با اشاره به قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، گفت: ماده 38 عنوان می کند که حتی دولت و نمایندگان آن حق گرفتن وکالت از شرکت‌های سرمایه گذاری‌های سهام عدالت و یا حتی افراد را ندارند.

بر این اساس دولت حقی در مداخله دارایی ها ندارد ولی در دولت قبل از طریق مصوبه‌ای به بهانه ناتمام ماندن تخصیص سهام عدالت ،کرسی مدیریت سهام عدالت در شرکت‌ها و حق رای آنها را به وزراتخانه‌ها داد و در دولت روحانی در حالی که انتظار داشتیم این مصوبه غیر قانونی نقض شود ولی همان را بطور کامل جلو بردند بطوریکه تمامی منصوبان خودشان را در هیات مدیره ها گماشتند.

به گفته کرد زنگنه دولت تا کنون 3 تخلف آشکار شامل طولانی شدن شناسایی مشمولان طی  7 سال ، پذیرش و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس و فرابورس برای آزاد سازی سهام عدالت و انتقال مدیریت سهام عدالت به نمایندگان دولت در حالیکه مالکیت سهام عدالت در دست مردم است را انجام داده است.

وی ادامه داد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صورتحساب دادن برای این قضیه و به این شکل، بی آنکه به قانون آزاد سازی سهام عدالت توجه شود مطمئنا هزاران مسئله درست می‌کند.

*پرداخت سود سهام عدالت کاملا قانونی بود

اعطای سود سهام عدالت در زمان دولت احمدی نژاد طی سه مرحله انجام شد که آن همه سرو صدا کرد و باعث شد سود نقدی آن به مشمولان تا 8 سال با مصوبه‌ای که در مجلس ارایه شد لغو و تقسیم نشود.

وی در برابر این پرسش  مبنی بر اینکه آیا پرداخت سود 40، 80 و 120 هزار تومانی که در دولت قبل پرداخت شده خلاف قانون بوده است، گفت: این حرف بی خود است که برخی اظهار می کنند. تمام مراحل قانونی واگذاری و تخصیص سهام  64 شرکت سهام عدالت طبق قانون و مقررات انجام و قرار داد با خصوصی سازی انجام شد. مصوبه دولت و شورای مرکزی سهام عدالت نیز بر اقدام ها حاکم بود. حاضرم مناظره واقعی برگزار شود تا بگویم چرا عده ای حرف چرت می زند.

کرد زنگنه با بیان اینکه طولانی کردن پروسه سهام عدالت لزومی نداشته ، گفت: در آن زمان هیچ کسی حتی وزیر وقت اقتصاد اعتقاد نداشت که سهام عدالت قابل پیاده شدن است. قبل از آن یک مصوبه نیز دولت داده بود و طی 5 مرحله چند وزارتخانه و دو یا سه سازمان هیچ کاری نکرده بودند ولی در سالهای 84 تا 89 به خوبی پیاده سازی شد.

*طی 6 ماه آزادسازی سهام عدالت را تمام می‌کردم

وی تاکید کرد: تنها اقدامی که بر روی زمین ماند، بحث آزاد سازی سرمایه‌گذاری‌های استانی در بورس بود. مطمئن باشید اگر همچنان در خصوصی سازی بودم مطابق قانون اصل 44 طی شش ماه آزادسازی سهام عدالت را تمام می‌کردم.

وی در برابر این سوال که آیا توصیه می کند که با توجه به صورتحساب های صادر شده مردم برای الباقی سهام عدالت به خزانه پول بدهند؛ گفت: کسی که سال 85 به وی سهام عدالت تخصیص یافته و سود آنرا دریافت کرده با کسی که طی 10 سال بعد در سال 94 سهم گرفته را می‌توان در یک ظرف تصور کرد؟ در صورتی که فردی که تحت پوشش کمیته امداد بوده توانسته سود نقدی را نیز دریافت کند و  همچنین سهام عدالت عینا به نام وی در تعاونی و سرمایه گذاری استانی ثبت شده است.

*می‌خواهند سهام را از دست مردم بیرون بکشند

از این رو دوغ و دوشابی درست کرده‌اند که خودشان هم نمی‌دانند چه کنند و به نظر می رسد از طریق راه‌هایی بنا دارند این سهام را از دست مردم بیرون می کشند.

رییس سابق سازمان خصوصی سازی در برابر این پرسش که به گفته برخی متولیان، آزاد سازی سهام عدالت نیازمند تصویب لایحه اصلاح این سهام در مجلس داشته و به نظر تا سال 1397 قابلیت آزاد سازی نخواهد داشت و این ادعا چه قدر با قانون مطابقت دارد، گفت: ماده 37 قانون اصل 44 می‌گوید دولت مکلف است که سهام عدالت را آزاد کند. بنابراین نص صریح قانون نیازمند تصویب قانون جدیدی نیست زیرا در آن قانون همه چیز را شناسایی کردیم .

وی با بیان اینکه خیلی مسایل وجود دارد که آزاد سازی سهام عدالت را طولانی کرده و شاید صلاح نباشد در این مصاحبه گفت، عنوان کرد: اصل حرف این است که تا جایی که می‌شود بازی کنند تا همچنان سهام مردم در دست وزارتخانه‌ها باشد.

منبع: فارس
منبع : فارس
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: حمایت از دولت ناکارآمد به چه قیمتی؟
  • :: سناریوهای پیش روی اقتصاد ایران!
  • :: تبدیل مداحان دیروز به گردان تخریب!
  • :: کنکاشی در منطقِ حمایت و تخریب حامیان دولت
  • :: تقابل جنگ روانی و کارآمدی
  • :: حمله گازانبری بازداشتی‌های فتنه به «قالیباف»/ سریال توهین در ستادهای روحانی، این‌بار «آیت‌الله جنتی» در افتتاحیه ستاد قم
  • :: ایجاد سالانه ۷۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم کذب محض است +عکس
  • :: فرصت طلایی ارتش سوریه و جبهه مقاومت برای پاکسازی غوطه شرقی/ آیا کابوس سال ۲۰۱۶ برای تروریست‌ها تکرار می‌شود؟ +نقشه
  • :: چرا بدترین فیلم جشنواره فجر بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر شد؟
  • :: فرصت طلایی در جنوب سوریه چگونه به یک تهدید برای دمشق تبدیل شد/ آیا تلاش آمریکا برای اتصال تروریست‌ها در سه استان درعا، سویدا و دمشق محقق می‌شود؟ +نقشه
  • :: 17 هزار کارگاه تعطیل شده‌اند که باید مجدد فعال شوند/کسانی که مردم را ناامید کرده‌اند باید پاسخگو باشند/باید از جوانان بیکار خجلت‌زده باشیم
  • :: جای خالی کرامت مردم در دولت روحانی/ وقتی دولتی‌ها «سبدکالا» را فراموش می‌کنند +عکس
  • :: کتاب «تشیع انگلیسی» منتشر شد
  • :: دکتر رضا سراج
  • :: واقعیت اعدام‌های سال 67
  • :: حکمت عالیه نظام اسلامی و فرصت‌های پنهان مذاکرات هسته‌ای
  • :: نگاه واقع بینانه به مذاکرات لوزان و حقوق هسته‌ای ایران
  • :: بررسی بحران صندوق‌های بازنشستگی با توجه به وضعیت کنونی کشور
  • :: پوششی برای سهم‌خواهی و گذار از روحانی
  • :: نتایج معکوس ترور شخصیتی یک مدیر قوی!
  • :: تقابل جنگ روانی و کارآمدی
  • :: ترور شخصیتی مدیران داخلی و واردات مدیر از خارج!؟
  • :: آیا این کافی نیست؟!
  • :: ایران حملات تجاوزکارانه و مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه را شدیدا محکوم کرد
  • :: 12 اردیبهشت، افتتاحیه نمایشگاه کتاب/ حضور روحانی در هاله‌ای از ابهام
  • :: وعده عیدانه دروغین دولتی‌ها به شهرداری/یک پاپاسی هم پول به شهر نرسید
  • :: امسال هم آموزش و پرورش استخدام دارد/ جذب 10 هزار نفر از طریق آزمون
  • :: مهمان «ماه عسل» سر از زندان در آورد
  • :: شوراهای اسلامی شهر و روستا و جریانات سیاسی
  • :: چرا مدیریت انقلابی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است؟
  • :: چرا مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند؟
  • :: ونزوئلا ؛اسم رمز اقتصادی دولت یازدهم برای انتخابات
  • :: علل و بسترهای سرعت گرفتن تحولات میدانی یمن
  • :: طنز تلخ حقوقی در سازمان ملل/ عربستان رئیس پنل حقوق زنان شد!
  • :: پاسداران با پاسداری غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب فراتر از میهن الگوی رزمندگان جبهه مقاومت شده‌اند
  • :: اعلام موجودیت ستاد مردمی «رئیسی»/ وضع کنونی در شأن ملت ایران نیست
  • :: آب رفتن سهام عدالت
  • :: آمریکا و انگلیس مانع دسترسی ایران به بازار جهانی
  • :: اصل احتیاط در حقوق علوم کشاورزی و محیط زیست
  • :: اگر مهاجرت متوقف شود جمعیت شاغل کاهش می یابد
  • :: بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اندازه دولت در استان‌های ایران
  • :: نگرشی به ظرفیت‌های تقریبی الازهـر
  • :: تحلیل حقوقی انحصار و رقابت در بازار انرژی، با تأکید بر صنایع گاز و برق؛ چالش‌ها و فرصت‌ها
  • :: آزمون وجود حباب عقلایی قیمت در بازار ارز ایران
  • :: ۵ ابزار برای مدیریت واردات بدون استفاده از تعرفه گمرکی
  • :: کسب و کارهای اینترنتی در آیینه حقوق
  • :: به رسمیت شناختن قدس غربی به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی روسیه، پیامدها و تهدیدها
  • :: نامزد انتخابات سال ۱۳۹۶چگونه به اقتصاد مقاومتی نگاه می کنند؟
  • :: ظرفیت مالی، جایگزینی برای درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران
  • :: نگاهی به زوایای یک رابطه در حال ترمیم
  • :: شاخصه‌های تمدن اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری
  • :: منطقه را از شر صهیونیسم نجات دهیم
  • :: نقد دیدگاه وهّابیّت در شفاعت