دیدبان

متکی:توهم ماندگاری در قدرت برخی را دچار بداخلاقی سیاسی کرده است

متکی:توهم ماندگاری در قدرت برخی را دچار بداخلاقی سیاسی کرده است
منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه کشور امشب در مسجد زین العابدین(ع) قم با اشاره مشکلات اقتصادی موجود در کشور، اظهار داشت: در شرایط عادی می توان تصمیمات نادرست در مسائل اقتصادی را تصحیح کرد اما در وضعیت ویژه کنونی حق اشتباه و آزمون و خطا نداریم چراکه فرصت اشتباه نداریم.


وی افزود: باید آنقدر کارهای کارشناسی در این زمینه دقیق باشد که به هیچ وجه دچار مشکل نشود؛ مسأله اقتصاد جزو امور تخصصی است بنابراین هیچ کس در کشور نمی تواند بگوید من همه چیز را می دانم، بنا به نظر بزرگان ما چنین شخصی هیچ چیز نمی داند؛ کارآمدی شرط لازم برای حل مشکلات است.


متکی مشکلات اقتصادی کنونی را ناشی از عدم تصمیم گیری به موقع دانست و گفت: پیش از این وضعیت کارشناسان این را پیش بینی کرده بودند و راه حل آن را نیز ارائه دادند اما برای عملیاتی کردن آن تصمیم گرفته نشد و زمینه بروز مشکل اقتصادی فراهم شد.


دامنه دار شدن مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ندارد
وی با بیان این که دامنه دار شدن مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ندارد، ابراز داشت: راه حل برای برون رفت از این بحران وجود دارد و می توان با قاعده های اقتصادی تا حدود زیادی آن را بر طرف کرد.


وزیر پیشین کابینه احمدی نژاد به نمونه هایی از کشورهایی که دچار بحران اقتصادی شده اند اشاره کرد و گفت: زمانی که ژاپن دچار مشکل اقتصادی شد کشورهای دیگری که اقتصادشان به نوعی با آن کشور در ارتباط بودند نیز دچار مشکل شدند؛ از این میان کشور اندونزی پول ملی اش ساقط شد اما کشور مالزی توانست با کار کارشناسی و برنامه ریزی دقیق خود را نجات دهد.


متکی کشور مالزی را یکی از نمونه های موفق در برخورد با بحران اقتصادی عنوان و اظهار کرد: نخست وزیر آن کشور ابتدا دفتر جرج سورس در مالزی را بست چراکه وی یکی از کارهایش ضربه زدن به اقتصاد کشورهای دیگر است، سپس با کارشناسان اقتصادی برای حل این مشکل برنامه ریزی کرد؛ امروز 20 سال از آن ماجرا می گذرد هنوز هم ارزش ارز آنها ثابت مانده است.


ثبات در تصمیم گیری و حمایت از تولید کنندگان در حل مشکل اقتصادی بسیارمهم است
وی بر مبنای فرمایش رهبر معظم انقلاب ثبات در تصمیم گیری ها را بسیار مهم دانست و گفت: این سمّ مهلکی است که امروز یک تصمیم بگیریم و فردا تصمیم مخالفی اتخاذ کنیم؛ ثبات، برنامه ریزی و پیگیری مداوم آنها شرط لازم در حل مشکلات است.


وزیر پیشین امورخارجه کشور رسیدگی به وضعیت دهک های پایین را منوط به فعال بودن تولید در کشور دانست و تصریح کرد: با حمایت از تولید کننده، محترم شمردن سرمایه گذاران و تسهیل روند آن نقش بسزایی در حل مشکلات اقتصادی دارد؛ کشورهایی که در اقتصاد موفق هستند 80 درصد فعالیت های اقتصادی شان در دست مردم است اما در کشور ما این رقم حدود 20 درصد است.


منوچهر متکی با بیان این که تدبیر دقیق و ظرافت اندیشی در حوزه سیاست خارجی اهمیت خاصی دارد، گفت: گاهی یک کلمه و یا یک پاسخ نادرست کشور را دچار مشکل می کند.


تغییر موضع در سیاست های خارجی آفت بزرگی است
وی تغییر موضع گیری در مسائل سیاسی را آفتی بزرگ خواند و خاطرنشان کرد: طرف مقابل این تغییر را ناشی از تواضع نمی داند بلکه آن را به حساب ضعف ما می گذارد؛ در مبانی سیاست های نظام نمی توان تغییر جهت داد اما در تاکتیک ها می توان منعطف عمل کرد؛ موضع گیری یک موضوع و تغییر 180 درجه ای آن در جای دیگر سمّ است.


متکی در تشریح مناسبات
مسؤولان و رفتار آنها، اظهار داشت: گاهی یادمان می رود به چه دلیل در این جایگاه قرار گرفته ایم و عوامل و لوازم آن چه بوده است.


توهم ماندگاری مسؤولیت برخی را دچار بداخلاقی سیاسی کرده است
وی با بیان این که برخی مسؤولان دچار بداخلاقی شده اند و فکر می کنند این مسؤولیت ها ماندگار است، گفت: مسؤولان باید نکات مثبت همدیگر را علنی و اشکالات خود را در جلسات خصوصی مطرح کنند این از آموزه های مهم اسلامی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است؛ مکاتبات سران قوا موجب شد رهبری بفرمایند که از امروز هرکس اختلافات را به سطح جامعه بکشاند خیانت کرده است.


وزیر پیشین امورخارجه کشور به جلسه استیضاح وزیر کار اشاره کرد و ابراز داشت: این مذاکرات موجب شد امشب رسانه های بیگانه جشن بگیرند.


متکی افزود: این انقلاب نظام کودتایی نیست بلکه از فریاد الله اکبر مردم و خون های شهدا به ثمر نشسته است؛ هر کوچه و خیابان این شهر را به نام شهیدی مزین کرده اند تا نشانی اهداف و ارزشهای انقلاب را گم نکنیم و یادمان باشد که چگونه این کشور به این جایگاه رسید.


آمریکا می خواهد ناکامی خود در افغانستان و عراق را در سوریه جبران کند
وی با اشاره به تحولات منطقه، بیان داشت: هدف دشمنان همواره این بوده با تغیییر در کشورهای منطقه حکومتی را روی کار بیاورند که با آمریکا متحد و مخالف ایران باشند؛ آمریکا در افغانستان و عراق هر چقدر دست و پا زد نتوانست به این آرزو دست پیدا کند به دلیل این که شناخت درستی از کشور ما و نقش هدایت گری رهبر معظم انقلاب نداشتند.


این فعال سیاسی با بیان این که عربستان، قطر و ترکیه طرفدار دموکراسی و دلسوز مردم سوریه نیستند، گفت: عربستان که تانک ها ی خود را راهی بحرین کرد و با همه وجود از دیکتاتورهای یمن دفاع کرد، نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد؛ این کشورها در مسأله سوریه متضرر خواهند شد.


منوچهر متکی ادامه داد: تنها مثلث عربستان، ترکیه و قطر در مقابل سوریه قرار ندارند؛ ضلع دیگر این درگیری که اخیرا خود را نشان داده اسرائیل است؛ اگر این طرح آمریکایی با شکست مواجه شود درس جدیدی به آنها داده می شود و آمریکا باید در استراتژی خود نسبت به خاورمیانه تجدید نظر کند.


سیاست خارجی ما به دور از ماجراجویی و مبتنی بر منطق است
وی با تأکید بر این که ما در سیاست خارجی خود دنبال ماجرا جویی نیستیم، گفت: ما نمی خواهیم اوضاع را به هم بریزیم؛ سیاست ما از منطق پیروی می کند به همین دلیل قابل دفاع و مورد پذیرش عموم کشورهای دنیا است.


عضو پیشین کابینه احمدی نژاد مواضع به حق و منطقی ایران را موجب موفقیت در عرصه انرژی هسته ای دانست و اضافه کرد: به همین دلیل تا کنون نتوانسته اند جلوی فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما را بگیرند؛ آنها می دانند که نمی توانند ایرادی در این زمینه وارد کنند به همین دلیل گفتند که شما دنبال سلاح هسته ای هستید.


وی در تعریف دیپلماسی، گفت: دیپلماسی یعنی رسیدن به یک نقطه تفاهم که هم شما به اهداف خود برسید و هم طرف مقابل نیز به منافعی برسد؛ دیپلماسی عرصه لجبازی نیست.


مسؤولان خط مشی خود را با رهبری تنظیم کنند
منوچهر متکی در تشریح پیشنهاد خود به رهبر معظم انقلاب در زمینه هسته ای، ابراز داشت: بنده به ایشان عرض کردم در بحث هسته ای ما به هرچه می خواستیم رسیدیم اما آنها نتوانستند به خواسته های خود دست یابند، اکنون وقت آن رسیده ما سناریوی دیپلماتیکی طراحی کنیم تا مسأله هسته ای را سامان دهیم.


وی گفت: ما از یک طرف قدرت ایران در این عرصه را تثبیت می کنیم و از طرف دیگر به آنها می گوییم دنبال سلاح هسته ای نیستیم و آنها هم برای کسب آبرو بروند همه جا جار بزنند که ما ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای باز داشتیم.


وزیر پیشین دولت احمدی نژاد با تأکید بر این که مسؤولان باید خط مشی خود را با رهبر معظم انقلاب تنظیم کنند، گفت: اگر این کار را نکنند خود دچار مشکل می شوند و برای کشور نیز مشکل ایجاد می کنند؛ البته گاهی تبعیت از رهبری کار سختی است، در حالت عادی تبعیت از ولایت آسان است اما همیشه در شرایط غدیر نیستیم، باید ولایت پذیری افراد را در شرایط سخت محک زد./928/پ201/ج

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن