دیدبان
یادداشت/محمد اسماعیلی دهقی

دیپلماسی عمومی راه برون رفت از مظلومیت رسانه ای

دیپلماسی عمومی راه برون رفت از مظلومیت رسانه ای

به گزارش دیدبان، متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مدیریت رسانه با عنوان "دیپلماسی عمومی راه برون رفت از مظلومیت رسانه ای" به شرح ذیل می باشد:

با روی کار امدن رئیس جمهور جدید در امریکا و دامن زدن رسانه ها به تهدیدات مقامات امریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران موج جدیدی از اخبار و تحلیل ها در رسانه های مختلف دنیا با محوریت جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است به طوری که کمتر بخش خبری و رسانه ای را میتوان پیدا کرد که در ان نامی از ایران برده نشود.

از انجایی که هنوزابر سنگین  امپریالیسم خبری  بر جریان بین المللی ارتباطات سایه افکنده است بسیاری از مواضع و دیدگاه های مقامات جمهوری اسلامی ایران در سازوکار پیچیده تبلیغاتی دشمن تحریف میشود وبه درستی و به وضوح به مردم دنیا منتقل نمی‌شود .

غول های رسانه ای با استفاده از تکنیک های جنگ روانی سعی می کنند از ایران کشوری شبیه به کره شمالی به مخاطبین معرفی کنند که مردم در نازل ترین شرایط حقوق بشری زندگی میکنند و حکومت نیزتنها به دنبال توسعه صنایع موشکی و ارسال تسلیحات به کشور های اطراف است .

در این شرایط بار اصلی بر دوش رسانه های برونمرزی نظیر پرس تی وی و العالم است که بتوانند در این ترافیک شدید و در این آوردگاه تبلیغاتی دیدگاه های مغفول مانده کشورمان را به دنیا منتقل نمایند و هم از یک سو نیاز مخاطبان بین المللی را براورده نمایند و هم از حقوق مسلم ملت ایران دفاع کنند.

با یک نگاه واقع بینانه متوجه می‌شویم که بضاعت موجود این رسانه ها در مقابل بمباران تبلیغاتی طرف مقابل و هزاران شبکه تلویزیونی و رادیویی کافی نیست وجوابگوی نیاز فعلی کشور نمی‌باشد و باید برای این مظلومیت رسانه ای کشور فکری کرد .

به نظر می‌رسد توسعه و تمرکز بر روی دیپلماسی عمومی و فعالیت همه جانبه در این عرصه تنها نسخه ای است که می‌توان در شرایط فعلی بر روی آن حساب کرد و می‌توان از این طریق با مردم دنیا ارتباط برقرار کرد .

با رشد و توسعه تکنولوژیهای ارتباطی دیپلماسی عمومی وارد مرحله جدیدی شده است و به آسانی می‌توان از فضای مجازی و دستاوردهای این تکنولوژیهای جدید برای برقراری ارتباط با مردم دیگر کشور ها استفاده کرد .

به عبارت ساده تر لازم است شرایطی فراهم شود که هر یک از مردم کشورمان در کسوت یک دیپلمات ظاهر شوند و با رسانه های جدید ارتباط مفید و موثری را با مردم دیگر کشور ها برقرار نمایند و ندای مظلومیت ملت را به جهانیان منتقل نمایند .

البته قضیه به همین سادگی هم نیست و تنها کسانی می‌توانند در این مسیر خوش بدرخشند و تاثیر گذار باشند که اصول اولیه روزنامه نگاری بین المللی و زبان بین المللی ارتباطات را بدانند و در این راستا آموزش های لازم را ببینند .

تصدی گری دولت در حوزه دیپلماسی عمومی باید به حداقل خود برسد و راه باز شود برای این که مردم و خصوصا قشر تحصیل کرده و دانشجو بتوانند در این مسیر گام بردارند .
نباید اجازه دهیم صاحبان رسانه های بزرگ هر تصویری را که خواستند از جمهوری اسلامی ایران در اذهان مردم دیگر کشورها ترسیم نمایند و روزی فرا رسد که به دلیل غفلت و کوتاهی ما ، مردم دنیا ما را ملتی جنگ طلب و تشنه خونریزی بدانند .

امیدوار بودیم با قرار گرفتن دکتر آشنا به عنوان استاد برجسته علوم ارتباطات و کسی که به خوبی با هندسه جریان بین المللی ارتباطات و مباحث مربوط به دیپلماسی عمومی آشنایی دارد در کنار رئیس جمهور و تصدی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ، تغییری در روند دیپلماسی عمومی کشور حاصل شود ولی متاسفانه اتفاق جدیدی در این حوزه رخ نداده است و کماکان بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد تاثیر چندانی در فرایند دیپلماسی عمومی کشور ندارند و یا حداقل خبری از انها منتشر نمی شود.

در پایان به این نکته اشاره می‌کنیم که در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر صنایع موشکی فوق پیشرفته و انواع تسلیحات نظامی گنجینه ای از صفات خوب و پسندیده انسانی از جمله مهمان دوستی ، کمک به مظلومین ، نوع دوستی و صمیمیت وجود دارد که لازم است از طریق دیپلماسی عمومی این گنجینه نیز به مردم دیگر کشورها معرفی شود و همگی ما در انجام این مهم مسئولیت خطیری را بر عهده داریم .

 

منبع: تسنیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن