دیدبان

گزارشی از علل هجمه رسانه های غربی-عربی به توافقات جدید ایران و سوریه

گزارشی از علل هجمه رسانه های غربی-عربی به توافقات جدید ایران و سوریه
یه گزارش دیدبان، عماد خمیس نخست وزیر سوریه هفته گذشته و در صدر هیئتی عالی رتبه برای دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد، او در این سفر با مقامات مسئول در ایران از جمله با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیدار کرد که طی آن 5 سند همکاری اقتصادی میان دو طرف امضا شد.
پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران در همین زمینه با انتشار خبری تکمیلی گفت که به منظور تعمیق، تحکیم و توسعه روابط و گسترش مناسبات، پنج سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه امضا شد.
این پایگاه اطلاع رسانی در ادامه توضیح داد: واگذاری 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، واگذاری معدن فسفات الشرقیه، واگذاری هزار هکتار زمین برای احداث مخازن و پایانه های نفت و گاز، واگذاری پروانه اپراتور تلفن همراه و واگذاری طرح گاوداری و اراضی اطراف آن اسنادی بودند که میان دو کشور به امضا رسید و بر اساس این اسناد، این طرح ها برای اجرا در سوریه به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.
امضای این اسناد همکاری خیلی زود از سوی رسانه های وابسته به حکام عرب منطقه و اسرائیلی ها مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. رسانه های سعودی از جمله روزنامه و پایگاه العرب این مسئله را نفوذ اقتصادی ایران در سوریه بعد از نفوذ نظامی قلمداد و اعلام کردند که ایران در حال بهره برداری از حمایت نظامی در سوریه است.
علاوه بر این پایگاه صهیونیستی دبکا فایل هم در تحلیلی امنیتی از این اتفاق نوشت: با توجه به قرارداد اخیر ایران و سوریه، سپاه ایران برای نصب دکل های مخابراتی و آنتن های تلفن همراه در سراسر سوریه اقدام خواهد کرد و فرصتی مناسب برای رصد اتفاقات در داخل و خارج سوریه خواهد داشت و از این طریق در مرزهای سوریه با اسرائیل، اردن، لبنان، ترکیه و عراق اقدامات اطلاعاتی خود را پیگیری خواهد کرد.
این ابراز نگرانی ها و نقد توافق ایران و سوریه اگر چه در لایه های بسیار سطحی  تلاش این را داشت که القا کند برای دفاع از مردم سوریه و یا مردم منطقه بیان شده اما نتوانست از پشت پرده های خود را محفوظ نگه دارد و کارشناسان واقع بین منطقه خیلی زود این سخنان را نقد و به تحلیل علل بیان آنها پرداختند.
واقعیت ماجرا چیست؟
پس از قریب به 5 سال جنگ و خونریزی در سوریه که قطعا ناشی از حضور تروریست های چند ملیتی و رفتارهای وحشتناک آنها در سوریه بوده، بسیاری از زیر ساختها، صنایع ، منازل مسکونی و ... در سوریه تخریب شده است و از بسیاری از شهرهای این کشور امروز تنها تلی از خاک باقی مانده و از آبادانی هیچ خبری نیست.
این جنگ 5 ساله تحقیقا با طرح ریزی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی غربی-عربی آغاز شد و با دلارهای نفتی سعودی و قطر ادامه یافت. تروریست هایی که با حمایت آمریکا، اسرائیل و عربستان و دیگر کشورهای غربی و عربی وارد سوریه شدند با اسم اسلام هیچ حد مرزی برای تخریب و کشتار و غارت قائل نبودند و به علت آنکه همزمان از تحرکات دیپلماتیک و سیاسی غربی ها هم بهره می بردند و حتی در سازمان ملل نیز برای خود حمایت جمع می کردند، دامنه اقدامات خود را به سرعت گسترش داده و  نتیجتا حال و روز سوریه به وضعی دچار شد که حالا رسانه های مختلف از آن به عنوان شرایط غمبار یاد می کنند و هیچ چیزی را التیام آن نمی بینند. 
در این شرایط تنها حامی واقعی مردم ستمدیده سوریه  ایران بود، مردمی که چیزی برای از دست دادن نداشتند و بسیاری از آنها مجبور به مهاجرت شده بودند و البته خیلیها هم در جریان این سفر پرمخاطره به سرنوشت آیلان کردی  دچار شدند. حالا ایران همت کرده و چنانکه در حلب نشان داد، بلافاصله پس از آزادی منطقه، خود را برای بازسازی منطق خسارت دیده آماده می کند و این مسئله حالا محل جدیدی از تخریب برای رسانه های غربی-عربی شده است.
حال اگر بخواهیم به طور کلی گذری بر علل این تخریب ها داشته باشیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:
1- بازسازی کشور جنگ زده سوریه از سوی ایران مورد نقد کسانی است که خودشان عامل حمله، جنگ و تخریب سوریه بودند. آنها در این 5 سال نشان دادند که فقط به دنبال تخریب و نابودی کشور سوریه و ملت آن هستند و حالا به نظر می رسد که پس از هدر رفتن میلیاردها دلار از پول نفتشان و به دست نیاورد موفقیتی قابل قبول در میدان جنگ تلاش می کنند که با فشار سیاسی و رسانه ای از احیای سوریه جلوگیری کنند، احیایی که قطعا امروز و بعد از پیروزی های نظامی، سوریه ای مقتدر تر و البته خطرناک تر برای غربی ها، اسرائیلی ها و سعودی ها خواهد بود.
 
2- در یک تحلیل واقع بینانه اگر اسرائیلی ها اینگونه نگران حضور فنی و مهندسی ایران در سوریه هستند و می گویند که راه اندازی یک اپراتور تلفن جدید در  این کشور با مشارکت ایران تهدید جدید اسرائیل است، شاید آنچنان بیراه هم نباشد، چرا که اسرائیلی ها می دانند ایران از هر فرصتی برای افزایش توان دفاعی خود و کشورهای محور مقاومت استفاده خواهد کرد و حالا با حضور مخابراتی در سوریه ممکن است بیش از گذشته عملیات های جاسوسی و فرایند اطلاعاتی این رژیم در منطقه را خنثی و بی اثر کند. 
3- در شرایط جنگی و در ایامی که سوریه تحت شدیدترین تحریم های بین المللی قرار دارد، اگر ایران که اعتنایی به نظام فاسد و ظالم بین المللی ندارد وارد سوریه نشود قطعا هیچ مجموعه و شرکت خارجی حاضر نخواهد بود که جان خودرا به علت شرایط جنگی و حیات اقتصادی خود را به خاطر تحریم ها به خطر بیاندازد و به خاطر منافع زودگذری که ممکن است در سوریه باشد وارد این کشور شده و برای آنها منزل مسکونی و بیمارستان و مجموعه های تولید و فراوری مواد غذایی تاسیس کند. 
4- خاطرات خوش حضور جهادگران ایرانی بویژه حضور شیرین سردار شهید حسن شاطری برای مردم بیروت، ضاحیه و برخی دیگر از مناطق جنگ زده لبنان نشان از آن دارد که ایران نه تنها به دنبال اسعتمار کشورهای منطقه نیست، بلکه بعد از حمایت نظامی از آنها به دنبال آبادانی مناطقی است که روزی دشمنان اسلام آن را به خاک و خون کشیده بودند. 
حضور ایرانی ها برای بازسازی مناطقه جنگ زده البته امروز در بسیاری از نقاط عراق بویژه شهرهای عتبه مقدسه آنگونه است که مردم آن دیار زندگی جدید خود را مدیون ایرانی ها و جهادگران آن می دانند.
5- روابط ایران با کشورهای مثل سوریه مربوط به امروز و دیروز نیست. رمانی که ایران در جنگ با صداو حامیانش بود، تنها کشور عربی که از ایران پشتیبانی کرد و تجاوز عراق را محکوم کرد سوریه و رهبر فقید آن حافظ اسد بود. آن زمانی که ایران با دستان خالی به جنگ ارتشی 22 ملیتی رفته بود، این سوریه بود که در کنار ایران ایستاد و از آن حمایت نظامی و لجستیکی کرد و آنقدر روابط خود را با ایران تعمیق کرد که حالا ایران را حامی خود ببیند و نیازی به عجز و لابه و التماس برای کمک کشورهای دیگر نداشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن