دیدبان
یادداشت/هادی محمدی

بحران‌هایی که ترامپ با آن روبه‌رو خواهد شد

بحران‌هایی که ترامپ با آن روبه‌رو خواهد شد

به گزارش دیدبان، بحران‌هایی که ترامپ با آن روبه‌رو خواهد شددونالد ترامپ 70ساله با اعتمادبه‌نفسی که در روانشناسی امریکایی‌ها شناخته شده است، وعده یک جنبش مردمی و حکومتی را برای با عظمت کردن امریکا و ساختن آن داد. این در حالی است که 20هزار میلیارد دلار بدهی را یدک می‌کشد و برای اولین بار در جامعه و در بین نخبگان امریکایی یک شکاف بزرگ در قبال انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور امریکا شکل گرفته است. اوباما هم به‌جز دو برابر کردن بدهی دولت امریکا در هشت سال گذشته، کارنامه مهمی در سیاست خارجی به جا نگذاشته و عمدتاً روی برجام و توافق هسته‌ای با ایران به عنوان دستاورد اصلی سیاست خارجی خود مانور کرده‌ است. غفلت از رشد غیرعادی چین، افزایش تنش و جنگ سرد پنهان و آشکار با روسیه، داعش‌سازی و تکیه بر تروریسم به عنوان پیاده‌نظام جنگ‌های نیابتی امریکا در غرب آسیا و ناموفق بودن پروژه تروریستی و ناتوان شدن شرکا و هم‌پیمانان امریکا در غرب آسیا و کاهش قدرت جهانی امریکا در قبال قدرت‌های سنتی و یا نوظهور و مدیریت بحران‌های جهانی از جمله ارث باقیمانده اوباما برای ترامپ است که باید در کنار بحران اقتصادی پنهان در امریکا آن را ثبت کرد.

با اینکه تلاش می‌شود چهره‌ای غیرحرفه‌ای و پوپولیستی از ترامپ در امریکا و جهان ارائه شود ولی او به خوبی می‌داند که ادامه سیاست‌های گذشته دوره اوباما شتاب بحران‌های داخلی و خارجی را برای امریکا سرعت خواهد داد. لذا ترامپ با رویکردهایی غافلگیر کننده و بدعت گونه برای نخبگان امریکایی، نسخه درمانی پر مسئله‌ای را برای دوره ریاستی خود در نظر گرفته و بخش مهمی از قدرت‌های سایه در امریکا را نگران کرده، به نحوی که از هم‌اکنون وعده شکست وی زمزمه می‌شود. رویکرد تجاری و اقتصادی وی در جهان هم اروپا و چین و رویکرد اجتماعی ـ اقتصادی وی در درون امریکا، اقلیت‌های مذهبی و نژادی را با شوک روبه‌رو کرده است و بدون تردید، بر شکاف‌های امنیتی و اجتماعی در درون امریکا و در واگرایی امریکا با اروپا خواهد افزود. خصوصاً اینکه ترامپ، ناتو را ارث دوره نظام دو قطبی می‌فهمد و فلسفه وجودی آن را زیر سؤال برده و در مورد نظام همکاری مالی امریکا و دیگر شرکای اروپایی ناتو نیز، نمی‌خواهد با رویه‌های گذشته عمل کند.

ترامپ سازمان ملل را هم که 20درصد بودجه آن را امریکا تأمین می‌کند، صرفاً به عنوان ابزاری در خدمت امریکا تفسیر می‌کند که به یک چالش بین‌المللی جدید تبدیل خواهد شد. موضوع ناتو و مکانیزم‌ها و رویکردهای اقتصادی ترامپ برای اروپا در کنار تمایل ترامپ برای افزایش برگزیت در اروپا، به یک کابوس واکنش‌ساز تبدیل شده است. چینی‌ها نیز از هم‌اکنون خود را برای دوره‌ای پر چالش در عرصه اقتصادی و امنیتی با ترامپ آماده می‌کنند و معتقدند ترامپ برای مهار قدرت روزافزون چین، تردید نخواهد کرد. منطق تعامل اقتصادی و امنیتی ترامپ با جهان، دوستان و رقبای جهانی، همه مناسبات موجود و روابط بین‌المللی را وارد دوره‌ای جدید خواهد کرد که شانس ترامپ در حوزه‌های داخلی و خارجی را به شدت با سؤال مواجه خواهد کرد.

 

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن