دیدبان
یادداشت/دکتر مراد عنادی

حادثه پلاسکو را یادمان نرود

حادثه پلاسکو را یادمان نرود

به گزارش دیدبان، ده روز از حادثه تلخ و تکان‌دهنده فروریختن ساختمان 17 طبقه پلاسکو گذشت. تراژدی غم‌انگیزی که با شهادت و جانفشانی مردان آتش، رنگ جاودانگی به خود گرفت و هرگز از حافظه تاریخی ایرانیان پاک نخواهد شد.

پنجشنبه 30 دی‌ماه بودکه آتش‌نشانان به‌عنوان خط‌شکنان نبرد با آتش برای اطفای حریق و نجات جان کسبه، کارگران و کارکنان پلاسکو دل به آتش بی‌رحم و جانسوز زدند، اما پس از گذشت سه ساعت تلاش همه‌جانبه که همگان از طریق تصاویر زنده تلویزیونی شاهد آن بودند، در توفان برخاسته از فروریختن یکباره و حیرت‌انگیز پلاسکو شهید و مجروح شدند.

امروز در حالی مردم قدرشناس ایران با پیکرهای این عزیزان وداع می‌کنند که هرگز جانفشانی این قهرمانان را از یاد نخواهند برد و انتظار دارند دستگاه‌های مسئول نیز رسیدگی به مسائل و مشکلات خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و همین طور بازماندگان پلاسکو را از یاد نبرند.

یادمان نرود خانواده شهدای آتش‌نشان را دریابیم، یادمان نرود در ساختمان پلاسکو نزدیک به 600 واحد تجاری و تولیدی با بیش از 3000 کارگر مشغول فعالیت بودند و اکنون سرمایه وکارشان را از دست داده‌اند. در این روزها هرچند بیمه‌ها، بانک‌ها، شهرداری و دولت از ضرورت رسیدگی به بازماندگان پلاسکو و تخصیص اعتبار سخن به میان آوردند و اعلام کردند بخشی از خسارت آسیب‌دیدگان پرداخت شده است و هرچند رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی تمام و کمال حادثه تلخ پلاسکو و عملیات آواربرداری را لحظه به لحظه برای مردم به تصویر کشیده و مخابره کردند، اما توجه به آسیب‌ها و مشکلات آتش‌نشانان و خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و همه بازماندگان پلاسکو نباید مشمول مرور زمان شود.

از این رو همدردی و همیاری برای کاستن از ابعاد این درد همچنان باید در اولویت دستگاه‌های ذی‌ربط باشد. به عبارتی، ضمن گرامیداشت تلاش قهرمانان جانفشان و همدردی با آسیب‌دیدگان حادثه پلاسکو یادمان باشد، چنین حادثه‌ای می‌توانست برای تک تک ما هم رخ دهد و محتمل بود هر یک از ما قربانی چنین رخداد دردناکی باشیم؛ بنابر این اخلاق اسلامی و وجدان انسانی حکم می‌کند همان گونه که مسئولان، مدیران دستگاه‌های مختلف، هنرمندان و قشرهای مختلف مردم در بازدید از محل حادثه و ابراز همدردی و عرض خداقوت به آسیب‌دیدگان و سختکوشان آتش‌نشانی و آواربرداران گوی سبقت را از هم ربودند در رسیدگی به مسائل و مشکلات بازماندگان حادثه پلاسکو نیز در روزها و هفته‌های آینده که اوضاع حالتی طبیعی به خود می‌گیرد، همچون روزهای نخست پس از حادثه پای کار باشند تا به‌این ترتیب مرهمی باشیم بر زخم دردناک پلاسکو بر جان آتش‌نشانان و خانواده‌های آسیب‌دیده از این حادثه تلخ. در پایان یادمان باشد برای مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی همواره باید آماده باشیم و مجهز؛ چراکه به‌رغم پیشرفت دانش بشری همچنان این اصل خودنمایی می‌کند که حادثه خبر نمی‌کند. پس توصیه‌های ایمنی را باید جدی گرفت و با برگزاری مانورهای مستمر و خرید تجهیزات مدرن ایمنی، ضریب آمادگی برای مدیریت بحران وکاهش دامنه خسارات و آسیب‌دیدگی‌ها را بالا برد؛ چراکه خطر همیشه در کمین است.

 

منبع: جام جم

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس