دیدبان
یادداشتی از محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران

این راه رفتنی است

این راه رفتنی است

به گزارش دیدبان، در این یادداشت آمده است:

1. انقلاب اسلامی مردم ایران پیروز شده و رژیم طاغوت سرنگون شده است. حالا وقت کار است. با توجه به نیازها و کمبودهای کشور، حدود بیست نهاد انقلابی با دستور امام خمینی (ره) تشکیل می‌شود. پس از دستور تشکیل کمیته‌هایی برای برقراری امنیت شهرها که درست فردای روز پیروزی انقلاب صادر می‌شود، دومین پیام بنیانگذار انقلاب، دستور تشکیل «کمیته امداد» است. نهادی که بعدها با نام «کمیته امداد امام خمینی» شناخته می‌شود.

2. چهاردهم اسفند‌ 57، یعنی درست سه هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دفتر امام اطلاعیه‌ای صادر می‌کند و طی آن به سه نفر مأموریت می‌دهد تا کمیته‌های امداد را در تهران و شهرستان‌ها تشکیل دهند. امام خمینی در طی 11 سال حیاتشان پس از پیروزی انقلاب، بارها و بارها بر لزوم رسیدگی به محرومان و مستضعفان تأکید کردند. ایشان امدادرسانی به محرومان را وظیفه‌ای الهی و قدسی می‌دانستند و می‌فرمودند: "خداوند تبارک و تعالی به فقرا و مستمندان و به محرومان، آن قدر عنایت دارد که معلوم نیست به قشر دیگر این قدر عنایت داشته باشد. شما کاری را متکفل شدید و انجام کاری را به عهده گرفتید که مورد عنایت خاص خدای تبارک و تعالی است."

ایشان در دیدار با مسئولان نظام می‌فرمودند: "همه اینها از برکات اینهایی هستند که شما به امداد آنها برخاسته‎اید و آنها لایق این هستند که ما با تواضع به خدمت آنها برویم و برای آنها خدمت کنیم. همه ما خدمتگزار آنها باید باشیم. آنها به ما منت دارند که ما را از این قیدی که ابرقدرتها به دست و پای ما بسته بودند {آزاد کردند}، آنها بر کشور ما منت دارند که اسلام عزیز را در این کشور حاکم کردند. ما و شما برای آنها کاری نمی‎کنیم، آنها ما را رساندند به آنجایی که بتوانیم در مقابل همه قدرتها بایستیم و سرفراز باشیم."

3. اما نگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری به مستمندان و نیازمندان چگونه است؟ امام حقیقتا به مستضعفان ایمان داشت، تا آن جایی که انقلاب و برقراری نظام اسلامی را کار آنان می‌دانست. او با مستضعفان بدون رعایت ملاحظات ریاستی، بی پرده سخن می گفت و به آن ها اعتماد به نفس می داد:

«اسلام و این انقلاب مهم اسلامی رهین کوششهای این طبقه است، طبقه محروم، طبقه گودنشین، طبقه‎ای که این نهضت را به ثمر رساند و توقعی هم نداشت. من طبقه شما را، گودنشینان را از آن کاخ‌نشینها بالاتر می‌دانم. اگر آنها لایق این باشند که با شما مقایسه بشوند، یک موی شما بر همه آنها ترجیح دارد، بلکه مقایسه یک موی شما با آنها نباید صحیح باشد، شما این انقلاب را به ثمر رساندید و گروههایی که در سرتاسر کشور این انقلاب را به ثمر رساندند همان زن و مرد محروم و مستضعف هستند.»

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس