دیدبان

ورزش و جوانان، چشم اسفندیار دولت روحانی

ورزش و جوانان، چشم اسفندیار دولت روحانی

به گزارش دیدبان، یکی از مهمترین انتقادها به دولت، درباره عملکرد دولتمردان در حوزه ورزش و جوانان بوده است. وزارتخانه‌ای که چنان عملکردش از سوی افکارعمومی زیرسوال بود که حسن روحانی مجبور شد با همه تاکیدی که بر ثبات مدیریتی داشت، وزیرش را تغییر داده و تلاش کند به منتقدان این پیام را بدهد که صدای نقدهایشان را شنیده است. نابسامانی اوضاع و احوال ورزش ایران از یک‌سو و بی‌توجهی وزارت ورزش و جوانان به مشکلات حوزه حوانان از سوی دیگر باعث شده است تا عملا دولت یازدهم برای آسیب‌هایی که جوانان را تهدید می‌کند، برنامه مشخصی نداشته باشد و این معضل حتی با وجود وزیر، همچنان ادامه پیدا کرده است.

کم نیستند تحلیلگرانی که معتقدند، دولت باید به‌جای تغییر مدیریتی در این حوزه، برنامه‌های خود را در امور جوانان مورد بازنگری قرار می‌داد، نه اینکه در سال آخر کار خود، وزیری را در وزارتخانه منصوب کند که فرصت زیادی برای ایجاد تحول در حوزه جوانان ندارد. برنامه‌ریزی برای استقلال حوزه جوانان از نظر ساختار دولتی نیز پیشنهاد برخی دیگر از کارشناسان است که می‌تواند وضعیت کنونی غفلت دولت در حوزه آسیب‌های جوانان را اصلاح کند.

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد حسن روحانی در انتخابات اردیبهشت 96 حرف زیادی برای دفاع از عملکرد دولتش در برابر نقدها به وضع کنونی جوانان نداشته باشد، اما رقبای رئیس‌جمهور در این انتخابات با دستی پر به میدان خواهند آمد. نقد وضعیت بیکاری جوانان به‌ویژه جوانان تحصیلکرده، نقد وضعیت نابسامان ورزش ایران و اختلافات و فسادهای رواج یافته در این عرصه، انتقاد از رشد آسیب‌های اجتماعی، گلایه از بی‌عملی و انفعال دولت در برابر بحران طلاق، نقد سیاست‌های شعاری روحانی در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و فقدان اولویت‌بندی در ایران حوزه، بسنده کردن به رونمایی از منشور حقوق شهروندی در حوزه ارتقای فرهنگ شهروندی، عدم تحول ریشه‌ای در وضعیت زندگی زنان ایرانی و انتقاد از عدم اصلاحات ساختاری با هدف چابک‌سازی دولت در پرداختن به وضعیت موجود حوزه ورزش، جوانان و آسیب‌های اجتماعی، همه و همه از جمله مسائلی است که پیش‌بینی می‌شود در جریان انتخابات سال آتی به بحث گذاشته شود و البته دولت روحانی در هیچ‌یک از این زمینه‌ها، احتمالا نمی‌تواند دفاع موثری از خود داشته باشد.

این همه درحالیست که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که مهمترین رقیب ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات آتی به‌شمار می‌رود، در برنامه‌های خود بر روی رفع مشکلات جوانان و پرداختن به مسائل اجتماعی تاکیدی ویژه کرده است. تشکیل کمیته‌های فعالی چون جوانان یا ورزشکاران در ذیل جبهه مردمی با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی و ورزشی، امید به اینکه این جبهه بتواند از مشکلات موجود کشور در حوزه‌های ورزش و جوانان درس گرفته و نسبت به اصلاح وضع موجود اقدام کند را بیشتر کرده است.

به این ترتیب رای مردم در انتخابات سال آینده را می‌توان نشان دهنده تعیین ریل سیاستگذاری در حوزه اجتماعی دانست. انتخاباتی که نشان می دهد آیا افکارعمومی می‌خواهد روند فعلی انفعال دولت در حوزه جوانان را ادامه دهد یا اصلاحاتی ساختاری در این حوزه انجام داده و مانع از آن شود که مشکلات اقتصادی، گریبان فرهنگ کشور را گرفته و اقشار مختلف اجتماعی را از نظر آسیب‌پذیری فرهنگی – اجتماعی دچار دردسر بیشتر کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن