دیدبان
یادداشت/عباس حاجی‌نجاری

تحرکات زودهنگام غرب برای اثرگذاری بر انتخابات ۹۶

تحرکات زودهنگام غرب برای اثرگذاری بر انتخابات ۹۶

به گزارش دیدبان، یکی از پیامدهای منفی روند مذاکرات هسته‌ای که از منظر مذاکره‌کنندگان مغفول مانده است، زمینه‌یابی بیگانگان و دشمنان نظام اسلامی برای نفوذ بیشتر و تعمیق حوزه‌های جنگ نرم در عرصه‌های مختلف است، به گونه‌ای که اوباما بلافاصله بعد از  تصویب برجام و آغاز روند اجرایی تعهدات ایران در حوزه سخت‌افزاری، از آن سخن به میان آورد و با اعلام اینکه هدف امریکا تحقق «روح برجام» است، به ابعادی از آن در حوزه جوانان و تغییر در ایران اشاره می‌کند و البته چشم‌انداز خود را به 10 تا 15 سال آینده برای تحقق تغییر در ایران تعمیم می‌دهد. این امر به ویژه توسط ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا مورد تأکید بیشتری قرار گرفته و رسماً اعلام می‌کند که اگر ایران با امریکا باشد، امریکا با پرونده هسته‌ای ایران مشکلی نداشته و آن را می‌پذیرد.

یکی از عرصه‌هایی که تلاش برای این نفوذ و اثرگذاری را بیشتر می‌کند، انتخابات و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری است. تجربه حوادث تلخ بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری و تلاش دشمنان برای حمایت از فتنه با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود، نشان داد که این عرصه چقدر برای دستیابی آنها به اهداف‌شان در مقابله با نظام اسلامی اهمیت دارد. در این زمینه می‌‌توان به نگرانی‌های اخیر آنها از روند رقابت‌های آستانه انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری اشاره کرد.

هفته گذشته نشریه فارین‌افرز وابسته به شورای روابط خارجی امریکا، از مسئولان کاخ سفید خواستار حمایت واشنگتن از طیف موسوم به «میانه‌رو» در انتخابات ایران شده و می‌نویسد: قبل از آنکه بیش از حد دیر شود، امریکا به تقویت میانه‌روها در ایران بپردازد. نشریه شورای روابط خارجی امریکا در ادامه با هشدار نسبت به عواقب رویارویی نظامی امریکا با ایران و تندروخواندن مخالفان زیاده‌خواهی‌های واشنگتن در ایران می‌افزاید: رویارویی نظامی با ایران هیچ دستاوردی برای ایالات متحده نخواهد داشت.

 تنها پیامد چنین اقداماتی تقویت تندروها در تهران خواهد بود، روندی که پیش‌تر نیز (با مواضع خصمانه ترامپ) آغاز شده و به تضعیف میانه‌روها از جمله «حسن روحانی» رئیس‌جمهور و «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه منجر شده و این در حالی است که تنها کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی مانده است. همین خط در جلسه استماع کنگره امریکا که در روز 12 فوریه (24 بهمن‌ماه) برگزار شده بود مورد تأکید قرار می‌گیرد و به کنگره توصیه می‌شود که با بهره‌گیری از اختلافات درونی حکومت ایران خط تقویت اصلاح‌طلبان مورد توجه قرار گیرد. موضع برخی از سران اروپایی نیز در این عرصه صراحت بیشتری دارد.

 سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، قبل از سفر وزیر خارجه این کشور به ایران صراحتاً نگرانی اروپا را از بی‌اثر بودن برجام در زندگی مردم ایران اعلام و تأکید می‌کند که در این سفر هدف مذکور دنبال می‌شود.

ناکامی دشمنان در مواجهه با نظام اسلامی در عرصه‌های نظامی و امنیتی، توجه آنها را بر نفوذ در عرصه‌های جنگ نرم معطوف کرده و آنها تلاش دارند شکست‌های خود را در این عرصه متمرکز کنند که در این میان انتخابات‌ها یکی از میادینی است که متأسفانه قدرت مانور آنها به دلیل وجود شبکه‌های ماهواره‌ای، مجازی و البته زمینه‌های داخلی گسترده است که مصداق روشن آن را می‌توان حوادث قبل، حین و پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم یا تأثیر شبکه‌های رسانه‌ای آنها در انتخابات سال 92 و 94 مجلس دانست.

 این امر سبب شده است که بند 6 سیاست‌های کلی انتخاباتی که مهرماه امسال پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، به این موضوع اختصاص یافته و انتظار این بود که دستگاه‌های ذی‌ربط قوانین و دستورالعمل‌های لازم را برای جلوگیری از دخالت‌ها و حمایت‌های مالی و تبلیغی بیگانگان برای اثرگذاری در انتخابات را تدوین و ابلاغ کنند که متأسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

علاه بر سیاستگذاری‌هایی که ممکن است در عرصه‌های مختلف اقتصادی برای اثرگذاری بر فرآیندهای انتخابات ایران نظیر انعقاد برخی قراردادهای خاص و سمبلیک نظیر تحویل هواپیما و... صورت گیرد، خط تبلیغی دستگاه‌های رسانه‌ای دشمنان در انتخابات گذشته پیرامون محور سیاسی نظیر تضعیف و تبلیغ علیه نهادهای مسئول یا ناظر در انتخابات، تلاش برای جهت‌دهی به افکار عمومی به سمت نامزد یا نامزدهای خاص، تمرکز شبکه‌های ماهواره‌های و مجازی برای فراخوان حضور در پای صندوق‌های رأی از طریق پیام‌سازی و پیام‌رسانی و... از مجموعه اقداماتی است که فضای انتخابات را متأثر کرده و البته در نتیجه آن نیز تأثیر می‌گذارد و البته برخی اقدامات واکنشی نظیر «لیست انگلیسی» در مواجهه با آن نیز ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

در شرایط خلأ قوانین و مقررات لازم و اهتمام نداشتن دستگاه‌های ذی‌ربط در رصد و کنترل شبکه‌های مسئول، تمرکز رسانه‌های جبهه انقلاب بر اقدامات ایجابی و روشنگرانه می‌تواند نقش کنترل‌کننده‌ای در این عرصه داشته باشد.

 

منبع: روزنامه جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن