دیدبان

دولت با ملت آشتی کند!

دولت با ملت آشتی کند!

به گزارش دیدبان، محمد جواد اخوان در کانال تلگرامی اش نوشت: واقعیت تلخی که اینجا رخ می‌نماید آن است که این کم‌لطفی و کم‌ توجهی ناشی از نوعی رویکرد غلط مدیریتی است که نتایج آن در برخی دیگر از حوزه‌های مدیریتی دولت نیز کم‌وبیش قابل‌مشاهده است.

به‌ بیان ‌دیگر اگر شاهد نگاه مدیریتی از بالا، مرکزگرایی افراطی و فقدان عدالت در توجه به مناطق مختلف کشور هستیم، این رویکردها ناشی از گفتمانی حاکم بر جریان قدرتمندی در دولت یازدهم است که تنها مطالبات قشر ممتاز و طبقه خاصی در مرکز را در کانون توجه خود قرار داده و به مناطق محروم، حاشیه‌ها و نقاط پیرامونی کم‌توجه است. جالب اینجاست که آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ رأی بالایی در مناطق کمتربرخوردار و روستایی کشور داشت و از قضا همین مناطق با بی‌مهری شدید دولت یازدهم مواجه شده است.

البته نمی‌توان منکر شد که گفتمان یادشده را نمی‌توان به تمام مدیران دولتی تعمیم داد، اما آنچه در این شرایط مزید بر علت شده است، سستی، ناتوانی، فرسودگی و ناکارآمدی حاکم بر تیم مدیریتی است. بنابراین گزافه نیست اگر احتمال دهیم حتی اگر بحران اخیر در نیاوران، لواسان و ولنجک نیز اتفاق می‌افتاد، نباید منتظر اتفاق خاصی در مدیریت آن می‌بودیم.

بر اساس برآوردهای کارشناسی، دولت از اختیارات خود بر مبنای برنامه پنجم در تخصیص منابع پیشگیری و مدیریت بحران به‌خوبی استفاده نکرده است. علاوه بر این پاره‌ای از گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی دستگاه‌های امدادرسان که انتظار می‌رفت آمادگی لازم را در مواجهه با بحران داشته باشند، به دلیل سوء مدیریت‌ها و تلاش برخی مدیران برای بهره‌برداری‌های  انتخاباتی و سیاسی عملاً در آمادگی متناسب برای مواجهه با بحران نبوده‌اند.

تجربه تلخ بحران اخیر نشان داد که توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبنی بر  استحکام ساخت درونی تا چه حد مهم و راهگشا بود و اگر این توصیه‌ها موردتوجه دولت قرار می‌گرفت، چه‌بسا تا حد زیادی از تبدیل حادثه به بحران پیشگیری شده و خسارات آن نیز کاهش می‌یافت.

با تأسف باید گفت اتکا به نقاط خیالی و توهم حل همه مشکلات با مذاکره از جمله آب خوردن و بحران زیست‌محیطی، مدیریت اجرایی کشور را در نوعی « ناتوانی و  بی‌خیالی توأمان» فرو برده ‌است که نتیجه تلخ آن در استان‌های جنوبی کشور رقم می‌خورد.

این روزها در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور از « آشتی ملی» سخن به میان می‌آید که به دلایل مختلف فاقد موضوعیت است. آنچه موضوعیت دارد، توجه دولت و ساختار اجرایی کشور به مطالبات عموم مردم و تلاش برای حل مشکلات آنهاست. اکنون بیش از همیشه به  آشتی دولت با ملت نیازمندیم.

 

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن