دیدبان
یادداشت/ محمدکاظم انبارلویی

گفتمان امام(ره) چیست؟ راه امام(ره) کدام است؟

گفتمان امام(ره) چیست؟ راه امام(ره) کدام است؟

به گزارش دیدبان؛ رئیس جمهور و هیئت دولت در اولین روز دهه فجر با حضور در مرقد امام (ره) با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند. آقای حسن روحانی در این مراسم گفت: «در شرایط کنونی نیازمند راه و گفتمان امام خمینی (ره) هستیم.» این حرف درستی است باید دید گفتمان امام خمینی (ره) چیست و راه امام (ره) کدام است؟تردیدی نیست عصر ما عصر خمینی (ره) است. انقلاب اسلامی بدون خط امام (ره) و گفتمان امام (ره) برای هیچ کس شناخته شده نیست. باید دید خط امام (ره) چگونه تفسیر می شود و چه کسی حق تفسیر آن را دارد؟ به عبارت دیگر باید دید کدام قرائت از خط امام صحیح است؟ آیا اصلا خط امام با کلمات آن قرائت پذیر است؟ بارها مقام معظم رهبری سخن از گفتمان و راه امام (ره) را به مناسبت های مختلفی طی 27 سال گذشته مطرح و خطوط آن را ترسیم کرده اند. ادبیات انقلاب امام (ره) آن قدر صریح است که هر جماعت از گروه های ضد انقلاب و دشمنان اسلام خواستند آن را تحریف و یا به نفع خود تفسیر و تاویل کنند نتوانستند . مکتب، تفکر و اندیشه ناب امام (ره) نقشه راه نجات ایران است. محصول کار روی این نقشه عزت اسلام ، اقتدار ملت و متضمن پیشرفت و اجرای عدالت در کشور و حتی در دنیای اسلام است.

با یک حساب سرانگشتی آنچه در ذهن مردم و مسئولین از خط امام (ره) و گفتمان امام (ره) وجود دارد می توان در فهرست زیر خلاصه کرد که بارها مقام معظم رهبری به آن تفوه فرموده اند.
1- التزام به اسلام ناب محمدی (ص) و شکستن حصار تحجر و التقاط در فهم دین.
2- تعهد عملی به اسلام و دین از طریق اهتمام به تعبد و ایستادگی در برابر سلطه شیطانی نفس و وسوسه‌های نفسانی.
3- اعتقاد و التزام عملی به نظام و ولایت فقیه برای رسیدن به یک جامعه آزاد الهی به دور از دیکتاتوری.
4- ایستادگی در برابر قدرت های استکباری به ویژه شیطان بزرگ آمریکا. امام (ره) بدون هیچ تردیدی و بدون کمترین اعتماد به دشمن، در مقابل ‌آمریکا ایستاد .
5- امام (ره) عمیقا به قدرت ملت ها و ملت خود ایمان داشت و هر گونه تحول را در حرکت ملت خود و ملت‌های جهان می دید.
6- اصرار بر وحدت ملی و اسلامی. امام (ره) معتقد بود از اختلاف کلمه به هر شکل باید پرهیز کرد.
7- ایجاد رابطه سالم توام با احترام متقابل با دولت ها. امام (ره) معتقد به ایجاد رابطه با دولت ها بر اساس توجه به مصالح نظام جمهوری اسلامی بود. البته رابطه با آمریکا را مشروط به آدم شدن آن فرمودند و رابطه با اسرائیل را به دلیل اینکه یک رژیم نامشروع است هیچ وقت تجویز نکردند.
8- حفظ مردمی بودن حکومت. امام (ره) همواره می فرمود با مردم باشید و از مردم جدا نشوید. ضمن اینکه به مردم می فرمودند پشتیبان مسئولین نظام باشید.
9- اهتمام به ارائه نمونه عینی از سازندگی اسلامی به دنیا به عنوان اصلی ترین جاذبه جمهوری اسلامی.
10- تلاش برای نجات پابرهنه ها و محرومان و حمایت بی دریغ از فقرا و مستمندان.
11- پرهیز از اشرافی‌گری و حفظ زی طلبگی .
12- اهتمام به حفظ مبانی جمهوریت نظام به گونه ای که حتی یک روز انتخابات در کشور و در روزهای بحرانی جلو یا عقب نیفتد.
13- دفاع از استقلال کشور و آزادی ملت با تمام وجود به عنوان نمادهای اصیل غیرت ملی.
14- انقلابی گری یکی از مختصات ویژگی‌های خط امام و گفتمان امام است. امام (ره) در تمامی صحنه‌های قیام ملت ایران، انقلابی ظاهر شد. او انقلابی بود، انقلابی ماند و تا آخرین لحظات زندگی دست از مشی انقلابی برنداشت.
15- امام با سکولاریسم در ساحات سیاست ، اقتصاد، فرهنگ و ... جنگید .
سخنرانی ای از امام سراغ نداریم که از مذمت جدایی دین از سیاست حرفی نزده باشد.

دولت یازدهم به پایان دوره چهارساله اول خود نزدیک می شود. تردیدی نیست آقای روحانی به خط امام و راه امام (ره) و گفتمان امام اعتقاد و التزام عملی دارد اما باید دید کارنامه 42 ماهه کابینه وی چه نسبتی با اساس و مبانی راه امام و گفتمان امام دارد و این التزام در عمل چه تصویری را ارائه می دهد؟
برجام به عنوان یک کار برجسته در دولت یازدهم در کارنامه سیاست خارجی ثبت شده است.

ما یک قدرت مطرح در جهان هستیم به طوری‌ که دشمن، خود اعتراف دارد ایران هفتمین قدرت در دنیاست. آزمایش های موشکی و پیشرفت های هسته‌ای ، نانو و ... جیغ دشمن را درآورده است. آیا رفتار و گفتار دولت در دیپلماسی خارجی متناسب با این قدرت و پیشرفت هاست؟

به هنگام پذیرش قطعنامه 598  دشمنان می پنداشتند ایران در موضع ضعف مجبور به پذیرش قطعنامه شد، اما امام (ره) در  همین بحبوحه پذیرش، چون شیر می غرد و فریاد می زند؛
- به صراحت اعلام می کنم جمهوری اسلامی با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می کند.
- ایران به عنوان یک دژ نظامی نیاز سربازان اسلام را تامین و آنان را علیه نظام های کفر و شرک بسیج می سازد.
- اینجانب به آمریکا و اروپا اخطار می کنم تا دیر نشده و در باتلاق مرگ فرو نرفته‌اید از خلیج فارس بیرون بروید.
- امروز، روز هدایت نسل های آینده است. کمربندها را محکم ببندید. هیچ چیز تغییر نکرده است.
- تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. تا مبارزه هست، ما هم هستیم .
- ما تصمیم داریم پرچم لااله‌الاالله را بر قلل رفیع کرامت به اهتزاز درآوریم.
- امروز از افتخارات ملت ما این است که در برابر بزرگ ترین نمایش قدرت و ‌آرایش جنگی ناوهای آمریکا و اروپا در خلیج فارس صف آرایی نموده است.

آیا منطق دیپلماسی خارجی دولت یازدهم با منطق انقلابی گری امام در دیپلماسی خارجی تناسبی دارد؟ آیا درست است همزمان با برگزاری مانور نظامی آمریکا و فرانسه و انگلیس در خلیج فارس، میزبان وزیر خارجه فرانسه و هیئت تجاری آنها باشیم و اعتراضی هم به شرارت آنها در خلیج فارس نکنیم؟

هر روز ملت ما در اوج اقتدار و مظلومیت، شهدای مدافع حرم را تشییع و به تکریم آنها می پردازد . در تحولات میدانی در عراق و سوریه به برکت ایثار و فداکاری جوانان این مرز و بوم ، آمریکا و صهیونیست‌ها و تروریست‌ها را به خاک مذلت انداخته است. آیا این قدرت میدانی در ادبیات دیپلماسی ما ظهور دارد؟ آیا فلسفه و منطق انقلابی گری در ادبیات و گفتمان دولت ما متناسب با گفتمان امام (ره) به روز رسانی می شود؟ آیا وقتی رئیس دیپلماسی ما می رود دانشگاه تهران می گوید آمریکا تجهیزاتی دارد که ظرف 5 دقیقه می تواند تمام توان دفاعی ما را نابود کند، رجزخوانی علیه  دولت آمریکاست یا علیه اقتدار ملت ایران؟!

آمریکا دماغ خود را نمی تواند بگیرد، اگر این توان را داشت در افغانستان ، عراق و سوریه و فلسطین اشغالی به خاک سیاه نمی نشست. آمریکایی ها به ترامپ رای داده اند تا او برود کاخ سفید سیفون خرابی های دولت های پیشین را که عرضه‌ای جز فروپاشی جامعه آمریکایی نداشتند، بکشد.

آمریکا امروز از هر زمان ضعیف‌تر است. اروپا امروز از هر زمان در به درتر است. آنها به زور دکور، ثبات و امنیت خود را حفظ می کنند. در عوض، اسلام امروز پرقدرت تر از هر زمان خود را در  معادلات قدرت در جهان نشان می دهد. ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام این قدرت را نمایندگی می کند. اگر دولت بخواهد با همین منطق دیپلماسی که در برجام از خود نشان داد، در صحنه‌ های جهانی حضور پیدا کند، از منطق و راه و گفتمان امام (ره) دور می شود.

طی چند روز گذشته آمریکایی ها پررویی و وقاحت را از حد گذرانده اند. ترامپ تهدید می کند همه گزینه‌ها روی میز است. رویترز اعلام کرده است تحریم های جدید علیه ایران اعمال می شود. سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده رفتارهای ایران بی پاسخ نمی ماند. بعد هم مانور مشترک با انگلیس و فرانسه در خلیج فارس می گذارند. سه سناتور آمریکایی گفته اند؛ اکنون زمان اقدام علیه ایران فرا رسیده است. باید به این رجزخوانی‌ها با پاسخی قاطع پایان  داد. ملت ایران به اندازه کافی ابزار برای پاسخ عملی دارد. دولت هم باید با ملت همراهی کند. یک سیلی جانانه در خلیج فارس واشنگتن را سرعقل می آورد. در این تردید نباید کرد. آمریکائی‌ها حال جنگیدن ندارند باید هزینه های بازگشت به شرایط برجام را پرداخت کنند. به هر حال باید دولت در اصل مقابله به مثل تردید نکند.

تنها راه، استخدام ادبیات امام (ره) در گفتگوها و مواجهات دیپلماتیک است. دیپلماسی در پشت درهای بسته جواب نمی دهد. قدری هم باید به دیپلماسی عمومی روی آورد.
در باره گفتمان امام (ره) در خصوص پرهیز از اشرافی گری، همراهی با پابرهنه ها و حفظ روحیه انقلابی گری، حفظ مبانی اسلامیت و جمهوریت نظام و... گفتنی ها بسیار است که به فرصت دیگر واگذار می کنم.

محمدکاظم انبارلویی

 

منبع: روزنامه رسالت

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟