دیدبان
یادداشت/ هادی ایمانی

روحیه انقلابی

روحیه انقلابی

به گزارش دیدبان، متن یادداشت هادی ایمانی مدرس دانشگاه با عنوان «رسالت عظیم در داشتن روحیه انقلابی» را در ذیل می خوانید:

اگر بخواهیم استمرار نظام را دوام بخشیم و حرکت انقلابی را همانند پیروزی انقلاب اسلامی که نسیمی الهی بود قوام یابد و آن دوره بسیار شیرین زندگی، در اوج سختی و مشقت را یادآوری کنیم، راهکار چیست؟

بنظر می­رسد که مسائل مختلفی اتفاق افتاده است که بعضی از آنها شرایط را دگرگون نمود و اهداف و آرمان­ها را تحت تاثیر خود قرار داد.

مردم بیاد دارند که آن شرایط ایده ­آل با چه روحیه­ای و با چه زحمتی ایجاد شده ­بود، فقر و تنگدستی به همراه فشار های زندگی و نداشتن حداقل امکانات برای معیشت، تحت­ الشعاع پیروزی بزرگ انقلاب قرار گرفت و تا پای جان به­ میدان مبارزه بدون هیچ چشم­داشتی وارد شدند.

اما امروز بعضا ملاحظه می­‌کنیم که گرفتن حقوق آنچنانی که صدای ملت را درآورد، نه تنها عیب نیست، بلکه حق مسلم خود می­‌دانند؟

امروز زندگی اشرافی بعنوان یک الگو و سبک­ زندگی در سطح جامعه وجود دارد و مهم­تر اینکه در میان بعضی از خانواده­ها برای رسیدن به آن، به مسابقه نانوشته می­‌پردازند؟

امروز زندگی در کنار طاغوت زمان و همراهی با آنها را بد نمی­‌دانند و گاهی پا را فراتر گذاشته، می­‌گویند نمی­‌توان با دنیا درگیر شد، ما به آنها نیازمند هستیم؟

امروز بعضی­ها استفاده از زمین های منابع طبیعی و عمومی برای گذراندن زندگی و نیز بهره‌مندی از همه امکانات دولتی برای اعضاء خانواده را برای خود مباح می­‌دانند.

امروز فاصله طبقاتی بین مردم روز به روز بیشتر می‌­شود و دستگیری از زندگی مردم محروم با بی ­اعتنایی و مشغولیت های فراوان بعضی از دست اندرکاران مواجه شده ­است؟

امروز فرزندان بعضی از مسئولین احساس می­‌کنند هرکاری که بتوان با رانت های دولتی و زد و بندهای سیاسی به دست آورد اشکالی ندارد؟

امروز بعضی ها بدون هیچ شایستگی و مزیت علمی و فنی،  براحتی ثروت و امکانات عظیمی را جمع‌­آوری می­‌کنند و از حمایت بعضی ها هم برخوردارند؟

چگونه می‌توان با حفظ ارزش های انقلابی، سبک های مختلف زندگی را که با تعالیم اسلامی هیچ سنخیت و همسانی ندارد انتخاب کرد؟

جامعه ما با مشاهده این اتفاق­ها و این نوع رفتارها آرام ­آرام از مسیر نهضت اسلامی فاصله می­گیرد و صدالبته که مردم با دقت این روش­ها را، رصد می‌­کنند.

رسالت بزرگ با این نوع از مسائل که گاهی سخت­تر از جنگ با دشمن است چیست؟

راه­کار به روشنی تعریف شده­ است، همه باید یکبار دیگر به وضعیت خود و سبک های زندگی که در آن قرار داریم نظری دوباره بیفکنیم.

باید به تعالیم مبارزه و اعتقادات رساله­ای خود رجوع کنیم تا هر آنچه که از مسیر صواب بیرون رفتیم دوباره برگردیم و به تحول و تغییر در گفتارها، رفتارها و ارزیابی درست تحت تعلیم مدرسین، فضلا، علما و اندیشمندان وارسته قرارگیریم.

باید یک تجدیدنظر جدی، در سبک زندگی خودمان داشته ­باشیم.

این یک ضرورت اجتناب ناپذیر زندگی انسان وارسته است.

جا دارد که درس زندگی یکی از علما، بزرگ را در شیوه زندگی­اش که خود درسی فراموش نشدنی است داشته­ باشیم:

حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه­السلام­) خود از علما و زهاد زمان و از راویان حدیث ائمه معصومین علیهم­السلام بودند به خدمت حضرت امام هادی علیه­السلام­) امام عصر خود رسید و عقاید دینی خود را بر آن حضرت عرضه کرد، حضرت امام هادی (علیه­السلام) او را تایید فرموده و فرمودند: تو از دوستان ما هستی.

این اتفاق بسیار مهم محّل درنگ و تامل جدی است که شخصیتی علمی و مورد اعتماد که حضرت امام هادی (علیه­السلام) مردمی را که سوال و مشکلی داشتند راهنمایی می­‌فرمودند که از حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه­السلام) بپرسند، آن شخصیت بزرگ احساس نیاز می­‌کند که عقاید دینی و سبک­زندگی خود را به امام عصر خود عرضه کند.

چطور، به چنین نیازی نمی­‌رسیم و خود را مستغنی از این کار مهم می­‌دانیم؟

چه شده ­است که خود را از همه قید و بند رها ساختیم و هرطور که دلمان خواست زندگی می­کنیم و تا صدایی بلند شود و اعتراضی را دربر داشته باشد با­ آن درگیر می‌­شویم و قداست و جایگاه و شأن و شئون کاری و شخصی را پیش می­‌کشیم تا هر انتقادی را بکوبیم؟!

و مهمتر از آن اینست که معمولا تحت تعلیم یک استاد و راهنما هم قرارنداریم و بی­‌نیاز از این امر مهم زندگی می­‌کنیم.

بهتر است که این سخن را کوتاه کنیم و به یک آیه قرآن تمسک جوئیم که میفرماید:

ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی‏ قَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ

«این به خاطر آنست که خداوند هیچ نعمتی را که به گروهی داده تغییر نمی­‌دهد جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند و خداوند شنوا و داناست»

نکند که خود را گم کرده باشیم و گرفتار این آیه شدیم و دیگر ممکن است توفیق تغییر هم بدست نیاید.

به کجا می‌رویم و با این نعمت بزرگ انقلاب چه می­‌کنیم؟!

فیض و رحمت خدا بیکران و عمومی و همگانی است ولی به تناسب شایستگی­ها و لیاقت­ها به مردم می­‌رسد، اگر شکر نعمت که همان استفاده صحیح است به جا آورند، نعمتش را پایدار بلکه افزون می­‌سازد اما هنگامی این مواهب وسیله­‌ای برای طغیان و سرکشی و ظلم و بیدادگری و تبعیض و ناسپاسی و غرور و آلودگی گردد، در این هنگام نعمت­ها را می­‌گیرد و یا آن را تبدیل به بلا و مصیبت می­‌کند.

 

منبع: تسنیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن