دیدبان

گلایه‌های مردم

گلایه‌های مردم

به گزارش دیدبان، محمد صفری طی یادداشتی در روزنامه سیاست روز نوشت: نگرانی‌هایی که اکنون رهبر معظم انقلاب نسبت به آن حساس هستند بیشتر از جنس مسایل اقتصادی - معیشتی و همچنین فرهنگی است. سال‌هاست ایشان برای آنکه دولت‌ها تحرک بیشتری از خود نشان دهند، عناوین سال را مزین به مسایل اقتصادی می‌کنند و با تبیین و تشریح آن سال که به موضوع اقتصادی اشاره دارد، راهکارها و توصیه‌های لازم را به مسئولین به ویژه قوه مجریه ارائه می‌دهند.

اینکه رهبر معظم انقلاب دغدغه مسایل اقتصادی و معیشتی جامعه و مردم را دارند، یک نکته و امتیاز بسیار مثبت و تأثیرگذاری است که می‌توان از آن برای بهبود وضعیت موجود بهره برد، اما شاید نکته مهمتری در بیان مشکلات و معضلات مردم از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را بتوان بیان این مشکلات، کمبودها و مضیقه‌هایی دانست که باعث شده رهبری نسبت به آن واکنش نشان دهند پیش از آنکه دیگران این مسایل را به گونه‌ای دیگر و یا وارونه و با سیاه‌نمایی همراه با تحریک و تهدید بیان کنند. مطالبه ایشان از دولت و دیگر دستگاه‌های کشور در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی، رونق کسب و کار، صادرات و واردات، معیشت و زندگی مردم به حق است چراکه هر دولتی که بر سر کار می‌آید مهمترین وظیفه او ایجاد شرایط مطلوب هر چند نسبی نه مطلق، در زمینه مسایل و مصائبی است که در بالا از آن نام برده شد. یکی از ملاک‌هایی که مردم با آن عملکرد دولتها را می‌سنجند و بر روی ترازو قرار می‌دهند تا قدر و اندازه آن را هم به دست آورند، اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه است. اگر عرصه اقتصادی به مردم تنگ نگیرد و آنها را آزار ندهد، رضایت نسبی در افکار عمومی ایجاد خواهد شد و این شرایط باعث تبعات مثبت بعد از آن هم می‌شود.

اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی چندبار درباره اقتصاد و معیشت بویژه اقتصاد مقاومتی سخن می‌گویند و نکاتی را، هم به دولت و هم به دیگر دستگاه‌های مسئول یادآور می‌شوند نخست به خاطر مردم، سپس انقلاب و کشور و پس از آن دولت و دستگاه‌هایی است که وظیفه حل مشکلات بر دوش آنهاست. کافی است اندکی از توصیه‌ها، راهکارها و سیاست‌هایی که ایشان در چند سال گذشته ارائه داده‌اند اجرایی می‌شد تا شاهد وضعیت به نسبت بهتری از شرایط کنونی می‌بودیم. دولتمردان و دیگر دست‌اندرکاران در دستگاه‌های مختلف کشور همچون مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه تاکنون بیکار نبوده‌اند و کارهایی انجام داده‌اند، اما آیا این کارها کافی، صحیح و به اندازه بوده است؟ قطعاً اگر بود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نمی‌فرمودند که «اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم.»

البته مردم هم در این میان ملاک هستند و باید دید که آیا آنها از شرایط اقتصادی موجود راضی هستند یا نه؟!

ایشان در این دیدار به شکایات مردم و دیدگاه صاحبنظران که به دستشان می‌رسد اشاره می‌کنند، نکته‌ای که نشان می‌دهد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حقایق و واقعیات جامعه به‌طور کامل آشنا هستند و آن را لمس می‌کنند و بر زبان می‌آورند. چنین واکنش‌ها و مواضعی مختص این دولت نیست، بلکه دولت‌های قبلی هم از این نصایح بجا و به حق رهبری بی‌بهره نبوده‌اند.

این نصایح و هشدارها نباید باعث دلخوری دولتمردان و هر دستگاهی که روی سخن ایشان با آن است بشود، بلکه باید آنها از این فرصت بهترین بهره را ببرند و راهکارهای ارائه شده را به کار گیرند و تا زمانی که باقی است به جبران کاستی و کم‌کاری‌های گذشته بپردازند.

حضرت علی(ع) امیر مؤمنان فرموده‌اند: «کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می‌کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می‌کند» (بحارالانوار)

انتقادی که حضرت امیر(ع) می‌فرمایند، به یقین انتقاد سازنده و راهگشا است. انتقادی که همراه با نشان دادن راه است، نه یک انتقاد تند و گزنده و بی‌منطق، ضمن اینکه در مبحث کلان آن، پای موضوع و شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه با میلیون‌ها نفر از مردم در میان است و قطعاً و یقیناً رضایت و آسایش افراد جامعه از رضایت دیگر دست‌اندرکاران و مسئولین دولتی و حکومتی برای رهبری مهم‌تر است.

به همین خاطر است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نقل از امیر مومنان می‌فرمایند: «در کلام حضرت امیرالمؤمنین(ع) علاوه بر لزوم داشتن حجت روشن مسئولان در برابر خداوند و مردم، تصریح شده است نحوه عملکرد مسئولان باید زمینه‌ساز اعتماد و علاقه مردم به آنان شود و آثار اقدامات آنان بر روی زمین مشاهده و ملموس باشد.»

چهار سال دوره دولت تدبیر و امید رو به پایان است. شاید این دولت برای بار دوم هم برگزیده شود و شاید هم نه، اما هر دو گزینه می‌تواند به عملکرد دولت بستگی داشته باشد.

 

منبع: سیاست روز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن