دیدبان
یادداشت عبدالباری عطوان/

اخاذی مدرن ترامپ از اعراب خلیج فارس

اخاذی مدرن ترامپ از اعراب خلیج فارس

به گزارش دیدبان، اگر این سخن که یک دیپلمات سرشناس عرب برای من نقل کرده درست باشد و من اکنون برایتان بازگویش می‌کنم، هیچ بعید نیست که مشابه آن در رابطه با دیگر کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز اتفاق بیفتد.

به گفته این دیپلمات سرشناس، دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید ایالات متحده در تماس تلفنی که با شیخ صباح احمد الصباح، امیر‌کویت داشته، به او گفته است که باید 9 میلیارد دلار بابت کمک آمریکا به آزادسازی کویت از اشغال نیروهای عراقی در سال 1991 بپردازد.

این موضوع که سبب برآشفتن و نگرانی امیر کویت شده، پاسخ او را در پی داشته است که کشورش تمام مبالغ مالی لازم را که بالغ بر 100 میلیارد دلار می‌شود به آمریکا پرداخته، اما این سخنان در کوتاه آمدن ترامپ از موضعش تأثیری نداشته است.

هنوز مشخص نیست که ترامپ از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و محمد بن زاید ولیعهد عهد ابوظبی نیز درخواست‌های مشابهی را داشته است یا خیر، اما این نشانه‌ها خبر از این نکته می‌دهند؛ به ویژه آنکه خالد فالح وزیر انرژی عربستان پس از روی کار آمدن ترامپ به سرعت از تصمیم کشورش برای سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف نفت در ایالات متحده خبر داده است.

ترامپ چندی پیش در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفته بود که کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس، هیچ چیزی به جر نفت و پول ندارند و بنابراین ادامه حیات نظام‌های آنها به لطف ایالات متحده بوده و البته این امر اوج وقاحت را نشان می‌دهد.

این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که منابع دیپلماتیکی که طی سفرم به دهلی نو برای شرکت در یک کنفرانس با محوریت امور دفاعی و پژوهشی داشتم، به من گفتند که مایکل بومبیو، رییس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا، در سفری که 10 روز پیش به عربستان سعودی داشت، تنها با محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو داشته و با پادشاه و محمد بن سلمان، نائب ولیعهد این کشور دیدار نکرده و این امر نیز تنها به یک شکل قابل تفسیر و تأویل است؛ اینکه دولت جدید آمریکا از محمد بن نایف حمایت خواهد کرد چرا که شخصیت بارزی در زمینه مبارزه با تروریسم است.

شاید دلیل رویکرد مثبت آمریکایی‌ها نسبت به محمد بن نایف، برگرفته از این مسأله باشد که آنها دریافته‌اند که القاعده از سمت یمن با قدرت و قوت بسیار در شبه جزیره عربستان فعال شده و این امر همکاری و هماهنگی امنیتی با دستگاه‌های ذی‌ربط سعودی را ناگزیر می‌سازد؛ این نکته نیز دور از ذهن نیست که محمد بن نایف در رأس دستگاه امنیتی عربستان قرار دارد و حدود دو دهه به شکل مستقیم با پرونده القاعده سر و کار داشته است.

به هر حال می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که ترامپ با درگیری‌های داخلی بسیاری به ویژه در پرونده جاسوسی روسیه مواجه بوده و قانون مهاجرت که دیروز نام عراق از فهرست کشورهای ممنوع الورود به آمریکا حذف شد، به امضای او رسیده است.

 شاید ترامپ با زیر منگنه گذاشتن کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌خواهد بهای وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های آمریکا را از جیب آنها بیرون بکشد که هزینه آن بالغ بر صدها میلیارد دلار خواهد بود.

روزنامه نگار فلسطینی مقیم لندن

منبع: صبح نو

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن