دیدبان
یادداشت/ هادی محمدی

قفل نظامی اردوغان در سوریه

قفل نظامی اردوغان در سوریه

به گزارش دیدبان، روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم «هادی محمدی» نوشت:

در 10 روز گذشته در کنار عملیات‌های نظامی در غرب تدمر، پیرامون دمشق، شرق حمص و شمال حماه، پیشروی‌های سریع ارتش سوریه در شمال شرقی حلب و پیشروی داعش در شرق قنیطره که مناطق قابل‌توجهی از النصره و شرکای آن را تا نزدیکی درعا به دست آوردند، معانی و پیام‌های ویژه و مهمی را منعکس می‌کند.

ارتش ترکیه که با تکیه بر تعدادی از گروه‌های مرتبط با سرویس امنیتی خود و با عنوان مبارزه با داعش تا شهر الباب در شمال حلب سوریه پیشروی کرده‌اند، با در دست گرفتن یک نوار مرزی در خاک سوریه، کارت‌های بازیگری نظامی و سیاسی برای مرحله جدید در سوریه را تدارک می‌کرد. از یک سو اردوغان به دنبال گسترش مناطق اشغالی در شمال حلب و مناطق احتمالی دیگر بود تا بتواند آرزوی چندساله را برای ایجاد منطقه امن و گردآوری تروریست‌های وابسته به خود محقق کند و از سوی دیگر با مطرح کردن رویکرد نظامی به سمت منبج و رقه، آمادگی همکاری نظامی با امریکا در شمال سوریه را تدارک می‌کرد. این دو هدف و برنامه نظامی به اردوغان این ظرفیت را می‌داد که به بازیگر اصلی در ترکیب تیم مذاکراتی نشست‌های ژنو تبدیل شده و امتیازخواهی کند و از سوی دیگر به شریک اصلی امریکا برای اجرای سناریوی ترامپ در سوریه تبدیل می‌شد.  ارتش سوریه در 10 روز گذشته با آزادسازی مناطق جنوبی شهر الباب و به موازات شرقی آن خود را به نیروهای کرد در نزدیکی منبج رسانده و راه تحرک ترک‌ها و گروه‌های وابسته به آن را مسدود کرد.

این تاکتیک نظامی ارتش سوریه موجب شد ابتکار عمل نظامی در شمال حلب و سمت حاشیه غربی رود فرات و سد و دریاچه تشرین را در اختیار گرفته و حاشیه امنیتی حلب را افزایش و مسیر حرکت به سوی شهر و سد طبقه در نزدیکی رقه را میسر نماید. این رخداد نظامی، پروژه اردوغان در سوریه را نیز با بن‌بست روبه‌رو کرده و آن را ناقص و ناکارآمد کرد. فلسفه وجودی منطقه امن و کارکردهایی که ترکیه در نظر داشت، از دست رفته و ظرفیت‌سازی از طریق اشغال مناطق بیشتر نیز برای همراهی با سناریوی ترامپ، عقیم مانده است. رخداد دوم که با گسترش جغرافیایی داعش در کنار مرزهای اردن و نیروهای اسرائیلی به وقوع پیوسته، جالب توجه است.

با  اینکه از ابتدای بحران سوریه، دستگاه اطلاعاتی و نظامی اردن نقش اولیه و مهمی در فعال کردن بحران و تسلیح تروریست‌ها در مناطق جنوبی داشته و هم با داعش و هم با النصره ارتباط برنامه‌ریزی شده‌ای داشته، همزمان با نشست ژنو 4 و برای فراهم کردن توجیه مشارکت در برنامه‌ای عملیاتی و همسان آنچه ترکیه در شمال سوریه به اجرا گذاشت برای نوعی مداخله‌گری نظامی، ظرفیت‌سازی کردند. اردن که در بحران مالی دست و پا می‌زند، با این کارت، از عربستان رشوه مالی دریافت نموده و برای اسرائیل یک نوار جغرافیایی که ارتش سوریه را  از مناطق اشغالی جولان و قنیطره دور کند، مطلوبیت دارد. ضمن اینکه برای اردن نیز این امکان را فراهم می‌کند تا خود را به جمع بازیگران فعال در مذاکرات آستانه و ژنو وارد نماید. فعال‌تر شدن داعش در کنار مرزهای اردن و نیروهای اسرائیلی در حالی است که داعش در عراق و سوریه، با بحران جغرافیایی حضور روبه‌روست و با حمایت‌های جدید از مرزهای جنوبی سوریه، امکان تغییر جغرافیای نبرد را فراهم و هدف خود را درعا و مناطق حضور ارتش سوریه خواهد کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن