دیدبان
حمید رضا شاه نظری:

برجام و عزتی که پایمال می شود!

برجام و عزتی که پایمال می شود!
به گزارش دیدبان، ترامپ در اولین روزهای آغاز به کار خود، ممنوعیت صدور ویزا برای ورود ایرانیان به آمریکا را ابلاغ کرد تا نشان دهد ضدیت با ایران فصل مشترک رؤسای جمهور در نظام  شیطانی آمریکاست. دو ماه پیش هم اوباما قانون وضعیت اضطرای را علیه ایران تمدید کرد و برای جلوگیری از تصویب تحریم های  ISA علیه ایران اقدامی انجام نداد و اجازه داد تا این مصوبه قانونی شود. 
 
تعهدات آمریکا در برجام عملاً انجام نشد تا نقض شود. محرومیت باشگاه استقلال از نقل و انتقال بین المللی بازیکن توسط فیفا به دلیل عدم تسویه حساب با بازیکنان خارجی خود یا قطع چند باره واردات گاز ترکمنستان به ایران به علت عدم تسویه حساب مالی با این کشور که هر دو این موارد به علت عدم لغو تحریم های بانکی بوده تنها دو نمونه دم دستی از شواهد عدم لغو تحریم ها و عایدی تقریبا هیچ ایران از برجام است.
 
مشکل بزرگی که وجود دارد این است که با جماعتی مواجه هستیم که تا قبل از برجام به دنبال توافق به هر قیمتی بودند و برای رسیدن به آن همه  مزیت های راهبردی را از بین برده و بسیاری خطوط قرمز را رد کردند و حال در شرایط نقض مکرر و رسمی برجام، به دنبال  حفظ توافق به هر قیمتی هستند.  در این تفکر اساساً هیچ اقدامی را نمی توان متصور بود که با انجام آن توسط آمریکا، توافق نقض شود و اگر در مواردی نقض صریح هم رخ دهد با استفاده از عباراتی چون عدم  نقض فاحش، می توان از کنارآن عبور کرد.
 
انتظار توجه به مشکلات کشور و بهبود وضعیت مردم توسط کسانی که طی 4 سال گذشته عمده دغدغه آنها رسیدن به برجام و حفظ آن به هر قیمتی بوده، توقعی عبث و بیهوده است. وقتی در یک کشور، سیاست مداری به قدرت برسد که امید به کدخدا و وعده های او را جایگزین امید به خدا و نیروی مردمش کند، تحقیر آن ملت کمترین اتفاقی است که رخ خواهد داد.
 
مسأله مهم تر از برجام و نقض آن درشرایط کنونی، عزتی است که از ملت بزرگ، ایثارگر و عزیز ایران پایمال می شود و صدای یک نفر از برجامیان در نمی آید.
 
* حمیدرضا شاه نظری

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن