دیدبان
یادداشت/هادی محمدی

وزیر خارجه سعودی در بغداد؛ رویکرد پسـاداعش و پروژه آمریکا در عراق

وزیر خارجه سعودی در بغداد؛ رویکرد پسـاداعش و پروژه آمریکا در عراق

به گزارش دیدبان، عادل جبیر وزیر خارجه آل سعود پس از اخراج سفیرشان از عراق اولین مقام عالی رتبه سعودی است که پس از سال‌ها وارد بغداد شد که ظاهرا خیلی عجولانه و پیش‌بینی نشده  به وقوع پیوست.

وی که سفیر جدید سعودی را در عراق معرفی کرده هدف سفر خود را همکاری‌های سازنده با طرف عراقی معرفی کرده است و اعلام کرده آماده است از امنیت مناطق آزاد شده از دست داعش دفاع کند و تلاش‌های بیشتری برای مبارزه با داعش به اجرا بگذارد.

وی بیطرفی عراق را مقدمه‌ای برای آشتی عربستان با ایران عنوان کرد که در کنار مواضع فوق در رویکرد برنامه‌ریزی شده آل سعود برای عراق را مورد تاکید قرار می‌دهد.

جیبر که تلویحا خود را متولی مناطق آزاد شده و سنی‌نشین عراق عنوان کرده در شرایطی وارد عراق شده که به وضوح از نفس‌های پایانی داعش که برای نابودی حکومت قانونی عراق متولد شده بود مطلع است و به خوبی درک می‌کند که رسوایی باندهای عراقی و البته به ریاض و ترکیه که ورود و سلطه داعش در مناطق عراقی را تسهیل کردند در بدترین شرایط به سر می‌برند که با پیروزی الحشد الشعبی و نیروهای مسلح عراقی بر تروریست‌های سعودی پرور زمینه همگرایی بیشتر طوایف و اقوام سه گانه در عراق مهیا شود.

باندهای تروریسم تکفیری در منطقه با کاخ سفید هم رأی هستند که پایان داعش نباید به استحکام حکومت عراق منتهی شود و لذا بازگشت عجولانه آل سعود به عراق برای حفظ حداقل‌های باقیمانده در جامعه سیاسی عراق و تحریک واگرایی طائفه‌ای امری اضطراری است و به همین دلیل جیبر فقط نسبت به امنیت مناطق آزاد شده از داعش خود را مسئول می‌داند. قبلا هم ؟ سبهان، همزمان با آزاد شدن مناطق استان الانبار مانند یک مدعی نسبت به سرنوشت اهل سنت الانبار تحرک از خود نشان می‌دادبا صراحت نسبت به امور داخلی عراق دخالت کرده و مواضع کینه‌توزانه و وهابی نسبت به حشدالشعبی ابراز می‌کرد که موجب اخراج وی از عراق شود.

امروز عادل جبیر یک ماموریت اضافی از سوی پمپئو (رئیس سازمان سیا) و کاخ سفید نیز در عراق دنبال می‌کند که با عنوان مهار نفوذ منطقه‌‌ای ایران تیترگذاری شده و لذا درخواست برای بیطرفی حکومت عراق را مقدمه روابط سازنده سعودی با عراق و در قبال ایران در منطقه می‌داند.

آل سعود در رؤیای جدا کردن عراق از پیوندهای طبیعی با ایران و اثرگذاری ممکن بر مواضع عراق است که با چاشنی مشارکت در بازسازی مناطق و استان‌های آزاد شده از داعش همراه است.

آل سعود بخوبی درک کرده‌ که زمینه‌های تاریخی نفرت عراقی‌ها از آل‌سعود با جنایات تکفیری‌های داعش مورد حمایت آل سعود و ترکیه و موقعیت آنها در عراق را پیش از پیش متزلزل خواهد کرد. ولی از آنجا که آل‌سعود به جز شیوه رشوه‌پردازی راهی برای بازگرداندان تفکر وهابی و تکفیری در عراق نمی‌یابد باز هم به این روش نخ‌نما تکیه کرده تا در جایگاه منجی اهل سنت عراق جلوه کرده مسیر تفرقه و واگرایی از تنش‌های سیاسی و طائفه‌ای را باز نگه دارد و جلوی ثبات در عراق پاداش را بگیرد.

عادل جبیر به خوبی می‌داند که با خوانده شدن فاتحه داعش در عراق نوبت تروریست‌های تکفیری در سوریه است و پس از آن نوبت حامیان ویرانی کشتار و قتل و تکفیری‌گری است که عراق و سوریه را به شرایط امروز دچار کرده‌اند.

آل سعود و جبیر بخوبی می‌دانند اگر عراق از شر داعش و بی‌ثباتی فعلی نجات یابد و بر پای خود بایستند میدان فتنه‌سازی طائفه‌‌ای و تکفیری آل سعود از دست خواهد رفت و شمارش معکوس فروپاشی آل‌سعود آغاز می‌شود. پس مهمترین اقدام اضطراری برای آل‌سعود و بازگشت عجولانه به عراق و با چهره ناجی اهل سنت و حامی آن وسوسه عراق برای پیوستن به آل سعود حداقل بیطرف سازی عراق در قبال ائتلاف اسرائیلی سعودی برای فشار به ایران می‌باشد. این رویای خام آل سعود و عادل جیبر در پاسخ‌های دکتر جعفری و حیدرالعبادی به او در بغداد که خواستار توقف تحریکات تکفیری- وهابی سعودی هستند وعمر چندانی نخواهد یافت.

 

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن