دیدبان
یادداشت/ایرج نظافتی

آوارگان سوری نمایشی از ددمنشی غرب

آوارگان سوری نمایشی از ددمنشی غرب

به گزارش دیدبان، این روزها مسئله آوارگان سوریه و دربه دری و تحقیر آنان در کشورهای اروپایی به کوس روسوایی غرب مبدل گردیده و ادعای حقوق بشری غربی‌ها را با چالشی جدی و اساسی روبرو کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، تعداد پناهندگان سوری بیرون از کشور خود در سال اخیر حدود 4میلیون نفر گزارش شده است که در مقابل 7 میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند و در این خصوص باید در نظر داشت که جمعیت کل سوریه 23 میلیون نفر است.

همچنان که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز بارها تأکید کرده، پناهندگان سوری نه از دولت بشار اسد بلکه از داعش فراری شده‌اند و بحران کنونی مهاجرت آنان با سیاست اشتباه غرب در منطقه مرتبط است، اینک اما وجود آمار بالای پناهندگان سوری و هجوم آنان به سمت مرزهای کشورهای اروپایی از یک طرف و برخورد تند و تحقیر آمیز و حتی کتک زدن این آوارگان بی‌سرپناه و بستن مرزها به رویشان و غرق شدن تعدادی از آنان در دریا، خوی ددمنشی دنیای استکباری غرب را به خوبی برملا کرده و نشان می‌دهد غربی‌ها برخلاف آنچه که ادعا می‌کنند، بویی از «حقوق بشر» نبرده‌اند و تا کنون هیچ یک از کانون‌ها و مراکز به اصطلاح حقوق بشری غربی بیانیه یا حمایتی حداقلی از این جماعت آواره و درمانده نکرده است و آینده‌ای مبهم و روزگاری سیاه در انتظار پناهجویان است.

مشکل پناهندگان سوری وجدان مردم جهان را به درد آورده اما در رسانه‌های غربی پوشش خبری مناسبی در این زمینه دیده نمی‌شود. این وضعیت و به‌عبارت بهتر نحوه پوشش اخبار مهاجران در رسانه‌های اروپایی و آمریکایی، حتی تعجب پوتین را برانگیخته و موجب شد وی از مسئولان غربی در مورد سنگدلی در برابر مهاجران انتقاد کند.

با این حال باید اذعان داشت شعله‌های جنگی که چهار سال پیش توسط کشورهای غربی و با پرورش تروریست‌هایی همچون داعش، النصره و... علیه سوریه و عراق برافروخته شد، حالا به اروپا رسیده و هر روز تصاویر دردناکی پیرامون آن منتشر می‌شود؛ تصاویری از مهاجران آواره سوری که در به در کشورهای اروپایی شده‌اند و هر روز با یک نوع تحقیر و توهین و کمبود مواد غذایی و دارویی روبرو هستند.

پناهجویانی که خطر احتمال غرق شدن در دریای مدیترانه یا کشته شدن توسط نیروهای مرزبانی اروپاییان را به جان می‌خرند و به رغم آنکه می‌دانند کسی در مقصد چشم انتظارشان نیست، باز راه کوچ به اروپا را پی می‌گیرند، و امروز همین پناه جویان خود به معضلی برای رسوایی تمام ادعاهای حقوق بشری غرب مبدل گردیده‌اند.

آمار و اطلاعات اتحادیه اروپا نشان می‌دهد برخورد اروپاییان با پناه‌جویان بسیار متفاوت است. طبق آمار رسمی اتحادیه اروپا،‌ بریتانیا بیش از هر کشور دیگر اتحادیه اروپا مهاجر غیراروپایی اخراج کرده یا ایتالیا بدترین و تحقیر آمیزترین برخورد را با پناه جویان داشته است. سازمان عفو بین‌الملل «آمنستی» پلیس ایتالیا را متهم کرد که برای گرفتن اثر انگشت پناهجویان به شکنجه متوسل شده‌اند. این سازمان اتحادیه اروپا را مسئول این قضیه دانست.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سازمان در گزارشی اعلام کرد: فشارهای اتحادیه اروپا بر ایتالیا برای برخورد جدی با مسئله پناهجویان و آوارگان، این کشور را مجبور به کوچ اجباری و غیر قانونی و بدرفتاری با پناهجویان تا حد شکنجه وشوک الکتریکی در برخی موارد کرده است.

منبع: کیهان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن