دیدبان
کارگردان «ماه گرفتگی»:

اکران انتخابات ۸۸ قبل از انتخابات ۹۶

اکران انتخابات ۸۸ قبل از انتخابات ۹۶

به گزارش دیدبان، فیلم‌های مختلفی بعد از سال 88 ساخته شد و هر یک به نوعی و با نگاهی به فتنه و وقایع انتخابات این سال و بعد از آن پرداخته‌اند. فیلم‌هایی چون «قلاده‌های طلا» آقای ابوالقاسم طالبی، «پایان‌نامه» آقای حامد کلاهداری نمونه‌هایی از این آثار بوده‌اند. در دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر یکی از این فیلم‌ها که در بخش مسابقه حضور دارد «ماه گرفتگی» است. به همین دلیل، سراغ کارگردان این اثر آقای سید مسعود اطیابی رفته‌ایم.

مسعود اطیابی کارگردان «ماه گرفتگی» درباره سوژه این فیلم می‌گوید: سوژه این فیلم اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 است که برای مردم نتایج ناگواری به همراه داشت و شاید باعث شد که خیلی از روند پیشرفت کشور جلوگیری کند، همچنبن بین مردم، تفکرات مختلف شیوه گفتمان خوبی را پیش نگرفتند که این مساله به عملکرد و  نوع رفتار رجال مملکت بر می‌گشت، کسانی که می‌توانستند بهتر عمل کنند، به حرف رهبری گوش کنند و در مسیری که وحدت مردم پیگیری شود حرکت کنند. این سوژه مهمی است که برای تاریخ مردم، آینده و حال ما درس عبرت‌های زیادی دارد به همین دلیل علاقه‌مند بودم که بسازم. فیلمنامه آقای آذرپندار به دستم رسید بنابراین با حضور ایشان و مشاوره دوستان روی فیلمنامه کار و مسیر تولید آن را دنبال کردیم.

نگاه مردمی نه سیاسی

هر کسی در مورد موضوع فیلم ماه‌گرفتگی حرف و حدیث‌های مختلفی را بیان می‌کند. کارگردان این اثر به صراحت در این‌باره تاکید کرد: موضوع «ماه گرفتگی» با محوریت اصلی وقایع 88 است ولی نگاه متفاوت و مردمی‌تری دارد و سیاسی نیست.

هر فیلمی در طول تولید مراحلی را طی می‌کند تا ساخته شود و در این میان ممکن است مشکلاتی را سپری کرده باشد. ماه‌گرفتگی نیز از این مساله مستثنا نبوده است و اطیابی درباره تولید آن توضیح می‌دهد: به‌طور معمول تولید فیلم با مشکلاتی همراه است اما ما سعی کردیم آن را برطرف کنیم. فیلمنامه ای که به دست من رسید  متن کاملی بود، با خود فیلمنامه‌نویس فکرهایمان را روی هم گذاشتیم، چند ماه روی فیلمنامه تغییرات، بازنویسی و پرداخت‌هایی انجام دادیم و فیلمنامه نهایی را آماده ساخت کردیم. فیلمبرداری در 41 جلسه  و 51 روز به پایان رسید.
اطیابی درباره حمایت از این فیلم می‌گوید: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تنها نهاد حمایت کننده بود و هیچ حمایت دیگری نداشتیم. فیلم بودجه کمی برای ساخت دارد و بعد از فیلمبرداری مشکلات مالی داشتیم. میزان آن به اندازه فیلم آپارتمانی خیلی ساده است که بخش خصوصی تولید می‌کند. بین هزینه تولید یک تله فیلم ساده و یک فیلم سینمایی ساده یعنی هزینه‌ای کمتر از یک فیلم سینمایی. بیشتر از این مقدار سرمایه مالی نداشتیم و قرارمان هم همین بود که هزینه زیادی نشود اما در طول کار صحنه‌هایی به فیلم اضافه کردم که هزینه بر بود. به همین دلیل در مراحل فنی چون دستمان از لحاظ بودجه بسته بود تولید کار کمی طولانی شد.

هر کسی از ساخت اثر اهدافی را دنبال می‌کند و مردم و منتقدان از اولین مخاطبان اثر او هستند. این اتفاق وقتی در قالب جشنواره‌ای چون فجر باشد شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. تهیه‌کننده «خاک و مرجان» در این‌باره بیان می‌کند: هنوز نمی‌توانم هیچ برخوردی را پیش‌بینی کنم. باید با مردم، منتقدان و رجال فیلم را ببینم و از آنها بازخورد بگیرم. تا این‌جا هیات انتخاب تنها بازخوردی بود که داشته‌ام و نظر آن‌ها ظاهراً مثبت بوده است.

به دنبال اکران نوروز 96 هستیم

هر فیلمی با توجه به اکران در بین مخاطبان دیده می‌شود. فیلمساز نیز برای اثرش به دنبال شرایط خوب اکران و اهداف خود در اکران است. اطیابی درباره اکران «ماه‌گرفتگی» بعد از جشنواره اظهار کرد: چون فیلم ملی است و قطعاً نهادهایی هستند که سینما در اختیار دارند مثل حوزه هنری؛ من همه تلاش و توقعم اکران عید نوروز و قبل از انتخابات است. این توقع اگر عملیاتی نشود شاید نهادها نگاه ملی‌شان تغییر کرده باشد. تلاشم این است دوستان را مجاب کنم که عید حتماً اکران شود چون بعد از انتخابات اکران فایده‌ای ندارد.

وی درباره پیش بینی‌اش از دوره سی و پنج جشنواره فیلم فجر می‌گوید: تلاش‌ها برای این است که یک جشنواره خوب برگزار شود. از انتخاب فیلم‌ها معلوم است  که تنوع لازم وجود دارد و امیدوارم جشنواره خوبی برگزار شود. هیچ جشنواره‌ای بدون نقص نیست، انتقادها نیز باید سازنده باشد نه تخریبی اما این که پیش‌بینی کنم چه اتفاقی می افتد توان چنین کاری ندارم.

از اطیابی در مورد سرقت راش‌های ماه‌گرفتگی پرسیدیم. او در این‌باره توضیح می‌دهد: هفته پیش سارقان به ماشین آقای انباردار تهیه‌کننده فیلم دستبرد زده، لب‌تاپ و هارد ایشان را که درون اتومبیلشان بوده سرقت کردند و راش‌ها که مربوط به بخش‌های پشت صحنه بود هم در هارد بوده است. خوشبختانه این راش‌ها مربوط به پروژه فیلم نبود اما در حال حاضر تصویری از پشت صحنه نداریم. آقای انباردار در مراجع انتظامی پیگیر هستند که وسایلشان را پیدا کنند، اگر پیدا شود دسترسی به راش‌های پشت صحنه هم وجود دارد.

اطیابی در پایان گفت: این اتفاق به روند تولید فیلم آسیبی نمی‌رساند و اگر می‌بردند هم اتفاقی نمی‌افتاد چون کپی‌های متعددی را در جاهای مختلف به جهت امنیت نگهداری می‌کنیم و اگر یک یا دو مورد هم سرقت شود کار فیلم متوقف نمی‌شود چون راش در جاهای مختلف حفظ می‌شود.

منبع: صبح نو

مرتبط‌ها

رونق تولید و تعلل یک لایحه

سیاست «حفظ نفت»: شروع یک چالش آشنای ایرانی

پتروشیمی ایران و تحریم‌ احتمالی آمریکا

طبقه متوسط و بحران اقتصادی پس از انقلاب

فاتف و تکرار یک بازی قدیمی

تورم 20 تا 40 درصدی در انتظار سال 98