صفحه اصلی > سیاست کد خبر: 37242
ف
یادداشت/ مسعود کوثری

چراپلاسکو را دیدیم، بلوچستان را ندیدیم؟

در شبکه‌ها‌ی اجتماعی، یکی از پرسش‌ها‌ این است که چه تفاوتی میان حادثه‌ها‌ی پلاسکو، انفجار قطار و سیل سیستان و بلوچستان هست؟

به گزارش دیدبان، در شبکه‌ها‌ی اجتماعی، یکی از پرسش‌ها‌ این است که چه تفاوتی میان حادثه‌ها‌ی پلاسکو، انفجار قطار و سیل سیستان و بلوچستان هست؟ چرا حادثه پلاسکو این قدر مورد توجه رسانه‌ها‌ (به‌خصوص صدا و سیما) قرار گرفت، ولی هیچ‌کس حتی به‌صورت جدی خبردار نشد که سیلی خانمان‌برانداز برای هموطنانمان در سیستان و بلوچستان چه دردسرهایی درست کرده؟

نخستین پاسخ این است که تا‌کنون چنین وضعیتی برای مقایسه حوادث یا فاجعه‌ها‌ی «بزرگ» پیش نیامده بود. این 3حادثه شاید از نظر بزرگی یا دردناکی شبیه به هم باشند، اما یک تفاوت اساسی میان آنها‌ از منظر «رسانه‌ای» و البته از منظر مردم تهران وجود دارد؛ همه آن حوادث در «آن-جا» رخ داده بودند. منظورم از «آن-جا» وجود یک فاصله ادراکی میان آن حوادث و زندگی روزمره شهروندان پایتخت است. «آن-جا» یعنی جایی که فاجعه‌اش ما را از نظر ادراکی «متوجه» و حتی «ناراحت» می‌کند اما همیشه با یک «فاصله» از ما وجود دارد.

‌این فاصله سبب می‌شود که با خود بگوییم: «بد شد، ولی خب زندگی از این فاجعه‌ها‌ پر است... خدا به بازماندگانشان صبر بدهد...» ولی این ادراک ما را چندان درگیر خود نمی‌کند و همچنان جلوی تلویزیون هستیم تا فاجعه بعدی در کشوری دور یا در نقطه‌ای دور از کشورمان رخ دهد. «دور» هر آن جایی است که «ما، نیستیم» و ما یعنی مردم پایتخت که تنها از طریق قاب تلویزیون به حوادث و فاجعه‌ها‌ می‌نگریم. به گفته کرکه‎گارد، فیلسوف دانمارکی ما همیشه با این استدلال قیاسی مواجه بوده‌ایم که سقراط انسان است، انسان فانی است، پس سقراط فانی است، ولی همیشه با خود گفته‌ایم: «خب، این سقراط است که فانی است» و ربطی به ما ندارد! (مرگ برای همسایه است). به همین دلیل هیچگاه از مرگ سقراط شوکه نشده‌ایم. حوادث «آن-جا» هم برای ما همین حکم را دارند اما این بار فرق می‌کرد؛ حادثه‌ای در «این- جا» رخ داد. «این-جا» همان جایی است که زندگی می‌کنیم؛ در دو قدمی ما. آنچنان که حتی به رسانه‌ای برای انعکاس آن هم نیازی نبود.

زودتر از رسانه رسمی، این تلفن‌ها‌ی همراه بودند که کل ماجرا را به اشتراک گذاشتند؛ بنابراین، حادثه «این-جا» با بقیه حوادث کاملا فرق داشت. این مرگ همسایه نبود که فقط ما را «متوجه» یا «متاثر» کند. نه، این خود حادثه بود؛ خودِ خود حادثه که ما را «شوکه» کرد و به این ترتیب چون سیلی سختی به‌صورت «ما» خورد؛ ما پایتخت‌نشینان که فاجعه‌ها‌ را فقط در «آن-جا» آن هم با یک «فاصله اطمینان» تجربه کرده بودیم. فاجعه پلاسکو چون سیلی سخت «امر واقع» به‌صورت ما خورد و گیجمان کرد و به این ترتیب خود تبدیل به یک تروما (آسیب روانی) برای مردم تهران شد. آثار این حادثه بدون شک تا سال‌ها‌ با مردم تهران خواهد ماند و درکی نزدیک از زندگی و فاجعه در «آن-جا» نصیبمان کرد؛ درکی که از سیلی سخت فاجعه بود.

 

منبع: همشهری

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • :: «تگ استار» رقیب تبلیغات تلویزیون
  • :: الگو‌سازی مخارج سلامت خانوارهای ایرانی
  • :: راهبرد تربیتی آرامش توحیدی خانواده از منظر قرآن
  • :: چرا آمریکا به «بیانیه‌ی الجزایر» متعهد نماند؟
  • :: تعطیلی دولت امریکا، چالش­ها و تبعات
  • :: تاملی بر سیر خیانت عربستان به مردم فلسطین
  • :: نگاهی به سند جدید هسته ای آمریکا
  • :: ناکامی ؛ حتی در تقلید سیاستها
  • :: جای خالی یک رویکرد در قوه قضائیه
  • :: رابطه پیشرفت تحصیلی و سرمایه اجتماعی
  • :: حق الناس در ادبیات دینی
  • :: وادی بیت المقدس، فریاد های آزادی، زیتون سبز مقاومت
  • :: نقد و بررسی مستندات قرآنی مدعیان پلورالیسم
  • :: مسئله حقوق بشر در اندیشه مقام معظم رهبری
  • :: محرومیت باشگاههای ایرانی از یک درآمد هنگفت!
  • :: بررسی ابعاد سیاسی عملیات بزرگ ارتش سوریه در ادلب
  • :: نتانیاهو در هند دست به دامان بالیوود می‌شود
  • :: لایحه بودجه برای هزینه های دولت یا هدایت اقتصاد
  • :: «شهرهای مقدس»؛ دروازه نفوذ جدید ایالات متحده آمریکا در عراق؟
  • :: مقابله اروپا با آمریکا، در برجام را چگونه باید تحلیل کنیم؟
  • :: ماجرای فساد ۱۰۰ میلیاردی در وزارت نفت
  • :: آقای واعظی به "تقریبا تعطیل" راضی شوید
  • :: سنخ‌بندی گرایش به ازدواج در بین دختران
  • :: تحلیل اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت پایانه های نفتی ایران
  • :: تبیین تحولات اجتماعی از دیدگاه امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه
  • :: چگونگی آموزش خلاقیت محور ریاضی در مراکز پیش دبستانی
  • :: پیامدهای ناخواستۀ برنامه‌های پلیسی کنترل بازارهای خرید و فروش مواد مخدر
  • :: نحوه دلالت مدیریت منابع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه
  • :: طراحی الگوی برنامه‌ریزی راهبردی فرهنگی ‏
  • :: قانون جرم سیاسی در سنجۀ اصل 168 قانون اساسی
  • :: سرگذشت خطبه از جاهلیت تا عصر رسالت نبوی
  • :: تأثیر آموزش مهارت های زندگی به روش قصه گویی بر مؤلفه های خلاقیت
  • :: فلسفه و غایت تمدن ناب در اسلام بر اساس آراء و اندیشه‌های علامه جعفری
  • :: نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها
  • :: تبیین نقش آموزه های دینی در امنیت اجتماعی
  • :: تبیین نقش آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی در پیشگیری از آسیب های فردی-روانی فضای سایبری
  • :: نگاه عارفانه شیخ علاءالدوله سمنانی به جامعه