دیدبان

شروع عصری جدید در تجارت بین‌الملل

شروع عصری جدید در تجارت بین‌الملل

به گزارش دیدبان، دولت آمریکا به تازگی اعلام کرده است که اگر قواعد سازمان تجارت جهانی برخلاف منافع آمریکا باشد و این کشور را در تصویب قوانین جدید در تنگنا قراردهد، این به معنی مداخله در حاکمیت آمریکاست و در این صورت دولت آمریکا آماده است قواعد سازمان تجارت جهانی را نادیده بگیرد و آن‌ها را زیر پا بگذارد.

در یکی از اسنادی که توسط رسانه‌های آمریکا به بیرون درز کرده آمده است: «زمان آن فرا رسیده که دولت آمریکا رویکردی تهاجمی تر در خصوص این مسئله اتخاذ نماید. دولت آمریکا قصد دارد از تمام قدرت و ابزارهای خود استفاده کند تا دیگر کشورها را به برخورد عادلانه با تولیدکنندگان آمریکایی تشویق نماید تا دیگر کشورها نیز به طور متقابل به تولیدکنندگان آمریکایی اجازه دهند به بازارهای داخلی این کشورها دسترسی داشته باشد. بر همین اساس دولت ترامپ آماده است در مسئله تعیین سیاست‌های تجاری مناسب از حاکمیت خود دفاع نماید.»

دولت‌های قبلی آمریکا رویکری کاملا متفاوت در قبال سازمان تجارت جهانی داشتند و به طور خاص باراک اوباما همواره بر ضرورت قدرت داشتن این سازمان در عرصه تجارت بین‌الملل، به عنوان مسئول نظارت و تنظیم‌گری تجارت جهانی و حل و فصل اختلافات بین کشورهای مختلف، تأکید داشته است.

با اینحال ترامپ عقایدی مخالف با دولت‌های قبلی آمریکا دارد. ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود وعده داده است از خروج شرکت‌های آمریکایی و گسترش تولیدات خود در دیگر کشورها جلوگیری خواهد کرد و آن‌ها را مجبور می‌کند در آمریکا اشتغال ایجاد نمایند. در همین راستا ترامپ از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا، اقدامات متعددی انجام داده است.

ترامپ مکزیک را تهدید کرده است اگر بر سر قرارداد تجارت آزاد نفتا دوباره بر سر میز مذاکره ننشیند و اصلاحات مد نظر آمریکا را نپذیرد، آمریکا از این قرارداد تجارت آزاد 23 ساله خارج خواهد شد. او همچنین در یکی از اولین اقدامان خود قرارداد تجارت آزاد کشورهای دو سوی اقیانوس آرام را که میتوانست بزرگترین قرارداد تجارت آزاد در تاریخ تجارت جهانی باشد و مورد حمایت دولت اوباما بود، کنار گذاشت.

خروج احتمالی آمریکا از سازمان تجارت جهانی، میتواند یک اثر دومینویی داشته باشد و دیگر کشورها را نیز در خصوص خروج از این سازمان به فکر خواهد انداخت. کارشناسان معتقدند بعد از کنار گذاشته شدن سازمان تجارت جهانی از سوی کشورهای جهان، عصری جدید در تجارت جهانی آغاز خواهد شد: این عصر، «عصر حمایت‌گرایی جهانی» و یا حتی بدتر از آن «عصر جنگ جهانی تجاری» خواهد بود.

چنانچه دولت ترامپ بخواهددر راستای سند محرمانه‌ای که از سوی رسانه‌های این کشور منتشر شده عمل نماید، ضربه‌ای سهمگین بر پیکره نظام تجارت چندجانبه جهانی وارد خواهد کرد. این درحالیست که دولت‌های پیشین آمریکا خود از معماران اصلی این نظام تجاری بودند که اکنون بر دنیا حاکم است.

در این میان دولت چین مواضعی خلاف مواضع دولت آمریکا اتخاذ کرده و در شرایط فعلی وجود سازمان تجارت جهانی را در راستای منافع خود میداند. وزیر خارجه چین در آخرین اظهار نظر خود در این مورد گفته است: «چین از زمان عضویت در سازمان تجارت جهانی همواره از اقدامات این سازمان حمایت کرده و این موضع گیری دولت چین در قبال سازمان تجارت جهانی تغییر نخواهد کرد. بقای سازمان تجارت جهانی در مرکز تجارت بین‌الملل برای همه‌ی کشورها مفید است.»

منبع: راشاتودی

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود