دیدبان
یادداشت/ کبری آسوپار

روحانی و خاطره‌سازی از ذم ورزش در حوزه

روحانی و خاطره‌سازی از ذم ورزش در حوزه

به گزارش دیدبان، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «کبری آسوپار» نوشت:

رئیس‌جمهور حسن روحانی روز گذشته در سخنانی گفته که «در دوران طلبگی در حوزه اگر کسی در حجره خود نرمش می‌کرد، می‌گفتند تقوای او کم شده و رو به دنیا آورده و اگر می‌خواست ورزش کندگویی از دین خارج بود.»

اول بار نیست که روحانی سخنانی را می‌گوید و جواب می‌دهد که گوینده آن مشخص نیست و اول بار نیست که یک نقلی را لابد از یک اقلیتی، تعمیم می‌دهد به کل فضا و عمومیت بخشی می‌کند. حوزه‌های علمیه گرچه همواره در درون خود، اقلیتی متحجر داشته‌اند که صدایشان بلند بوده، اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که روح کلی حاکم بر فضای حوزه‌های علمیه، در طول تاریخ نه تنها مخالف ورزش نبوده، بلکه توصیه و عمل به آن از سوی بزرگان حوزه به کرات دیده شده است.

احادیث پیرامون توصیه معصومین علیهم السلام و شخص پیامبر اسلام‌(ص) در توصیه مسلمانان به ورزش و سفارش خانواده‌ها به آموزش شنا و تیراندازی و اسب سواری به فرزندان خود آن‌قدر معروف و پرتعداد است که یقیناً اگر کسی هم ورزش‌کنندگان را به بی تقوایی متهم ‌کرد، به سرعت جوابش داده شود و نیازی به دادن وزن کاذب به آن و نقل شدن در سخنرانی رئیس‌جمهور نباشد. احادیثی که در همان قدیمی که روحانی می‌گوید، برای خانواده‌های مذهبی (غیر از طلاب) هم حجت بود تا به فرزندانشان شنا و تیراندازی و اسب سواری بیاموزند.

ما نمی‌دانیم حسن روحانی در قم با چه کسانی نشست و برخاست داشته که ورزش را بی تقوایی می‌دانستند و هم مباحثه چه کسانی بوده که احادیث پیامبر در توصیه به ورزش را برای پاسخگویی به آنهایی که ورزش را خروج از دین می‌دانستند، یادآور نشده اند؛ اما خاطره‌سازی برای نشان دادن تحجر حوزه‌های علمیه و تخطئه حوزه برای خوشامد یک اقلیت کار خوبی نیست. مشکل حوزه‌های علمیه در بحث تحجر هیچ‌گاه ورزش نبوده و اگر بدبینانه نگاه کنیم، این نقل می‌تواند تلاشی برای دادن آدرس غلط تحجر باشد؛ تحجری که امام به‌خاطرش فریادها زد و هنوز هم رد آن را می‌توان در حوزه یافت و در منشور روحانیت امام با عنوان مخالفان فلسفه و عرفان شناخته شدند. حوزه علمیه اگر قرار بود مقابل ورزش کردن بایستد، علامه طباطبایی در تیراندازی و اسب‌سواری به مهارتی کم نظیر در دوران خودش دست نمی‌یافت.

قدیم‌ها نبودیم، اما خاطراتش موجود است و شاید جالب باشد که بدانیم 12 سال قبل از به دنیا آمدن حسن روحانی، طلبه‌های قم با اطلاع ریاست حوزه (آیت‌الله حائری یزدی) والیبال و فوتبال بازی می‌کردند و امام‌مان حضرت روح‌الله هم در میان آنان بوده است. به این خاطره که سایت جماران از امام خمینی نقل می‌کند، توجه کنید: «با مهاجرت به قم تا 1315 که به تازگی والیبال و فوتبال باب شده بود، ایشان (امام خمینی) در این نوع بازی‌ها به سبک جدید آشنا شدند.

چنانکه خاطره‌ای طنزآمیز در زمینه فوتبال هم به این نحو از ایشان نقل شده که یکی از همبازی‌ها نزد مرحوم آیت‌الله حائری شکایت کرده بود که آقا روح الله چند بار با توپ به دماغ او زده؛ و امام در پاسخ گفته بودند عمداً که نمی‌زنم، بلکه هر جا که توپ را شوت می‌کنم، دماغ این رفیق ما همان جا است.» و البته در همان خاطرات تعداد ورزش‌هایی که امام انجام می‌دادند، آنقدر زیاد است که خود به تنهایی بر نقل حسن روحانی خط بطلان بکشد: شنا از کودکی، کشتی از کودکی، کوهنوردی از دبستان، سوارکاری از کودکی، تیراندازی از نوجوانی، دو و پرش از ارتفاع، چوگان و ... واقعاً جلب رضایت عده‌ای خاص آن‌قدر می‌ارزد که شأنیت حوزه را تا سطح اتهام خروج از دین به دلیل ورزش کردن پایین بیاوریم؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن