صفحه اصلی > سیاست کد خبر: 37259
ف
یادداشت/ سیدنعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده

فرمان ترامپ روی ریل اوباما

فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در مورد ممنوعیت ورود مسافرانی از هفت کشور مسلمان به امریکا در این روزها جنجالی بی‌سابقه به راه انداخته تا آنجا که کار به خود کاخ سفید و همراهان او در دولت کشیده شده است.

به گزارش دیدبان، فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در مورد ممنوعیت ورود مسافرانی از هفت کشور مسلمان به امریکا در این روزها جنجالی بی‌سابقه به راه انداخته تا آنجا که کار به خود کاخ سفید و همراهان او در دولت کشیده شده و او را مجبور کرده تا سرپرست وزارت دادگستری و رئیس اداره مهاجرت، محافظت مرزی و گمرک را برکنار کند و سخنگوی او هم برای دیپلمات‌های امریکایی خط و نشان بکشد. سلی ییتز و دنیل راگزدیل دو کسی هستند که به دستور ترامپ از سرپرستی وزارت دادگستری و ریاست اداره مهاجرت امریکا برکنار شده‌اند و دلیل این برکناری هم اعتراض این دو به آن فرمان اجرایی است و شون اسپایسر، سخنگوی ترامپ هم به دیپلمات‌های امریکایی گفت که «یا با این برنامه کنار بیایید یا می‌توانید بروید.» این عزل و نصب‌های داخلی جدای از شکسته شدن سکوت باراک اوباماست که از زمان تحویل پست ریاست جمهوری به ترامپ در همین چند روز قبل به مرخصی رفته بود اما شرایط به نحوی رقم خورده که او هم به نحوی بی‌سابقه به صف مخالفان ترامپ پیوسته و محدودیت‌های مهاجرتی ترامپ را باعث به خطر افتادن ارزش‌ها دانسته است.

این اتفاقات چنان سریع و پی‌درپی می‌افتند که گاه تفکیک آنها از یکدیگر و ارزیابی درست از آنچه پیش آمده اگر نه غیرممکن، دست کم بسیار مشکل می‌شود. در واقع، موضوعاتی مثل ابهام در قانون، دستور‌العمل کلی و تفسیرهای شخصی چنان با مواضع سیاسی و موج‌های احساساتی گره خورده که برای مثال، معلوم نمی‌شود مخالفت سلی ییتز با فرمان اجرایی ترامپ تنها دلیل حقوقی داشته یا اینکه انگیزه‌های سیاسی هم در کار بوده است. خود ییتز دلیل حقوقی برای مخالفتش با فرمان ترامپ مطرح کرده و در یادداشتی نوشته مطمئن نیست دستور ترامپ قانونی باشد و «شاید دفاع از آن با وظیفه دادگستری دایر بر اجرای عدالت در هر شرایطی همخوانی نداشته باشد.» از طرف دیگر، باید توجه داشت که ییتز معاون وزارت دادگستری در دولت اوباما بود که بعد از پایان کار لورتا لینچ، وزیر دادگستری دولت قبل و به دستور اوباما عهده‌دار سرپرستی وزارت دادگستری شد تا زمانی که سنا وزیر پیشنهادی ترامپ را تأیید کند. به عبارت دیگر، ییتز از عوامل دولت قبلی اوباماست که به صورت موقت و برای سر و سامان دادن اوضاع تا آمدن وزیر جدید، سرپرستی وزارت دادگستری را به عهده گرفته و به همین جهت هم باید او را بیشتر مجری سیاست‌های دولت قبل دانست تا دولت جدید. بنابر این، طبیعی است که ییتز با فرمان اجرایی ترامپ مخالفت کند و انگیزه اصلی او را باید بیشتر سیاسی دانست تا حقوقی که بر مبنای گرایش سیاسی‌اش در دولت اوباما، حالا نمی‌تواند فرمان اجرایی ترامپ را پذیرفته و عامل اجرایی آن باشد.

همین موضوع در مخالفت دیپلمات‌های وزارت خارجه امریکا با فرمان اجرایی ترامپ دیده می‌شود. آنها در یک نامه اعتراضی گفته‌اند که محدودیت‌های اعمال شده باعث امنیت بیشتر امریکا نمی‌شود بلکه مغایر ارزش‌های امریکاست و حاوی پیامی غلط برای جهان اسلام است. کوین لوئیس، سخنگوی باراک اوباما، هم کم و بیش همین نکات را در مورد مخالفت اوباما با این فرمان ترامپ بیان کرده؛ مخالفتی که بی‌سابقه بوده و تا کنون دیده نشده رئیس‌جمهور قبلی به این نحو صریح مخالفت خود را با فرمان اجرایی رئیس‌جمهور بعدی بیان کند. استناد به ارزش‌های امریکایی یا دادن پیام غلط به جهان اسلام در مخالفت این افراد بیشتر سرپوشی است برای انگیزه سیاسی آنها، انگیزه‌ای که به طور مسلم از دید ترامپ مخفی نمانده و ترامپ و همراهانش با توجه به همین موضوع هم برای آنها خط و نشان می‌کشند. با وجود این، نکته مهم مبنای فرمان ترامپ است که باید گفت هم خود فرمان و خط و نشان‌ کشیدن‌های ترامپ و هم مخالفت طرف مقابل حتی اوباما بر یک مبنای مشترک است.

این مبنای مشترک قانونی است که در زمان ریاست جمهوری اوباما تحت عنوان قانون جلوگیری از سفر تروریست‌ها با نام اختصاری H. R.158 در 2015 و به عنوان بخشی از بودجه سال بعد میلادی به تصویب کنگره و امضای اوباما رسید. این قانون یک بازنگری در قانون موسوم به VWP مصوب 1986 است که به 38 کشور اجازه ورود به خاک امریکا بدون اخذ ویزا و اقامت 90 روزه در آن را می‌داد اما با بازنگری H. R. 158، اگر اتباع این 38 کشور از مارس 2011 به چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند، دیگر مشمول VWP نمی‌شوند و باید ویزا بگیرند و سه کشور یمن، لیبی و سومالی هم بعداً از سوی وزارت امنیت داخلی امریکا به این فهرست اضافه شدند. ترامپ هم به این قانون و امضای اوباما استناد کرده و به همین جهت هم در فرمان خود نامی از هفت کشور نبرده بلکه در بخش C از فرمان به H. R. 158 استناد کرده و نوشته: «من ورود شهروندان مهاجر و غیرمهاجر کشورهایی که در بخش 217 الف. (12) این قانون آمده را به حالت تعلیق درآوردم.» پس جدای از انگیزه‌های سیاسی، مخالفت‌ها با فرمان اجرایی ترامپ و خط و نشان کشیدن‌های او و همراهانش با این مخالفت‌ها دلیل اصلی دیگری ندارد چنانکه اگر در واقع امر، ارزش‌هایی مثل حفظ حقوق برابر نژادها یا احترام به عقاید ادیان دیگر و جهان اسلام در کار بود، دیگر نباید H. R. 158 توسط اوباما امضا می‌شد تا ترامپ بتواند بر مبنای آن چنین جنجالی را به راه بیندازد.

 

منبع: جوان

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: حمایت از دولت ناکارآمد به چه قیمتی؟
  • :: سناریوهای پیش روی اقتصاد ایران!
  • :: تبدیل مداحان دیروز به گردان تخریب!
  • :: کنکاشی در منطقِ حمایت و تخریب حامیان دولت
  • :: تقابل جنگ روانی و کارآمدی
  • :: حمله گازانبری بازداشتی‌های فتنه به «قالیباف»/ سریال توهین در ستادهای روحانی، این‌بار «آیت‌الله جنتی» در افتتاحیه ستاد قم
  • :: ایجاد سالانه ۷۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم کذب محض است +عکس
  • :: فرصت طلایی ارتش سوریه و جبهه مقاومت برای پاکسازی غوطه شرقی/ آیا کابوس سال ۲۰۱۶ برای تروریست‌ها تکرار می‌شود؟ +نقشه
  • :: چرا بدترین فیلم جشنواره فجر بهترین فیلم جشنواره جهانی فجر شد؟
  • :: فرصت طلایی در جنوب سوریه چگونه به یک تهدید برای دمشق تبدیل شد/ آیا تلاش آمریکا برای اتصال تروریست‌ها در سه استان درعا، سویدا و دمشق محقق می‌شود؟ +نقشه
  • :: 17 هزار کارگاه تعطیل شده‌اند که باید مجدد فعال شوند/کسانی که مردم را ناامید کرده‌اند باید پاسخگو باشند/باید از جوانان بیکار خجلت‌زده باشیم
  • :: جای خالی کرامت مردم در دولت روحانی/ وقتی دولتی‌ها «سبدکالا» را فراموش می‌کنند +عکس
  • :: کتاب «تشیع انگلیسی» منتشر شد
  • :: دکتر رضا سراج
  • :: واقعیت اعدام‌های سال 67
  • :: حکمت عالیه نظام اسلامی و فرصت‌های پنهان مذاکرات هسته‌ای
  • :: نگاه واقع بینانه به مذاکرات لوزان و حقوق هسته‌ای ایران
  • :: بررسی بحران صندوق‌های بازنشستگی با توجه به وضعیت کنونی کشور
  • :: پوششی برای سهم‌خواهی و گذار از روحانی
  • :: نتایج معکوس ترور شخصیتی یک مدیر قوی!
  • :: تقابل جنگ روانی و کارآمدی
  • :: ترور شخصیتی مدیران داخلی و واردات مدیر از خارج!؟
  • :: آیا این کافی نیست؟!
  • :: ایران حملات تجاوزکارانه و مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه را شدیدا محکوم کرد
  • :: 12 اردیبهشت، افتتاحیه نمایشگاه کتاب/ حضور روحانی در هاله‌ای از ابهام
  • :: وعده عیدانه دروغین دولتی‌ها به شهرداری/یک پاپاسی هم پول به شهر نرسید
  • :: امسال هم آموزش و پرورش استخدام دارد/ جذب 10 هزار نفر از طریق آزمون
  • :: مهمان «ماه عسل» سر از زندان در آورد
  • :: شوراهای اسلامی شهر و روستا و جریانات سیاسی
  • :: چرا مدیریت انقلابی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است؟
  • :: چرا مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند؟
  • :: ونزوئلا ؛اسم رمز اقتصادی دولت یازدهم برای انتخابات
  • :: علل و بسترهای سرعت گرفتن تحولات میدانی یمن
  • :: طنز تلخ حقوقی در سازمان ملل/ عربستان رئیس پنل حقوق زنان شد!
  • :: پاسداران با پاسداری غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب فراتر از میهن الگوی رزمندگان جبهه مقاومت شده‌اند
  • :: اعلام موجودیت ستاد مردمی «رئیسی»/ وضع کنونی در شأن ملت ایران نیست
  • :: آب رفتن سهام عدالت
  • :: آمریکا و انگلیس مانع دسترسی ایران به بازار جهانی
  • :: اصل احتیاط در حقوق علوم کشاورزی و محیط زیست
  • :: اگر مهاجرت متوقف شود جمعیت شاغل کاهش می یابد
  • :: بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اندازه دولت در استان‌های ایران
  • :: نگرشی به ظرفیت‌های تقریبی الازهـر
  • :: تحلیل حقوقی انحصار و رقابت در بازار انرژی، با تأکید بر صنایع گاز و برق؛ چالش‌ها و فرصت‌ها
  • :: آزمون وجود حباب عقلایی قیمت در بازار ارز ایران
  • :: ۵ ابزار برای مدیریت واردات بدون استفاده از تعرفه گمرکی
  • :: کسب و کارهای اینترنتی در آیینه حقوق
  • :: به رسمیت شناختن قدس غربی به پایتختی رژیم صهیونیستی از سوی روسیه، پیامدها و تهدیدها
  • :: نامزد انتخابات سال ۱۳۹۶چگونه به اقتصاد مقاومتی نگاه می کنند؟
  • :: ظرفیت مالی، جایگزینی برای درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران
  • :: نگاهی به زوایای یک رابطه در حال ترمیم
  • :: شاخصه‌های تمدن اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری
  • :: منطقه را از شر صهیونیسم نجات دهیم
  • :: نقد دیدگاه وهّابیّت در شفاعت