دیدبان
راست‌های افراطی در راه فتح کاخ الیزه هستند

سایه ترامپ روی برج ایفل

سایه ترامپ روی برج ایفل

به گزارش دیدبان؛ نتایج اولیه دور نخست انتخابات مقدماتی حزب سوسیالیست فرانسه برای انتخاب نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست ‏جمهوری نشان می‌دهد مانوئل والس و بنویت هامون پیشتاز هستند. با این حال شانس چندانی ندارند که اگر نامزد حزبشان ‏شوند، این حزب را همچنان حاکم نگه دارند. رقیب یعنی فرانسوا فیون از راست میانه برای به دست گرفتن کلید الیزه دل‌ها و ‏فکرهای بیشتری را در بین فرانسوی‌ها بسیج کرده، هرچند خیال او هم راحت نیست چراکه ماری لوپن از راست افراطی در حال کم کردن ‏فاصله خود با صدر جدول مسابقه رسیدن به الیزه است تا در سایه پیروزی راست‌های اروپاستیز در انگلیس و ترامپ در امریکا ابرهای عوام‏فریبی روی برج ایفل سایه اندازند.

نتایج اولیه انتخابات مقدماتی حزب سوسیالیست فرانسه حاکی است که مانوئل والس نخست وزیر سابق این کشور و بنویت ‏هامون پیشتاز هستند و احتمالاً هفته آینده در دور دوم و نهایی انتخابات این حزب شرکت خواهند کرد. با این حال نتایج ‏تازه‌ترین نظرسنجی در فرانسه نشان می‌دهد هیچ‌یک از نامزدهای حزب سوسیالیست حاکم این کشور در انتخابات ‏ریاست ‏جمهوری آتی شانسی برای پیروزی ندارند و در همان دور نخست با شکست در برابر رقبای خود از گردونه ‏رقابت‌ها حذف ‏خواهند شد و فرانسوا فیون نامزد محافظه‌کاران و مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه به دور دوم انتخابات ‏راه خواهند یافت. ‏ ‏ نتایج اولیه دور نخست انتخابات مقدماتی جناح چپ فرانسه از پیشتازی «مانوئل والس» و «بنویت هامون» برای ورود به ‏دور دوم ‏این انتخابات حکایت دارد‎.

والس با کسب 2/35درصد آرا در رتبه نخست انتخابات قرار دارد و هامون نیز موفق به کسب بیش از 6/31 درصد آرا شده ‏است. این آمارها بر اساس شمارش یک‌سوم آرا اعلام شده است. ‏ هر کسی که بتواند در انتخابات 29 ژانویه به پیروزی برسد، نامزد نهایی حزب سوسیالیست بوده و باید در انتخاباتی که طی ‏ماه‌های می و آوریل برگزار می‌شود، با سایر رقبا از احزاب محافظه‌کار و ملی‌گرا رقابت کند. ‏ والس تنها چند روز پس از آن نامزدی خود در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که فرانسوا اولاند رئیس ‏جمهور فرانسه بر عدم‌تمایل خود برای شرکت در انتخابات آتی تأکید کرد.

والس 54 ساله با انتقادات شدیدی از سوی مخالفان به خاطر همراهی با اولاند در اجرای سیاست‌های اقتصادی که موجب ‏نارضایتی بخش وسیعی از مردم فرانسه شده، روبه‌رو است. ‏ والس تأکید کرده است که مقابله با تهدیدات تروریستی و احیای رشد اقتصادی از مهم‌ترین اولویت‌های وی خواهد بود. وی ‏قول داده است تا مالیات خانوارهای کم‌درآمد و متوسط را کاهش دهد و هزینه‌های پلیس و بخش دفاعی فرانسه را افزایش ‏دهد. ‏ هامون رهبری گروهی از مخالفان والس در داخل حزب سوسیالیست را بر عهده دارد و به همین خاطر با افزایش محبوبیت ‏روبه‌رو شده است. ‏ وی در سال 2014 میلادی به دنبال اختلاف با والس از دولت فرانسه خارج شد. هامون وزیر آموزش فرانسه بوده است. ‏
 
راست و شاید راست افراطی ‏

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه‎ Ipsos Sopra steria ‎برای شبکه 2 تلویزیون فرانسه که روز یک‌شنبه منتشر شد، ‏نشان ‏می‌دهد نامزدهای حزب سوسیالیست فرانسه اعم از «مانوئل والس» یا «بنویت هامون» شانسی برای پیروزی در ‏دور نخست ‏انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ندارند و به احتمال زیاد مغلوب «مارین لوپن» رهبر حزب جبهه ملی خواهند ‏شد‎.

نظرسنجی فوق طی پرسشی اینترنتی در روز 20 ژانویه جاری روی هزار و 443 نفر از واجدان شرایط شرکت در ‏‏انتخابات مقدماتی جناح چپ فرانسه انجام شد‎.  اما فعلاً فرانسوا فیون نامزد اصلی حزب محافظه‏کار در آرای مربوط به نظرسنجی پیشتاز است، اگرچه میزان آرای وی کمی کاهش ‏یافته و به نظر می‌رسد «مارین لوپن» ‏رهبر گروه راستگرای افراطی و «امانوئل ماکرون»  از حزب مستقل ‏راستگرا رقبای اصلی او باشند. ‏ در چنین شرایطی که فیون احساس تهدید می‌کند، ‌به فکر جلب حمایت رهبران اروپایی افتاده است و با هدف جلب حمایت «آنگلا ‏مرکل» صدراعظم آلمان امروز(سه‌شنبه) در برلین با وی دیدار ‏می‌کند. ‏
 
نزدیکی به پوتین و استقلال از امریکا

نامزد جناح راست میانه فرانسه در انتخابات ریاست‌ جمهوری آتی این کشور با غیرمنطقی ارزیابی کردن تحریم‌های غرب علیه ‏روسیه، خواستار احیای روابط پاریس و مسکو شد‎. نامزد جناح راست میانه فرانسه روز یک‌شنبه در آستانه سفر به برلین در گفت‌و‌گو با ‏روزنامه فرانسوی «لوموند» طی اظهاراتی در خصوص روسیه اعلام کرد: «روسیه کشوری بزرگ است که نمی‌توان با ‏سهل‌انگاری و گستاخانه با آن برخورد کرد. فرانسه در برابر روسیه دو گزینه پیش رو دارد: توافق با آن یا مقابله با آن. به لحاظ ‏عقلانی و منطقی چه کسی خواستار ورود به مناقشه با روسیه است؟ اینکه گمان کنیم می‌توانیم مردم روسیه را با تحریم‌های ‏اقتصادی شکست داده و تسلیم کنیم، ساده‌لوحانه است‎.» وی افزود: «رابطه میان پاریس و مسکو باید احیا شود و بهبود این رابطه در گرو عمل به پیمان صلح مینسک و فرونشاندن ‏بحران در مناطق شرقی اوکراین است‎.» نخست‌وزیر سابق فرانسه همچنین با طرح پیشنهاد ایجاد شراکت اقتصادی جدید با روسیه، خواستار سازماندهی نشست ‏روسیه ـ اروپا درباره شرایط امنیتی امنیتی جدید در اروپا شد‎.

 فیون که روابط بسیار نزدیکی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دارد و فرهنگ و ‏تاریخ روسیه را بسیار دوست دارد. ‏خاطرنشان کرد: «من به جدیت حرکت‌های روسیه را پیگیری می‌کنم. اقدام روسیه مانع از پیروزی گروه تروریستی داعش ‏در سوریه شده است‎.» فیون همچنین در مصاحبه‌ای بعد از ورود به شهر برلین با نشریه فرانکفورتر آلگماینه و نشریه لوموند خواهان یک ‏اروپای با وابستگی کمتر به امریکا و نزدیک به روسیه شده و پیشنهاد برقراری یک ائتلاف دفاعی اروپایی را داد‎.  کاندیدای ریاست جمهوری راستگرایان فرانسه از مواضع تهاجمی دونالد ترامپ انتقاد کرده و پیشنهاد یک کنفرانس امنیتی مشترک ‏میان اروپا و روسیه را داد‎.

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن