دیدبان

ترامپ تا چه اندازه برای صهیونیست ها فرصت ساز است؟

ترامپ تا چه اندازه برای صهیونیست ها فرصت ساز است؟

به گزارش دیدبان، در حالی ترامپ برای نخستین بار پس از ریاست جمهوری خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد که این دیدار، پیش از انجام و پس از آن دارای حواشی و تبعات بسیار بود؛ حواشی و تبعاتی که به رغم خبرساز شدن، حکایت از تغییراتی در سیاست ها نیز داشت. در این نوشتار کوتاه تلاشمان بر آن است تا ضمن بررسی دیدار ترامپ و نتانیاهو و حواشی آن، مهمترین سرفصل های مورد توجه رژیم صهیونیستی و آمریکا را به اختصار بررسی کنیم. این سرفصل ها به نوعی سیاست آتی دولت ترامپ در قبال صهیونیست ها را نشان می دهد.

پیش از دیدار ترامپ و نتانیاهو در داخل سرزمین های اشغالی و آمریکا حواشی خبرسازی به وجود آمد که نمی توان آنها را تنها یک حاشیه قلمداد کرد، زیرا شاخص هایی در این حواشی وجود داشت که می تواند اذهان را به وجود اختلافات و حقایقی سوق دهد که در متن دیدار ترامپ و نتانیاهو خبری از آن نیست؛ حاشیه هایی که شاید مهمتر از متن باشند.

پیش از دیدار ترامپ و نتانیاهو در سرزمین های اشغالی

یک روز پیش از آنکه نتانیاهو به سمت واشنگتن حرکت کند، اعلام کرد قصد دارد یک پیمان تاریخی بین آمریکا و اسرائیل را رهبری کند که در راستای منافع اسرائیل باشد. تأکید نتانیاهو بر این بود که بین او و دونالد ترامپ در خصوص تهدیدهای بزرگ منطقه و فرصت هایی که در این منطقه مخفی است، دیدگاه مشترکی وجود دارد و در مورد این دو موضوع و توسعه این هم پیمانی در عرصه هایی بسیاری گفتگو خواهند کرد. نتانیاهو تهدید ایران را در رأس برنامه های دیدار خود با ترامپ اعلام کرد، ولو اینکه به معامله بر سر شهرک ها بیانجامد. روزنامه عبری زبان معاریو هم نوشت: نتانیاهو با ترامپ بر سر پرونده هسته ای و آینده درگیری اسرائیل با فلسطینی ها را بررسی خواهند کرد.

معاریو نوشت نتانیاهو طی روزهای پیش از سفر دیدارهای بسیاری را با رؤسای دستگاه امنیتی و شورای امنیت ملی و وزارت خارجه انجام داد. خلاصه این دیدارها در وهله اول توجه به امنیت اسرائیل و تقویت هم پیمانی با ایالات متحده است. نتانیاهو در دیدار با وزیران هم حزبش به آنها گفته است کسانی که فکر می کنند در دوره دونالد ترامپ با محدودیت روبرو نخواهند شد، در اشتباه اند. اما در مقایسه با دوره اوباما بهتر خواهد بود، ولی آن به معنی آن نیست که محدودیتی وجود نخواهد داشت.

اظهارات نتانیاهو پاسخی به خواسته نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و ایلیت شاکید، وزیر دادگستری بود که خواستار حذف مسئله تشکیل دو کشور، از جدول برنامه این سفر و افزایش ساخت شهرک سازی و الحاق شهرک معالیه ادومیم به سرزمین های اشغالی شده بودند. نتانیاهو پیش از رفتن اعلام کرد باید در محاسبات خود، شخصیت ویژه ترامپ را لحاظ کنیم و بهتر است با او با هوشیاری رفتار کنیم، نه اینکه فکر کنیم هیچ مقابله ای با او نخواهیم داشت.

نتانیاهو و وزیرانش ورود ترامپ به کاخ سفید را جشن گرفتند. برخی وزیران وی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را فرصتی برای تشدید شهرک سازی و کنار نهادن طرح دو دولتی بر شمردند، لذا نتانیاهو تلاش کرد در جریان نشست کابینه امنیتی مشهور به کابینه کوچک، روشن کند انتظاراتی که از ترامپ در خصوص موضع طرح دو دولتی دارند، اغراق آمیز و غیر واقعی است.  در همین جهت یوناتان شیختر، مشاور سیاسی نتانیاهو برای اعضای کابینه تبیین کرد که بیشتر اظهارات اعلام شده از سوی منتسبان به ترامپ بدون موافقت وی اعلام شده است.

نتانیاهو در پاسخ به درخواست اعضای کابینه در حذف طرح دو دولتی از برنامه سفرش به واشنگتن، به آنها گفت: ما باید از این فرصت به وجود آمده استفاده کنیم و این درخواست در اختیار اسرائیل نیست. اشاره وی به این مسئله بود که آمریکا به دیکته های رژیم صهیونیستی گوش نمی دهد. نتانیاهو به وزیران کابینه گفت دو روز پس از انتخاب ترامپ با وی تلفنی گفتگو کرده است و او در این گفتگو از نتانیاهو پرسیده است چگونه می توان در فرآیند سیاسی با فلسطینیان به پیش رفت که نتانیاهو به وی گفته است آنها نمی خواهند ما را به عنوان دولت یهودی به رسمیت بشناسند و ترامپ در پاسخ گفته است امکان اینکه فلسطینی ها بپذیرند که امتیازاتی بدهند وجود دارد، زیرا آنها خواستار صلح اند.

پیش از دیدار نتانیاهو و ترامپ در آمریکا چه گذشت؟

نتانیاهو در حالی به آمریکا سفر کرد که یک روز قبل از سفرش مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا از پست خود استعفا داد. فلین کسی بود که مسئول تمهید مقدمات دیدار نتانیاهو و ترامپ بود. وی دو مرتبه با یوسی کوهن، رئیس موساد و یعقوب ناجل، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی دیدار کرد . در آستانه سومین دیدار فلین با کوهن و ناجل، به ناگاه فلین استعفا داد. علت استعفای فلین روابط وی با سفیر روسیه در واشنگتن و اطلاعات نادرستی که وی از روس ها به مشاوران ترامپ و شخص وی منتقل کرده است اعلام شد. اف بی آی پس از تحقیقاتی که در این زمینه انجام داد این نتایج را منتشر کرد و این امر منجر به استعفای فلین شد.

از سوی دیگر روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت، خبری را منتشر کرد که قابل توجه بود. ترامپ چند ساعت قبل از دیدار با نتانیاهو دستور داده است گزارش مفصلی در مورد تحقیقاتی که پلیس رژیم صهیونیستی از نتانیاهو در خصوص پرونده فساد وی انجام داده، برایش تهیه کنند.

این روزنامه اسرائیلی می گوید، تیم ترامپ در کاخ سفید این گزارش را برای او آماده کردند. در این گزارش آمده است، تحقیق از نتانیاهو هنوز ادامه دارد؛ تحقیقی که در مورد فساد مالی و هدایایی است که نتانیاهو از بازرگانان خارجی دریافت کرده است. این روزنامه می گوید در گزارشی که کاخ سفید برای ترامپ تهیه کرده گفته شده، نتانیاهو در نشست کابینه کوچک به ترامپ اهانت کرده و گفته است در تمامی تصمیم هایی که قرار است گرفته شود، لازم است شخصیت ترامپ هم لحاظ شود. این روزنامه می گوید ترامپ پیش از تمامی دیدارهایش از شخصیت دیدارکنندگان نیز اطلاعاتی کسب می کند.

فحوای سخنان ترامپ پس از دیدار با نتانیاهو

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری پس از نخستین دیدارش با بنیامین نتانیاهو گفت : طرح دو دولت تنها راه حل پایان دادن به درگیری اسرائیلی فلسطینی نیست. وی اعلام کرد برای تحقق صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها اقدام خواهد کرد، اما دستیابی به توافق، به خود دو طرف، پس از مذاکره با هم باز می گردد. ترامپ در این نشست خبری که همراه با نتانیاهو بود اعلام کرد: ایالات متحده برای دستیابی به توافقنامه صلح  دو طرف را به این امر ترغیب می کند. او گفت: ما برای این موضوع با جدیت بسیار اقدام می کنیم، اما شایسته است که دو طرف خودشان برای این توافق مستقیما مذاکره کنند.

وی در این نشست خبری، فلسطینیان را به پایان دادن «تنفر» فرا خواند. وی تعامل سازمان ملل با رژیم صهیونیستی را «بسیار ظالمانه» توصیف کرد و گفت امیدوارم سفارت آمریکا به قدس منتقل شود، اما این مسئله نیازمند عنایت بسیار است. ترامپ، روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی را تحسین کرد و گفت: با این دیدار، آمریکا یک بار دیگر اعلام می کند روابط قوی ما با هم پیمانمان اسرائیل هنوز استوار است.

او در بخشی از سخنانش گفت: اسرائیل با چالش های امنیتی بزرگی روبرو است که یکی از آنها طمع ورزی های هسته ای ایران است. وی گفت دو طرف اسرائیلی و فلسطینی برای صلح، باید امتیازاتی را بدهند.

او می افزاید چالش های امنیتی که اسرائیل با آنها روبرو است بسیار بزرگ اند و یکی از آنها ایران است. من توافق هسته ای را تأیید نمی کنم و تحریم های بیشتری را بر ایران تحمیل خواهم کرد، با این تأکید که اجازه نخواهم داد ایران در این مسیر پیشرفت کند و به سلاح اتمی برسد. وی گفت به حمایت نظامی از اسرائیل ادامه خواهد داد تا جایی که اسرائیل قادر باشد با تمام تهدیدات مقابله کند.

ترامپ گفت دولتی را نمی یابد که آنچه بر اسرائیل از مقاومت در برابر هجوم جمعی و خشونت گذرانده است را گذرانده باشد. او گفت سفر نتانیاهو به آمریکا تأییدی بر روابط مشترک و جدا قوی بین طرفین است؛ رابطه ای که بر اساس ارزش های مشترک و انسانی، آزادی، کرامت و صلح که پایه های دموکراسی اند استوار است. اسرائیل نمادی جهانی در مقاومت در مقابل سرکوبگری است.

سخنان نتانیاهو

پس از ترامپ این نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که در نشست خبری، سخنرانی کرد. نتانیاهو گفت ترامپ فرصت بی سابقه ای را برای برپایی صلح به وجود آورده است. فلسطینیان باید اسرائیل را به رسمیت بشناسند. وی با تأکید بر اینکه هم پیمانی بین دو طرف بسیار قوی است و در دوره ریاست جمهوری ترامپ بسیار قوی تر خواهد شد، گفت اسرائیل هم پیمانی بهتر از آمریکا ندارد؛ همچنان که آمریکا هم پیمانی بهتر از اسرائیل ندارد. نتانیاهو گفت می کوشد برای توسعه هم پیمانی با آمریکا در تمامی عرصه ها از جمله بازرگانی و امنیتی، با دولت جدید آمریکا روابطش را توسعه دهد.

نتانیاهو در ادامه می گوید: پیمان آمریکایی اسرائیلی از سوی تروریسم افراطی اسلامی مورد هجوم قرار گرفته است و ترامپ شجاعت بارزی را در مقابله با این چالش از خود نشان داده است و رهبری ترامپ می تواند بر تروریسم افراطی اسلامی غلبه کند. وی در ادامه با توجه به روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: برای نخستین بار در طول عمرم و در طول عمر کشورم(!) است که می بینم کشورهای عربی منطقه، اسرائیل را دشمن تلقی نمی کنند و اسرائیل را هم پیمان خود می بینند. نتانیاهو در سخنان خود اشاره کرد که این تغییر در منطقه فرصت های بی سابقه ای را برای تقویت وضعیت امنیتی منطقه و حمایت از صلح فراهم می کند.

پس از دیدار ترامپ و نتانیاهو

تنها ۵ روز پس از دیدار ترامپ و نتانیاهو در واشنگتن، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تشکیل تیم های مشترک آمریکایی – اسرائیلی خبر داد. براساس این خبر، تیمی برای بررسی مسئله شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری تشکیل می شود. نتانیاهو اعلام کرد در دیداری که با ترامپ داشته توافق کرده اند به منظور توسعه سطح روابطشان با آمریکا در تمامی عرصه ها تیم های مشترک تشکیل دهند.

نتانیاهو در آغاز نخستین جلسه هفتگی دولت رژیم صهیونیستی پس از سفر به آمریکا گفت تیم های مشترک شامل امنیت، ضد جاسوسی، اینترنت، فن آوری، اقتصاد و بسیاری عرصه های دیگر است، علاوه بر اینکه بر تشکیل تیم هایی در عرصه هایی که پیش از این توافقی در آن صورت نگرفته است، بر این موضوع نیز توافق شد، که معنی این کلام بالطبع، شهرک های کرانه باختری است.

جمع بندی
اگر سرفصل هایی که دو طرف پیش از سفر، در حین دیدار و پس از آن مورد بحث قرار داردند را در کنارهم بیاوریم شاهد خواهیم بود، موضوعات بسیار زیادی طی این دیدار مد نظر دو طرف قرار گرفته است. موضوعات مطرح شده به قرار ذیل است:
- توسعه شهرک سازی؛
- به رسمیت شناخته شدن یهودیت دولت مجعول اسرائیل؛
- کنار رفتن راه حل دو دولتی؛
- ادامه هم پیمانی استراتژیک آمریکا و رژیم صهیونیستی؛
- توسعه حمایت های نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی؛
- هم پیمانی با اعراب مرتجع منطقه برای مقابله با جناح مقاومت و ایران؛
- ایران چالش نخست رژیم صهیونیستی؛
- لزوم از سرگیری مذاکرات مستقیم با فلسطینیان سازشکار؛
- ساخت اصطلاحی جدیدی به نام تروریسم اسلامی افراطی برای مقابله با جناح مقاومت در منطقه؛
- تحریم ایران در پسا برجام؛
- مقابله با توانمندی هسته ای ایران؛
- تلاش برای عدم مقابله با رژیم صهیونیستی در سازمان ملل؛
- وجود اختلاف نظرهای ریشه ای بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در مسئله فرآیند صلح؛
- شخصیت ویژه ترامپ موضوعی برای هراس و احتیاط صهیونیست ها؛
- اذعان به عدم تمکین آمریکایی ها از دیکته دستورات صهیونیست ها.
برآورد
با کمی تأمل در مسائل مطرح شده در نگاه دو طرف احتمالاتی که از اظهارات دو طرف قابل احصا است در چند موضوع کلی قابل ارائه است:
۱- صهیونیست ها در دوره ترامپ به شدت بر توسعه شهرک سازی تمرکز خواهند کرد و به تبع همین اقدام صهیونیست ها، کرانه باختری در وضعیت بسیار وخیمی قرار خواهد گرفت.
۲-  آمریکایی ها برای مذاکرات مستقیم فلسطینیان سازشکار با صهیونیست ها تلاش خواهند کرد. براساس شواهدی که طی ۴ سال گذشته در اختیار است به احتمال قوی این مذاکرات، با اصرار تشکیلات خودگردان و مخالفت صهیونیست ها همراه خواهد بود و در پایان با دادن امتیازات فراوان از سوی طرف فلسطینی این مذاکرات نافرجام رها خواهد شد.
۳- آمریکایی ها و صهیونیست ها برای در تنگنا قرار دادن مقاومت در منطقه با اصطلاحی تحت عنوان « تروریسم افراطی اسلامی» تلاش خواهند کرد. اینکه چه اقداماتی خواهند کرد دقیقا قابل پیش بینی نیست، اما به نظر می رسد آنها برنامه جدیدی برای مقاومت در پیش دارند.
۴- اینکه ترامپ برجام را بر هم نخواهد زد، اما برنامه ای که تحت عنوان تحریم های جدید بیان می کند، در حقیقت پسا برجام آمریکایی است که با تحریم به پیش خواهد رفت.
۵- آمریکا برای خاموش کردن اقدامات سازمان ملل علیه صهیونیست ها تلاش می کند. به نظر می رسد در دوره ترامپ سازمان ملل به شدت بابت محکوم کردن صهیونیست ها تحت فشار قرار گیرد./

منبع: سایت بصیرت

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن