دیدبان
یادداشت/حسن هانی زاده

چالش سیاسی واشنگتن

چالش سیاسی واشنگتن

به گزارش دیدبان، اقدام اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر صدور فرمان منع ورود اتباع برخی کشورهای اسلامی به آمریکا از خوی نژادپرستانه وی سرچشمه می‌گیرد.  اساساً پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برآیند رویکرد جامعه سفیدپوستان آمریکا به سوی فرهنگ نژادپرستی است.

اعتقاد اکثریت نخبگان سفیدپوستان آمریکا این بود که باراک اوباما رئیس جمهور سابق این کشور در طول دوره ریاست جمهوری 8 ساله خود، ساختار نظامی و هژمونی آمریکا را بشدت تنزل داد.

از نظر نخبگان آمریکا انتخاب شخصیتی ماجراجو و ضد اسلامی مانند دونالد ترامپ  به‌عنوان رئیس جمهور می‌تواند قدرت متزلزل شده آمریکا را بازسازی کند.

این نگرش موجب شد که دونالد ترامپ علیرغم آراء انتخاباتی کمتر در ایالت‌های مختلف، توانست با آراء الکترال و با تفاوت کمی از رقیب خود، هیلاری کلینتون، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود. ترامپ در طول دوران مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که با تروریسم مبارزه کند و ورود پناه‌جویان از کشورهای اسلامی را به شدت محدود سازد. وی در مورد توافقنامه برجام مدعی شد که این توافقنامه را پاره خواهد کرد که این امر حتی با واکنش منفی برخی از دولتمردان عضو حزب دموکرات آمریکا مواجه شد.

نخستین گام دونالد ترامپ پس از ورود به کاخ سفید صدور فرمان منع اعطای ویزا به 7 کشور اسلامی از جمله ایران و ایجاد دیوار حائل در مرزهای مشترک آمریکا و مکزیک بود.  این امر تاکنون در ایالات متحده سابقه نداشته و برای نخستین بار، یک رئیس جمهور فرمان منع ورود اتباع 7 کشور اسلامی به آمریکا را بدون مراجعه به نهادهای تصمیم گیرنده امضاء می‌کند.

دونالد ترامپ همچنین در جریان مراسم سوگند ریاست جمهوری به موضوع مبارزه با آنچه وی «تروریسم اسلامی» نام نهاده اشاره کرد و وعده داد که با این پدیده مبارزه کند اما رئیس جمهور جدید عملاً ثابت کرد که در راستای همسویی با کشورهای حامی تروریسم گام برمی‌دارد زیرا فرمان اخیر وی شامل منع ورود اتباع  کشورهایی می‌شود که سیاست این کشورها باسیاست‌های آمریکا همسویی ندارد.

همچنین دونالد ترامپ در خصوص رژیم صهیونیستی تأکید کرد که سفارت امریکا را از تل‌آویو به بیت المقدس منتقل خواهد کرد که در صورت عملیاتی شدن چنین تصمیمی قطعاً جامعه جهانی دچار دو قطبی شدیدی خواهد شد.

همسویی ترامپ با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژ یم صهیونیستی موجب خواهد شد تا اراضی اشغالی فلسطین شاهد دوره جدیدی از خشونت‌ها شود.

از سوی دیگر بروز اختلاف میان برخی ایالت‌های مختلف آمریکا از جمله ایالت کالیفرنیا به ایجاد شکاف میان نخبگان مهاجرین و سفیدپوستان آمریکا منجر شده زیرا ساکنان کالیفرنیا با تهیه صدها هزار امضا خواهان جدایی این ایالت از آمریکا شده‌اند. برهم خوردن موازنه جمعیتی و نارضایتی بیش از 30 میلیون نفر از رنگین‌پوستان و مهاجرین مسلمان و غیرمسلمان از سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ ممکن است به فروپاشی تدریجی آمریکا منجر شود.

ترامپ بدون توجه به ترکیب جمعیتی آمریکا و نقش مهاجرین در سازندگی این کشور تلاش دارد تا نوعی صف‌آرایی در جامعه ناهمگون و به شدت آسیب‌پذیر این کشور ایجاد کند.

در خصوص مبارزه با تروریسم به‌طور طبیعی این پدیده به دلیل همسویی آمریکا با برخی کشورهای حامی تروریسم در غرب آسیا به وجود آمده و بدون مبارزه ریشه‌ای با پدیده تروریسم امکان نابودی تروریست‌ها وجود نخواهد داشت و به نظر می‌رسد ترامپ به دلیل نگاه مصلحت‌جویانه مالی و تجاری با برخی کشورهای منطقه‌ای حامی تروریسم مانند عربستان، ترکیه، قطر و رژیم صهیونیستی هرگز به صورتی جدی در صدد مبارزه با تروریسم بر نخواهد آمد.

از سوی دیگر،  در حوزه روابط بین‌الملل، رئیس جمهور جدید آمریکا اظهاراتی کاملاً دوگانه و خارج از عرف دیپلماتیک علیه کشورهای اروپایی داشته که این امر ناخرسندهایی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به وجود آورده است.

لذا مجموعه این عوامل موجب خواهد شد تا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، صف‌بندی میان کشورهای اروپایی و آمریکا تشدید شده و این صف‌آرایی‌ها به انزوای آمریکا منجر خواهد شد.

موضوع مبارزه با تروریسم، اوضاع فلسطین اشغالی، توافقنامه برجام، مهاجران آمریکایی، تعامل گستاخانه ترامپ با مسلمانان جهان شرایط کاملاً دشواری برای وی به وجود خواهد آورد. اما آیا ترامپ می‌تواند با اتخاذ شیوه‌های تهاجمی در برابر مسلمانان و مهاجران ساکن در آمریکا شرایط بهتری برای این کشور ایجاد کند؟ قطعاً تیم سیاسی، امنیتی و نظامی ترامپ که نوعاً افکاری نزدیک به تفکرات وی دارند اگر بخواهند سیاست‌های رئیس جمهور جدید را عملیاتی کنند قطعاً با چالش‌های سیاسی وسیعی مواجه خواهد شد.

آمریکا کشوری است که از یک جامعه گوناگون و متنوع برخوردار است و  بدون احترام به اقلیت‌های موجود، این کشور نخواهد توانست به یک امنیت پایدار دست یابد.

اگر رئیس جمهور آمریکا بخواهد محدودیت‌هایی برای مسلمانان مقیم آمریکا ایجاد کند و با نگاه تحقیرآمیز به سایر کشورها در صدد تحمیل سیاست‌های هژمونی خود باشد، به طور قطع و یقین با یک چالش شدید سیاسی روبرو خواهد شد.

لذا با توجه به فضای جدید سیاسی در آمریکا و تقابل دونالد ترامپ با دیگر کشورها، ‌این کشور در دوره ریاست جمهوری وی با یک هرج‌ومرج داخلی و جهانی مواجه خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن