دیدبان
یادداشت/ حسین شیخ‌الاسلام

بن‌بست آمریکا در عراق و سوریه

بن‌بست آمریکا در عراق و سوریه

به گزارش دیدبان، 1. تحلیل پیشروی‌ها و پیروزی‌های چشمگیر جبهه مقاومت در عراق و سوریه در ماه‌های اخیر از سردرگمی حامیان تروریست‌ها و نقش بر آب شدن نقشه‌های آنان حکایت دارد. شاید هیچ‌یک از حامیان گروه‌های تکفیری به‌اندازه آمریکا که در کسوت پدرخواندگی آن‌ها ظاهرشده، از شرایط میدانی حاکم در منطقه آشفته نیست، به‌ویژه آنکه شهر راهبردی حلب از کنترل آن‌ها خارج‌شده و موصل نیز در آستانه پاکسازی کامل قرارگرفته است. در حال حاضر دست برتر مقاومت در تحولات منطقه‌ای باعث شده که عقبه تروریست‌ها در نقاط استراتژیک قطع شود و افق نابودی کامل آن‌ها پدیدار شود ولی آنچه در این میان اهمیت دارد، اثبات چندباره بطلان ادعاهای واشنگتن در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق است که عملاً و تمام‌قد، برخلاف ادعاهای خود به حمایت از داعش و سایر تروریست‌ها پرداخته و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بلکه از سقوط و نابودی حتمی و قطعی تروریست‌ها جلوگیری کند و یا به هر قیمت ممکن، وقوع آن را به تأخیر بیندازد.

با مروری بر عملکرد آمریکا و متحدانش در پرونده حمایت از تکفیری‌ها، جای تردیدی باقی نمی‌ماند که آمریکا و تروریست‌ها دقیقاً در یک جبهه قرار دارند و این همان نکته‌ای است که مدتی پیش یکی از فرماندهان گروهک تروریستی جبهه النصره نیز به آن اذعان کرد و از این واقعیت پرده برداشت که آمریکا در کنار تروریست‌ها است و با حمایت مستقیم و غیرمستقیم خود مانع سقوط و نابودی آن‌ها شده و می‌شود.

2. حلب سوریه، اولین نمایشگاه بزرگ شکست آمریکا و متحدانش بود. آن‌ها پس از محاصره کامل حلب، دو گزینه بیشتر پیش رو نداشتند: اول، تن ندادن به شرایط آتش‌بس و باقی ماندن در حلب که در این صورت به نابودی کامل سرمایه‌گذاری این کشورها و فروپاشی تمام طرح‌های آنان منجر می‌شد و دوم، پذیرش مفتضحانه خروج از حلب. کشورهای حامی تروریست‌ها گزینه دوم را انتخاب کردند تا قادر باشند آن‌ها را به دیگر نقاط سوریه منتقل کنند، این در حالی است که آمریکا و دیگر تأمین‌کنندگان مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها تصمیم داشتند با اشغال شهر حلب، از موضع برتر در مذاکرات ژنو شرکت کنند که این‌گونه نشد. بر اساس آخرین گزارش‌ها، ارتش سوریه تاکنون موفق شده ده‌ها منطقه را در استان حلب از چنگال تروریست‌های داعش خارج کند و آنچه عاید تروریست‌ها شده، به اوج رسیدن درگیری گروه‌های تکفیری جند الاقصی، داعش، جبهه النصره، جیش خالد بن الولید، شبه‌نظامیان ارتش آزاد و غیره در آستانه مذاکرات ژنو 4 است.

3. یکی از طرح‌هایی که آمریکا پیش از شکست و رسوایی در حلب در دست داشت، اعزام نیرو به سوریه بود و واشنگتن به‌تازگی و به‌منظور حمایت آشکار از گروه‌های تروریستی – تکفیری اعلام کرده است که قصد دارد برای نخستین بار، نیروهای رزمی و زمینی خود را به شمال سوریه اعزام کند. پنتاگون ادعا می‌کند که برای مبارزه با داعش قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را دارد اما به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن عواقب درگیری‌ها با داعش و ارتش سوریه، عملاً قادر به انجام این تصمیم نیست، کما اینکه کاخ سفید هم تأکید کرده ارسال نیرو به سوریه قطعیت ندارد. داعش در بسیاری از مناطق شمالی سوریه تضعیف و به‌جز تحرکاتی محدود، در رقه محاصره‌شده و در مقابل، ارتش سوریه در کنار متحدانش در حال پیشروی به سمت شمال سوریه است. در این شرایط، طرح آمریکا برای گسترش چتر حمایتی از تروریست‌های آواره شده از حلب و دیگر نقاط سوریه این خواهد بود که از کردها به‌عنوان بدل نیروی زمینی خود استفاده کند، بر آزادسازی رقه توسط کردها نظارت کرده تا از طریق شرکت در بازپس‌گیری این شهر، وجاهتی برای حضور در مذاکرات صلح آستانه کسب نماید. جالب اینجاست آمریکا که خود را رهبر خودخوانده ائتلاف ضدداعش می‌پندارد، به نقطه‌ای در معادلات منطقه‌ای سقوط کرده که برای حضور در اجلاس آستانه باید به دنبال کسب رضایت ایران باشد تا شاید به‌عنوان کشور ناظر پذیرفته شود.

4. در همین راستا، نیروهای کرد در محور شمال شرق، خود را به 5 کیلومتری شهر رقه رسانده‌ و در محور شرق نیز به 40 کیلومتری این شهر رسیده‌اند اما آمریکا با نقاب حمایت ظاهری از کردها، درواقع مشغول تأمین مالی، تسلیحاتی و لجستیکی گروه‌های تروریستی است. در خبرها آمده بود که ژنرال «جوزف وتل»، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در سفری محرمانه به سوریه با سرکردگان گروه‌های تروریستی دیدار داشته و با آن‌ها درباره راه‌های ممکن برای گسترش همکاری و پشتیبانی آمریکا از این گروه‌ها بحث و تبادل‌نظر کرده است. افزون بر این، آمریکا از یک‌سو با ترکیه بر سر آموزش، تجهیز و مسلح کردن کردها اختلاف دارد و از سوی دیگر، نمی‌تواند از منافع و نیازهای خود صرف‌نظر کند، بنابراین، مجبور است راهی را برای راضی نگه‌داشتن ترکیه به‌منظور تداوم پشتیبانی از تروریسم پیدا کند.

5. در ارتباط با پرتگاهی که ارتش عراق و حشدالشعبی در موصل عراق برای داعش ایجاد کرده‌اند، این نکته حائز اهمیت است که موصل برای داعش از رقه مهم‌تر است چراکه آن را مقر حکومت پوشالی خود می‌دانند. تروریست‌ها دژ موصل را با همدستی بعثی‌ها که تحت پوشش آمریکا قرار دارند، تصرف کردند و در خیال احیای مجدد حاکمیت بعثی‌ها بالباس به‌اصطلاح «دولت اسلامی» بودند اما شرق موصل در حال حاضر به‌صورت کامل آزادشده است. چند روز قبل هم عملیات بازپس‌گیری غرب موصل در دستور کار قرار گرفت که ارتش عراق برای آسیب نرسیدن به مردم عادی، این قسمت از عملیات را با این ملاحظه که زمان‌بر نیز هست، آغاز کرده است اما بدون شک، بخش غربی موصل نیز آزاد خواهد شد. بنابراین، روند کمک‌رسانی و پشتیبانی آمریکا به تروریست‌ها در عراق، بسیار دشوار شده است. 

6. آخرین پناهگاه داعشی‌های تار و مار شده در موصل، فرار به‌سوی رقه است که با اشتباهاتی که مرتکب شده‌اند، راه رقه هم به روی آن‌ها بسته‌شده است، زیرا دولت عراق و سوریه برای ریشه‌کن کردن تروریسم تکفیری مصمم بوده و تصمیمات مشترکی اتخاذ می‌کنند که یکی از نمادهای این وحدت، انهدام مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه توسط جنگنده‌های عراقی است.  هم‌پیمانی ایران، عراق، سوریه، روسیه، حشدالشعبی و حزب‌الله لبنان، توطئه‌های شوم آمریکا برای تجزیه و تسلط بر کشورهای منطقه را تغییر داده و سردرگمی مقامات واشنگتن از این است که چرا علیرغم این‌همه رسوایی و بی‌آبرویی، بازهم نتوانسته‌اند سرنوشت شوم تروریست‌ها را تغییر دهند؛ سرنوشتی که محکوم به شکست و نابودی است و  راه گریزی از آن نیست.

 

منبع: حمایت

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن