دیدبان
یادداشت/سیدحامد دشتکی

ترامپ، ادامه دهنده سیاست اوباما در اجرای برجام

ترامپ، ادامه دهنده سیاست اوباما در اجرای برجام

به گزارش دیدبان، آدام ژوبین که اکنون و قبل از تعیین تکلیف شدن منوچین به عنوان وزیر خزانه‌داری، موقتا سرپرست وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوره ترامپ شده است، مدیر اداره اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری است که مسئول اصلی طراحی و اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه سایر کشورها، ازجمله ایران است.

شان اسپایسر، دبیر جدید مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد که، آدام ژوبین  یکی از 50 نفرمسئول دوره ریاست جمهوری اوباماست که ترامپ خواسته در پست خود باقی بماند.[1] آدام ژوبین که اکنون و قبل از تعیین تکلیف شدن منوچین به عنوان وزیر خزانه‌داری، موقتا سرپرست وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوره ترامپ شده است، مدیر اداره اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری است که مسئول اصلی طراحی و اجرای تحریم‌های اقتصادی علیه سایر کشورها، ازجمله ایران است.

آدام ژوبین از سال 2004 وارد وزارت خزانه داری آمریکا شد، ژوبین از سال 2006 تا 2015 مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC)[2] شد و سپس از طرف اوباما به عنوان نامزد پست معاونت اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری به سنا معرفی شد و علی رغم رای منفی سنا، از سوی اوباما به عنوان سرپرست این معاونت منصوب شد. نکته مهمی که می توان به آن اشاره کرد این است که  مسئول اصلی طراحی ها و اجرای تحریم های آمریکا اداره کنترل دارایی های خارجی(OFAC) و معاونت اطلاعات مالی و تروریسم است. آدام ژوبین نیز پس از کوهن که اصلی ترین طراح تحریم ها علیه ایران است به سمت سرپرست این معاونت منصوب شد. علاوه بر این، آدام ژوبین یکی از اعضای کارشناسی تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات اخیر هسته ای بود که نقش بسیار مهمی در حفظ ساختار و سازوکار اجرایی تحریم های ثانویه در برجام داشت. همین نقش و سمت وی باعث شد تا آدام ژوبین در جلسه ی سنا در مورد برجام حاضر شود و اینچنین بیان کند که پس از برجام، سخت گیری ها همچنان برای نهادهای باقی مانده در تحریم اتخاذ می شود و هر بانک و موسسه ای که درگیر فعالیت با نهادهای باقی مانده در تحریم شود، از طرف آمریکا تنبیه می شود.[3] همین نقش باعث شد تا بعد از توافق هسته ای وی به عنوان نماینده اوباما راهی رژیم صهیونیستی شود تا مقامات این رژیم را قانع کند که برجام به نفع آنهاست و تحریم های ثانویه بانکی همچنان علیه نهادهایی مانند سپاه، وزارت دفاع و.... با سخت گیری اجرا می شود.[4] این نکته زمانی مهم می شود که بدانیم باقی ماندن همین تحریم ها بعد از برجام مهم ترین دلیل عدم همکاری بانک های خارجی با ایران است که مهم ترین مشکل اجرای برجام است. به گونه ای که دکتر روحانی نیز مشکل حل نشده برجام را مشکل همکاری بانک‌های بزرگ می‌داند،[5] مشکلی که صراحتا مورد اشاره گزارش‌های وزارت خارجه و مجلس در روند اجرای برجام نیز قرارگرفته است.[6] به طور مثال مجلس شورای اسلامی در گزارش خود این‌چنین بیان می‌کند که:«در حال حاضر، علیرغم گذشت ماه‌ها از اجرایی‌شدن برجام و تداوم مشکلات بانکی و مالی، موجب اعمال خسارت‌ها و هزینه‌های هنگفت بر اقتصاد کشور شده است.»

مشکلی که عملا نه تنها برداشته شدن سایر تحریم‌ها را نیز کم اثر و یا بی‌اثر می‌کند، بلکه تبعاتی مانند کانالیزه شدن اقتصاد ایران را نیز دارد. به طور مثال این مسئله باعث شده تا دسترسی به پول‌های نفت نیز به راحتی اتفاق نیافتد و علی‌رغم افزایش فروش نفت و در اختیار قرار گرفتن این پول توسط ایران، پول نفت نتواند در هر فعالیت مورد نیاز ایران آزادانه مصرف شود، که نتیجه آن کانالیزه شدن اقتصاد ایران به تبعیت از کانالیزه شدن مصرف پول نفت است.

نکته مهم آنجاست که تقاضای ابقای ژوبین در این سمت از سوی ترامپ که معنای آن می‌تواند ادامه سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران باشد، این پیام را دارد که آمریکا می‌خواهد از خلاهای برجام برای فشار بر سایر حوزه‌های چالش خود با ایران مانند موشکی، منطقه و حقوق بشر را استفاده کند و همانگونه که کری به ترامپ و دولت او توصیه کرده است مسئله موشکی را نیز از این طریق حل کند. برای این کار آمریکا و تیم مجری تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری می تواند با قرار دادن نهادهای هدف خود در لیست تحریم، آنها را منزوی کند و یا اینکه ایران را برای مصالحه بر سر این موضوعات وارد مذاکره و امتیازدهی به آمریکا می کند. نتیجتا اینکه سیاست ترامپ در خصوص برجام ادامه سیاست اوباماست و قطعا وی نه تنها برجام را حفظ خواهد کرد، بلکه با سخت گیری بیشتر در استفاده از خلاهای برجام علیه ایران که توسط اداره اطلاعات مالی و تروریست وزارت خزانه داری آمریکا طراحی شده است، سعی می کند برجام های دیگری نیز از دل همین برجام علیه ایران تحمیل کند. شاهد این مدعا مکالمه اخیر ترامپ با پادشاه عربستان است که در آن، ترامپ بر اجرای موشکافانه برجام تاکید می کند.

 

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن