دیدبان

پاسخگوی گلایه‌های مردم کیست؟

پاسخگوی گلایه‌های مردم کیست؟

به گزارش دیدبان، «حسن کربلایی» در سرمقاله روزنامه «رسالت» نوشت:

رئیس جمهور محترم هفته گذشته در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت؛ "مشکل اقتصاد جامعه را چه کسانی باید حل کنند؟". وی در پاسخ به این پرسش، مسئولیت پاسخگویی را به گردن دانشمندان علوم انسانی به ویژه علمای علم مدیریت انداخت. حقیقت این است که این بار به دوش دولت و به ویژه به دوش رئیس جمهور است. اصول مصرح در قانون اساسی به ویژه اصول 52، 53، 49، 50، 43 و 44 همه این وظایف را به عهده دولت گذاشته است.مردم از وضعیت رکود، بیکاری، گرانی و تامین معیشت خود گلایه دارند. وعده‌های رئیس جمهور در پاسخ به مطالبات معیشتی مردم پس از قریب به چهار سال هنوز جامه عمل نپوشیده است! آنچه گلایه مردم را در این عرصه بیشتر می کند فساد و تبعیض است.

حقوق ها و پاداش‌های نجومی مصداقی از این فسادها و تبعیض‌هاست. چه کسی پاسخگوی این گلایه‌های مردم در دولت یازدهم است؟! چرا تاکنون دولت نجومی بگیران را مجازات نکرده و اسامی آنها را اعلام نمی‌کند؟

حسب آمارهای اعلامی معادل یک سوم بودجه دولت معوقات بانکی داریم. عده ای گردن کلفت و غافل از رنج های عدیده مردم، وام میلیاردی گرفته و اصل و سود آن را برنمی‌گردانند!

بانکداران برای وام 2 و 3 میلیونی به مردم جواب رد می دهند اما حاضر نیستند از بدهکاران میلیاردی بانک ها حتی به قوه قضائیه شکایت کنند!

حجم نقدینگی در دولت یازدهم سه برابر شده و رکورد 1184 هزار میلیارد تومانی را پشت سر گذاشته است. با این نقدینگی عظیم بنگاه‌های کوچک و بزرگ در تب کمبود نقدینگی می‌سوزند! بودجه عمومی دولت در سال 96 کمی بیش از 330 هزار میلیارد تومان است. نقدینگی موجود در بازار بیش از سه برابر بودجه عمومی دولت است. گرانی و تورم به ویژه در کالاهای اساسی به مردم فشار می آورد. دولت مدعی است تورم را تک رقمی کرده اما این ادعا در جیب و سفره مردم حس نمی شود.

مردم از سیستم اداری کشور گله دارند. پارتی بازی، رانت‌خواری، تبعیض در راه اندازی کار مردم و فساد در ادارات از جمله گلایه های مردم است. البته آنان‌که در سیستم اداری کشور خدا را ناظر بر اعمال خود می دانند حساب شان جداست.

نهادهای نظارتی چرا پاسخی به گلایه‌های مردم نمی‌دهند و قبل از آن نهادها، چرا دولت در این باره تحرکی از خود برای پاسخگویی نشان نمی‌دهد؟

بسیاری از مردم از ناهنجاری‌های اجتماعی گله دارند و ذائقه آنها همواره از این مقوله تلخ است.

فضای مجازی به قول مراجع عظام تقلید و نخبگان جامعه تبدیل به یک قتلگاه برای جوانان شده است. دولت در شورای عالی مجازی چه می‌کند؟ چرا در فیلتر کردن سایت‌های غیراخلاقی و خلاف اخلاق و سبک زندگی تردید دارد؟

چرا دولت در برخورد با باندهای تبهکار قاچاق تعلل می‌کند؟

چرا اوضاع فرهنگی کشور با این همه بودجه نهادهای دولتی با اعتراض مراجع و دلسوزان جامعه رو به روست؟ 

چرا دولت در عملیاتی کردن مهندسی فرهنگی کشور که سال ها روی آن کار شده اقدامی نمی کند؟

امسال مردم در راهپیمایی 22 بهمن سنگ تمام گذاشتند و پاسخ تهدیدهای ترامپ و صهیونیست‌های کودک‌کش را دادند. مردم در وفاداری خود به نظام، اسلام، انقلاب و ولایت فقیه تردید ندارند. ولایت فقیه زبان گویای ملت و زبان بیان صریح و روشن گلایه‌های مردم است.

رهبری معظم و فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه ای در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان فرمودند؛ "امسال 22 بهمن برای کشور یک آبرو شد. زبانم قاصر است از مردم تشکر کنم. مسئولان حضور مردمی 

22 بهمن را به حساب گلایه نداشتن مردم نگذارند."

این سخن رهبری واقعاً از عمق جان مردم زده شده است. دولت باید به این هشدار توجه کند و به مطالبات مردم مطابق آنچه که وعده داده است عمل نماید.

امروز بیکاری، شمار زیادی از خانواده‌ها را عذاب می‌دهد و چون زخمی چرکین بر پیکره اقتصاد کشور خودنمایی می‌کند. عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می توانست مرهمی بر این زخم باشد. دولت باید گزارش کار خود را در عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آن هم در سالی که به سال "اقدام و عمل" نامیده شده عمل کند.

مسئولان کشور نه تنها از فرصت‌هایی که در رسانه ملی برای آنها مهیا می‌شود بلکه از فرصت رسانه‌های بیشمار مکتوب و دیجیتالی که در اختیار دارند باید استفاده کرده و به مردم صادقانه بگویند برای رفع  رکود، بیکاری، نگرانی و گرانی‌ها چه کرده‌اند؟!

منبع: رسالت

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟