دیدبان
یادداشت/ حسن رشوند

انتفاضه سوم فلسطین تحمیل شکستی بزرگ بر صهیونیست‌ها

انتفاضه سوم فلسطین تحمیل شکستی بزرگ بر صهیونیست‌ها

به گزارش دیدبان؛ «حسن رشوند» در روزنامه «جوان» نوشت:

در حالی که رهبران دروغین جهان اسلام و حکام سعودی و دیگر شیوخ مرتجع منطقه در حال دمیدن بر اختلافات در درون سرزمین‌های اسلامی هستند و نشستن در کنار مقامات سفاک صهیونیست را بر همراهی با جریان مقاومت و انتفاضه جوانان فلسطینی ترجیح می‌دهند، دیروز امین ملت‌های مظلوم و رهبر ستمدیدگان جهان در جمع رهبران گروه‌های فلسطینی و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام حضور یافتند و بار دیگر همچون گذشته روح تازه‌ای به کالبد جریان مقاومت دمیدند و دل‌های به تب و تاب افتاده جوانان، زنان و کودکان فلسطینی را آرامش بخشیدند. واژه واژه سخنان دیروز رهبر انقلاب قابل‌تأمل و تدبر است اما شاید دو نکته از این فرمایشات از برجستگی بیشتر برخوردار باشد: 1ـ هدف فتنه‌ها و جنگ‌های داخلی تحمیلی در منطقه برای کمرنگ کردن حمایت از آرمان مقدس آزادی قدس است 2ـ گروه‌های فلسطینی از ورود به اختلافات قومی و مذهبی و اختلافات داخلی کشورها پرهیز داشته باشند.

معظم‌له در رابطه  با پرهیز از اختلافات فرمودند: «همه جریان‌های اسلامی و ملی موظفند در خدمت آرمان فلسطین قرار گیرند و عمق رابطه جمهوری اسلامی با گروه‌های مقاومت فقط به میزان پایبندی آنان به اصل مقاومت مرتبط است.» این جمله مفهومش این است که گروه‌های سازشکار و کسانی که با نگاه تقسیم غنایم با سرزمین فلسطین و ملت در رنج آن برخورد می‌کنند، جایگاهی در نگاه راهبردی و حمایتی جمهوری اسلامی ندارند. «مقاومت و آرمان‌خواهی» فصل مشترک جمهوری اسلامی و رهبری آن با گروه‌هایی است که در این فضا کار و تلاش می‌کنند. امروز انتفاضه فلسطین وارد مرحله جدیدی شده است و انتفاضه سوم، قطعاً هم از لحاظ مقطع زمانی هم به جهت نوع و نحوه ورود و به‌کار‌گیری از توان و امکاناتی که در مقابله با رژیم ددمنش صهیونیستی استفاده می‌شود، متفاوت است. انتفاضه واژه‌ای است که از سال 1987 (1366) همزمان با آغاز قیام مردم مسلمان و تحت ستم فلسطین وارد واژگان انقلابی و سیاسی جهان شد.

در 8 دسامبر 1987 انتفاضه اول ملت فلسطین علیه اشغال سرزمین‌شان توسط ارتش رژیم صهیونیستی آغاز شد و مدتی است که سومین موج انتفاضه مردم فلسطین شروع ‌شده که این انتفاضه به‌عنوان انتفاضه قدس یا  انتفاضه سوم معروف است. در مقایسه با انتفاضه اول و انتفاضه مسجدالاقصی باید گفت انتفاضه سوم، سه وجه مشخصه دارد که با انتفاضه‌های اول و دوم متفاوت است:

1ـ نخست اینکه فعالیت‌های این انتفاضه همه فلسطین تاریخی، از دریا تا رود را شامل می‌شود و بنابراین شایسته است «انتفاضه سوم فلسطین»گفته شود. همه فلسطین از کلیت سرزمین و ملت فلسطین گرفته تا نوار غزه آزادشده و کرانه باختری پر از شهرک‌های یهودی‌نشین و حتی مناطق 1948 اشغالی در بر دارنده انتفاضه سوم است.

2ـ دومین ویژگی انتفاضه سوم آن است که این انتفاضه را خود ملت فلسطین رهبری و هدایت می‌کند نه سازمان آزادیبخش و تشکیلات خودگردان در رام‌الله و نه گروه‌هایی که با یکدیگر برای مدیریت آینده فلسطین رقابت می‌کنند. فرزندان ملت فلسطین با تصمیم شخصی و به شکل خودجوش و در حد توان و وسع‌شان در همه‌جا به پا خاسته‌اند تا این انتفاضه را به نتیجه نهایی که آزادی سرزمین‌شان از لوث صهیونیست‌هاست آزاد کنند.

3ـ مقاومت مدنی منحصربه‌فرد با سلاح‌های ابتدایی و خودساخت که می‌رود مبنایی برای تولید و به‌کارگیری موشک و سلاح‌های مدرن با ظرفیت‌های درونی جوانان فلسطینی باشد از ویژگی این انتفاضه است.

این وجه مشخصه‌های سه‌گانه همه صهیونیست‌ها و دولت‌شان را سردرگم کرده است. برخی از صهیونیست‌ها از بیم جان خود و وحشتی که به آنها دست داده در خانه‌های خود مانده و از رفتن به محل کار امتناع می‌کنند و کودکان خود را به کودکستان‌ها و مدرسه‌ها نبرده و با خود در خانه نگه ‌داشته‌اند. برخی نیز به مکان‌هایی که گمان می‌کنند امن است کوچ کردند و برخی نیز از وحشت جریان خودجوش انتفاضه همواره با خود سلاح حمل می‌کنند. از همین رو، در همین مدت اندک که انتفاضه سوم شکل گرفته، بزرگ‌ترین زیان نصیب اقتصاد رژیم صهیونیستی شده است. ساخت‌وسازها متوقف‌ شده است زیرا کارگران حاضر به رفتن به محل کار خود نشده‌اند و بازارها مختل شده و بورس نیز شاهد سقوط و خسارت‌های فراوان است.

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، موشه یعلون هم در گفت‌وگو با رادیو سراسری رژیم صهیونیستی اظهار داشته است که انتفاضه سراسری ملت فلسطین حداقل تا ماه‌ها ادامه خواهد داشت. یعلون تشدید درگیری‌ها و بالا گرفتن دامنه انتفاضه در اراضی اشغالی را محتمل دانست و گفت که رژیم صهیونیستی باید خود را برای هرگونه سناریویی آماده کند. غافل از آنکه تنها سناریوی آنها، بازگرداندن حق ملت فلسطین است و فقط این می‌تواند آنها را از مرگ در انتظار نجات دهد.

سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) بر این باور است که عملیات‌های مقاومت جوانان فلسطینی به سبب یأس و ناامیدی آنان نسبت به رفتار کشور‌های عربی در حمایت از فلسطین است و نباید این خط در میان جوانان فلسطینی تقویت شود. ژنرال هرتسی هلیوی، رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اخیراً با انتقاد ار تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته بود که این تشکیلات نمی‌تواند بر جوانان فلسطینی به سبب شکافی که بین آنها و نسل کنونی فلسطین ایجادشده است، هیچ تأثیری بگذارد.

از سوی دیگر، سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند با وجود استفاده از ابزارهای ابتدایی و ساده در عملیات‌های مقاومتی، بدون همکاری تشکیلات خودگردان قادر به مهار انتفاضه نیستند که این ضعف و ناتوانی دشمن صهیونیستی در مقابله با فلسطینیان را می‌رساند.

تا کنون در این موج انتفاضه خون بیش از 130 شهید توسط سفاکان صهیونیست ریخته شده، اما اینک باید گفت انتفاضه سوم ملت فلسطین در بند بند وجود ملت فلسطین در حال ریشه دواندن است و در حالی ‌که جهان اسلام مشغول دردهای فتنه تکفیری است، این انتفاضه روی پای خود ایستاده و می‌رود تا بنای اشغالگری صهیونیست‌ها را فروریزد و نویدبخش رهایی قدس شریف آنگونه که رهبر روشن ضمیر انقلاب بر آن تأکید داشتند، باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن