دیدبان
نقدهای صریح یک اقتصاددان:

آقای روحانی! مردم آلزایمر ندارند

آقای روحانی! مردم آلزایمر ندارند

به گزارش دیدبان، یک اقتصاددان در واکنش به اظهارات امروز رئیس جمهور گفت: وقتی گرانی ، بیکاری و رکود اقتصادی در کشوری وجود داشته باشد و مشکلات اقتصادی دامن گیر باشد از نشاط خبری نخواهد بود، و وقتی تراز درآمد به هزینه در آحاد جامعه از کارگر وکارفرما ، مدیر و کارمند منفی باشد گرانی حرف اول و آخر را میزند. چون تامین نیازهای اولیه قابل  فراهم شدن نیست، شرایط به گونه ای است که بدون عینک هم میتوان مشاهده کرد اقتصاد کشور دچار بیماری رکود کامل است.

محمدرضا جهان بیگلری افزود: باید قبول کرد برجام درد اقتصاد کشور را دوا نکرد و شرایط اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود، فعالان اقتصادی برای در امان ماندن مجبور به تعدیل نیروی انسانی و کاهش ظرفیت تولید هستند، نسبت واردات به صادرات کاهش داشته است، چرا که قدرت خرید پایین آمده است، صادرات کالا به سختی انجام میپذیرد، بدلیل اینکه بانکها دست از حمایت فعالان اقتصادی برداشته اند، رانت و اختلاس بیداد میکند ، فرار سرمایه در کشور به بالاترین میزان خود ظرف بیست سال گذشته و سرمایه گذاری داخلی وخارجی به پایین ترین سطح سی سال گذشته رسیده است. جامعه محتاج نشاط اقتصادی است!

عضو اتاق بازرگانی در واکنش به اظهار نظر جالب رئیس جمهور درباره اینکه گفته "در سخت ترین سال های درآمد نفتی، مجبوریم بیست درصد درآمد نفتی را به جای حل مشکلات مردم به صندوق ذخیره ارزی بریزیم" به «نسیم آنلاین» گفت: واریز بیست درصد از درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی برای ایجاد سرمایه گذاری در بخش خصوصی و رفع معظل بیکاری تدوین شده است و نه برای برداشت برای خریدهای خارجی توسط دولتمردان. متاسفانه در دولت یازدهم کمترین توجه به بخش خصوصی را شاهد بودیم.

وی افزود: تعامل با جهانیان خوب است زمانیکه توان تعامل وجود داشته باشد نه اینکه ملت در رنج وعذاب برای گذران معیشت زندگی باشند.

جهان بیگلری افزود: در زمانیکه بیشتر کارخانجات کشور یا تعطیل شده اند و یا با حداقل ظرفیت فعالیت میکنند نمی‌شود با تعامل، کیفیت تولید محصولات را بالا برد. بالا بردن کیفیت تولیدات در سطح جهانی نیاز به ماشین آلات با تکنولوژی روز ومواد اولیه با کیفیت است که تمامی این موارد بدنبال تامین نقدینگی مهیا میشود نه با حرف وشعار وسخنرانی!

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم آلزایمر ندارند آقای روحانی و یادشان هست وعده های صد روزه اقتصادی که شما قبل از انتخابات بیان کردید. شاید دولتمردان یازدهم که بعنوان مسن ترین کابینه از آن یاد می‌شود فراموش کرده اند که چرا مردم با مشارکت حداکثری پای صندوقهای رای آمدند. آنها نیامدند که متهم به فراموشی و گوشه گیری شوند، ملت آمدند که شرایط اقتصادی را عوض کنند. ازدولت یازدهم انتظار بهبود وضعیت اقتصادی کشور بود، نه اینکه مقایسه ای باشد با دولت قبل!

وی افزود: بله آقای رییس جمهور! شما مقصرید به انجام ندادن گفته های خودتان، عمل نکردن به شعارهایی که با آن انتخاب شده اید و مردم از شما توقع دارند. لطفا پاسخگو باشید.

منبع:مشرق

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود