دیدبان
یادداشت/ مهدی محمودی

قانون محدودیت مهاجرت به آمریکا؛ سیاست ترامپ یا تفکری آمریکایی

قانون محدودیت مهاجرت به آمریکا؛ سیاست ترامپ یا تفکری آمریکایی

به گزارش دیدبان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد.

بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت 90 روز تعلیق شده است.

در این فرمان به فهرست «دولت‌های حامی تروریسم»، کشورهایی که «تهدیدی فوق‌العاده» به شمار آمده و آمریکا علیه آن‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده و همچنین کشورهای حاضر در فهرست «کشورها یا مناطق مایه نگرانی» وزارت امنیت داخلی قرار دارند (هفت کشور فوق‌الذکر)، اشاره شده است.

از زمان ورود ترامپ به کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مجموعه دیدگاههای وی جنجالهای زیادی در داخل آمریکا ایجاد کرده و واکنشهای زیادی را از سوی کشورهای جهان حتی از سوی کشورهای اروپایی که به طور سنتی متحد ایالات متحده محسوب می‌شوند ایجاد کرده است.

درباره سیاستهای ترامپ به ویژه قانون نژادپرستانه جدید دولت آمریکا درباره محدودیت مهاجرت به خاک این کشور نکاتی قابل ذکر است که در زیر به بعضی از موارد مهم آن اشاره خواهد شد.

1.    باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا که خود اولین رئیس جمهور سیاه پوست این کشور محسوب می‌شد پس از پیروزی ترامپ به درستی لایه‌های عمیق نژادپرستی در این کشور را درک و در سخنرانی خداحافظی خود در شیکاگو به عنوان مهمترین موضوع برآن تاکید کرد. وی درهمین سخنرانی گفت که نژادپرستی در آمریکا هنوز به عنوان یک «عامل نفاق» در این کشور مطرح است. وی در این سخنرانی تأکید کرد، اینکه از اصطلاح «آمریکای پس از نژادپرستی» صحبت می‌شود، چندان واقع‌گرایانه نیست و تلاش‌های بسیاری در این زمینه باید صورت گیرد تا این کشور به این مرحله برسد. این درحالیست که انتظار می‌رفت با ریاست جمهوری اوباما و تلاشهای 8 ساله وی اندکی از مشکلات مربوط به نژاد پرستی در این کشور کاسته شود.

2.    امضای قانون محدودیت مهاجرت به آمریکا، عمل کردن به یک وعده انتخاباتی نیست بلکه در هیات حاکمه آمریکا به ویژه در میان جمهوریخواهان از جایگاه محکمی برخوردار است. روزنامه واشنگتن پست چند روز پیش به نقل از مقامات مطلع نوشت: استیو بانون، استراتژیست ارشد ترامپ، جف سشنز، دادستان کل آمریکا و دیگر مشاوران ارشد رئیس‌جمهور به شدت در تصمیم‌گیری‌ها درخصوص این دستورات دخالت داشته‌اند. علاوه برآن می‌توان به سکوت حاکی از رضایت نمایندگان کنگره آمریکا نیز اشاره کرد. اگر چه تاکنون آنها از این طرح حمایت علنی نکردند اما مخالفتی نیز با آن ابراز نکرده‌اند.

3.     یکی از بهانه‌های اصلی ترامپ برای امضای عجولانه این قانون، نگرانی از ورود تروریستها به خاک آمریکا و جلوگیری از وقوع حمله‌های تروریستی توسط تروریستها به ویژه شبه نظامیان داعش است. اما باید خاطر نشان کرد که طی سالهای گذشته هیچ کدام از حملات تروریستی که در خاک آمریکا انجام شده است مستقیما از نیروهای اعزامی داعش نبوده‌اند و تقریبا همه این حملات توسط شهروندان خود آمریکا انجام شده است. اگر چه گفته شده است که بعضی از این حملات با الهام از دستورات داعش صورت پذیرفته است اما به عنوان مثال شبیه حملات داعش به اروپا در سال 2016 نبوده است که یک تروریست از خاک عراق، سوریه و یا یک کشور دیگر وارد آمریکا شود و دست به حملات تروریستی بزند.

4.     قانون جدید مهاجرتی آمریکا فقط یک سیاست موقتی از سوی دونالد ترامپ و یا یک وعده انتخاباتی صرف نیست بلکه یک طرز فکر آمریکایی و مساله‌ای روانشناختی است و علاوه بر هیات حاکمه، در جامعه آمریکا نیز ریشه‌دار است. ترامپ از آغاز مبارزات انتخاباتی خود مواضع سختی را در ارتباط با موضوع مهاجرت اتخاذ کرده بود. وی وعده داد که یک نیروی ویژه را برای اخراج مهاجران غیرقانونی تشکیل دهد و برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، در مرزهای میان ایالات متحده و مکزیک دیوار بکشد. همین مساله یکی از نقاط قوت ترامپ در جذب آرای آمریکائیهای سفیدپوست و از جمله پایه های اصلی پیروزی وی در انتخابات بود؛ مساله‌ای که از سوی کارشناسان و تحلیلگران چندان جدی گرفته نمی‌شد.

پس از 8 سال ریاست جمهوری یک فرد سیاه پوست در آمریکا، ترامپ بهترین فرصت برای آمریکاییهای نژادپرست بود تا با انتخاب وی، بخشی از نفرت آنها نسبت به اقلیتهای رنگین پوست و مسلمانان به منصه ظهور برسد.

5.      نتایج یک نظرسنجی که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد مردم آمریکا با قانون جدید ضدمهاجرتی ترامپ موافق هستند و از آن حمایت می‌کنند. این افراد همانهایی هستند که پیروزی دونالد ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری رقم زدند و نشان دادند که سیاست و اجتماع در آمریکا با حس خودبرتر بینی و نژادپرستی درهم تنیده شده است. مردم و حکام آمریکا خود را نسبت به سایر کشورها برتر میبینند و همواره با این توهم زندگی میکنند که کشور آنها خاص است و باید دنیا را راهبری کند.

مساله خودبرتر بینی آمریکایی به این مفهوم است که این کشور به طور ماهوی از سایر ملل پیشرفته متمایز است. به نظر می‌رسد دوران ریاست جمهوری ترامپ و تاکیدش بر سوژه «اول آمریکا» که مورد حمایت هوادارانش است، شروع عصر جدیدی از استثناگرایی در ایالات متحده باشد.

 

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن