دیدبان

پساغرب و ملاحظاتی برای انتخابات آینده

 پساغرب و ملاحظاتی برای انتخابات آینده

به گزارش دیدبان، هنگامی که پیامبر اسلام (ص) مدینه را فتح کرد و به مسلمانان نوید داد به‌زودی کشور ایران و روم نیز زیر پرچم اسلام قرار خواهند گرفت، منافقان که دل‌های‌شان به نور ایمان روشن نشده بود و روح اسلام را درک نکرده بودند، این مطلب را اغراق‌آمیز تلقی کرده و با تعجب گفتند: محمد (ص) به مدینه و مکه قانع نیست و طمع در فتح ایران و روم دارد.

پس از آن و در جریان جنگ خندق احزاب هنگامی که پیامبر گرامی به اتفاق مسلمانان مشغول حفر خندق در اطراف مدینه بودند و با نظم خاصی مسلمانان، گروه گروه با سرعت و جدیت، مشغول حفر خندق بودند تا پیش از رسیدن سپاه دشمن، این وسیله دفاعی، تکمیل شود، ناگهان در میان خندق سنگ سفید بزرگ و سختی پیدا شد که مسلمانان از شکستن و حرکت دادن آن عاجز ماندند، سلمان به حضور پیامبر رسید و جریان را گزارش داد، پیامبر وارد خندق شد و کلنگ را از سلمان گرفت و آن را محکم روی سنگ فرود آورد، از برخورد کلنگ با سنگ، جرقه‌ای جست، پیامبر تکبیر فتح و پیروزی گفت، مسلمانان نیز با او همصدا شدند و آهنگ تکبیر در همه جا پیچید، بار دیگر پیامبر کلنگ را بر سر سنگ فرود آورد، مجدداً جرقه‌ای برخاست.

قسمتی از سنگ شکست و صدای تکبیر پیروزی پیامبر و مسلمانان، فضای اطراف را پر کرد و بر بقیه سنگ محکم کوبید، مجدداً از برخورد کلنگ با سنگ، جرقه‌ای جسته و اطراف خود را روشن ساخت، و سنگ درهم شکست و برای سومین بار صدای تکبیر در خندق پیچید. سلمان عرض کرد: امروز وضع عجیبی از شما مشاهده کردم! پیامبر (صلی‌الله‌علیه و‌آله‌و‌سلم) فرمود: در میان جرقه‌ای که بار اول جست، کاخ‌های حیره و مدائن را دیدم، و برادرم جبرئیل به من بشارت داد که آنها در زیر پرچم اسلام قرار خواهند گرفت! در درون جرقه دوم کاخ‌های روم را دیدم، دگر بار نیز جبرئیل به من خبر داد که آنها در اختیار پیروانم قرار خواهد گرفت، در سومین جرقه، کاخ‌های صنعا و سرزمین یمن را دیدم و او به من بشارت داد مسلمانان بر آن پیروز می‌شوند، من، تکبیر پیروزی گفتم، ‌ای مسلمانان به شما مژده باد! مسلمانان راستین از خوشحالی در پوست نمی‌گنجیدند و خدا را شکر می‌کردند. اما باز هم منافقان چهره درهم کشیده و با ناراحتی و به صورت اعتراض گفتند: چه آرزوی باطل و چه وعده محالی؟!در حالی که اینها از ترس جان خود، حالت دفاعی به خویش گرفته‌اند و مشغول حفر خندق هستند و با آن دشمن کم، یارای جنگ ندارند، خیال فتح کشورهای بزرگ درسر می‌پرورانند.

1400 سال بعد وقتی که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)پیروز شد و زمانی‌که هنوز کشور درگیر چالش‌های داخلی و جنگ تحمیلی بود آنگاه که امام وعده پیروزی بر قدرت‌های سلطه و تغییر نظم حاکم بر جهان به نفع نظام اسلامی را می‌داد، این‌بار نیز منافقان جدید با تکرار همان طعنه‌ها ، وعده‌های امام را غیرقابل باور می‌دانستند و این در حالی بود که همگان بر نقش انقلاب اسلامی در بر هم خوردن آرایش سنتی در جهان اذعان دارند.


ماه گذشته پایگاه «امریکن اینترست» در گزارشی تحت عنوان «هشت قدرت بزرگ 2017» به قدرت‌های برتر جهان پرداخته و در این گزارش ایران را در شمار هشت قدرت برتر دنیا و در رده هفتم معرفی کرده و بالاتر از رژیم صهیونیستی (متحد نخست امریکا) آورده است. امریکا، چین، ژاپن، در رده‌های اول تا سوم این لیست قرار گرفته‌اند و روسیه، آلمان و هند رده چهارم تا ششم را تشکیل می‌دهند و ایران بعد از این کشورها در رده هفتم قدرت سال 2017 قرار دارد و بعد از آن به رژیم صهیونیستی اشاره شده است.

در اجلاس امنیتی اخیر مونیخ نیز روح حاکم برکنفرانس همین واقعیت بود . روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به نقل از «ولفگانگ ایشینگر»، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید می‌کند: «جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و امریکا زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده است تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند. ... فضای امنیتی جهان مسلماً بی‌ثبات‌تر از هر مقطع دیگر از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است. احتمالاً ما در آستانه دوره عبور از غرب هستیم؛ ... این وضعیت، زمینه را برای پر کردن خلأ توسط کشورهایی مانند روسیه و ایران فراهم کرده است.»


 فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «ولت» تأکید کرد: «قدرت رهبری امریکا در حال زوال است. قدرت امریکا در حال کاهش است. من هرگز امریکا را تا این حد قطبی شده ندیده بودم. امریکا در درون منسجم نیست. بزرگ‌ترین دموکراسی دنیا، بی‌ثبات شده است.» و در همین حال ترامپ رئیس‌جمهور جدید امریکا در روز 17 بهمن در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز با اذعان به اقتدار ایران، می‌گوید اگر ایران در کنار امریکا بود با توافق هسته‌ای مشکلی نداشت اما واقعیت این است که چنین نشده است!

معنای این جملات این است که امروز ملت ایران توانسته است با حضور خود، با استقامت خود، با عزت خود، با صلابت خود، روی حوادث مهم جهان و حوادث مهم منطقه، تأثیرات ژرفی را بر جای گذارد و می‌توان گفت، جمهوری اسلامی ایران هم‌اینک به چنان سطحی از قدرت منطقه‌ای رسیده است که هیچ کشوری در منطقه غرب آسیا توان رقابت با جایگاه و تنوع منابع قدرت ایران را ندارد. مروری بر سیر تحولات و وقایع موجود در سوریه، یمن، بحرین، لبنان و برخی کشورهای دیگر اسلامی‌ نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران قدرت‌های قلدر بین‌المللی را در این کشورها به زانو درآورده است. آنچه در این میان غیرقابل انکار است این است که تمامی این روند‌ها محصول حفظ و تقویت روحیه انقلابی و بقای نظام بر اصول و آرمان‌های امام است.

رهبر معظم انقلاب مدت‌هاست در فرصت‌ها و مناسبت‌های مختلف و در دیدار با گروه‌های متنوع افکار عمومی جامعه را به ضرورت انقلابی ماندن توجه می‌دهند؛ مسئله‌ای که دشمنان چندی است در مسیر ضدیت‌شان با اسلام بر آن بسیار تأکید می‌کنند تا بتوانند جامعه ایران را با«تغییر» از مفهومی خودساخته به نام «تندرو» به مفهومی به نام«میانه‌رو» برسانند. ایشان در زمینه ضرورت تکیه بر روحیه انقلابیگری و اینکه حفظ و تقویت این روحیه مشکل‌گشای امروز و خنثی‌کننده راهبرد دشمن در استحاله نظام است، در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان در تاریخ 1395/08/12 می‌فرمایند: «علاج مشکلات کشور در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ از درون ملّت بایستی اراده، استقامت، عزم راسخ، ایستادگی بجوشد؛ چشم‌ها، باز، روحیه‌ها با توکل به خدا و اعتمادبه‌نفس، قوی. اگر به خدا توکل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیه‌هایمان قوی خواهد بود؛ هم در زمینه علمی، هم در زمینه مدیریتی، هم در زمینه اداری.

آنچه من روی آن تکیه می‌کنم روحیه انقلابیگری است؛ این روحیه را باید حفظ کنید. معنای روحیه انقلابی چیست؟ معنایش این است که یک انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی می‌کند، گره‌گشایی می‌کند؛ از چیزی نمی‌ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده روشن حرکت می‌کند؛ انقلابی‌گری یعنی این؛ این [فرد] انقلابی است؛ این روحیه انقلابی را باید حفظ کرد.»

ناکامی دشمنان در مهار حرکت انقلاب سبب تمرکز آنها بر تغییر در درون شده است. تصور آنها این است که شکست‌ها در بیرون را می‌توانند در داخل جبران کنند. اظهار نظرهای صریح اروپایی‌ها پیرامون ضرورت حفظ میانه‌روها در قدرت، نشان دهنده نگرانی جدی در شکست در عرصه‌های دیگر از نظام اسلامی است. ماه گذشته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در آستانه سفر ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه به تهران گفته: توسعه روابط بازرگانی میانه‌روها را در ایران تقویت می‌کند، ما می‌خواهیم آنها را تقویت کنیم تا به مردم نشان دهیم که توافق برای آنها خوب است تا اینکه تندروها نتوانند بگویند که هیچ چیز از این [توافق] عاید ما نشده است. صراحت بیگانگان برای اثر‌گذاری بر فرآیند‌های داخل کشور، نشانگر اهمیت انتخابات آینده در فرآیند حرکت انقلاب است و چه بسا غفلت از آن می‌تواند سال‌ها کشور را از تحقق آرمان‌های انقلاب به تأخیر بیندازد.

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن