دیدبان
یادداشت/سید سعید سید هاشمی

رقابت برای دل‌زدگی مردم با خودروهای مگان مدیران دولتی

رقابت برای دل‌زدگی مردم با خودروهای مگان مدیران دولتی

به گزارش دیدبان، سید سعید سید هاشمی:این روزها استفاده از خودرو با توجه به مدرنیته شدن شهرها و روستاها دیگر امری طبیعی، در برخی موارد واجب و در بسیاری از جهات چشم‌وهم‌چشمی و به‌نوعی ابرازی برای فخرفروشی تبدیل‌شده است.

اینکه خودرو در کشور ما از چه میزان استاندارد، بومی‌گرایی، نبوغ و خلاقیت، انحصارطلبی و... برخوردار بوده که بر کسی پوشیده نیست، اما موضوعی که شاید زیاد در صنعت خودروسازی ایران به چشم می‌خورد انحصاری بودن آن است؛ به‌نحوی‌که این انحصارگرایی راه را برای همه‌چیز اعم از کیفیت، ایمنی، خلاقیت و صدها چیز دیگر بسته است.

هدف از این سطور پرداختن به موضوعات خودروسازی و به‌تبع مشکلات آن نیست، بلکه موردی که این روزها حداقل در استان قم زیاد در سطح مدیران استانی به چشم می‌آید، استفاده آن‌ها از خودروهای خارجی به‌خصوص مگان فرانسوی است؛ به‌نحوی‌که مدیران استانی در رقابتی سخت برای پیشی گرفتن از یکدیگر برای این موضوع هستند.

ناگفته از کلمه مدیر به‌خصوص مدیران ادارات پیداست که از چه جایگاه فردی و اجتماعی در استان‌ها برخوردار هستند، و اینکه حق طبیعی آن‌هاست که دارای خودرویی برای رفت‌وآمد، انجام اموراتی جاری و مأموریت‌ها باشند، -هرچند این موضوع هم در سال‌های گذشته تحت‌الشعاع برخی استفاده‌های شخصی قرارگرفته که خوشبختانه این استفاده شخصی هرروز با توجه به نظارت‌ها در حال کاهش است شکی نیست.

استفاده از مگان فرانسوی یا هر خودروی خارجی دیگری در سالی که مزین به اقتصاد مقاومتی است زیاد تناسبی با آرمان‌های سال جاری ندارد و باید از مدیریان کشوری و استانی در این زمینه انتظار داشت که نه‌تنها در اقدام و عمل بلکه در شعارها هم به اقتصاد مقاومتی جامعه عمل بپوشانید تا دیگران هم بتوانند با نگاه به آن‌ها امیدوار به اجرای این برنامه وسیع، کلان و راهبردی باشند.

دور شدن از آرمان‌های انقلاب هم که دیگر گویی به امری عادی شده است و دیگر کوخ‌نشینان همه کاران انقلاب نبوده و نیستند و این روزها باید سراغ این افراد را در گورهایی که برای دفن اموات در نظر گرفته‌شده جستجو کرد.

استان قم به علت‌های مختلف در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و همواره نگاه‌ها به این استان ویژه بوده است و این انتظار به حقی است که می‌توان از مدیران استانی داشت که حداقل با توجه به بعد زیارتی قم که سالانه پذیرای 20 میلیون است، مقداری خویشتن‌داری را در خاستگاه انقلاب داشته باشند.

سران قوا و شخصیت‌های برجسته کشوری زیادی در قم سکونت و یا در رفت‌وآمدند و اکثر این افراد با توجه به جایگاهی که در کشور دارند از خودروهای ساخت داخل استفاده می‌کنند، اما در مقابل مدیران استانی که تنها شاید در سطح استان تردد دارند باید از خودروهایی استفاده کنند که بویی از حمایت از تولید داخل نبرده است.

مهم‌تر از این آن بوده که شاهد افزایش روزافزون استفاده از این خودروها در سطح مدیران هستیم و هستند کسانی که دیگر حتی به مگان فرانسوی هم راضی نبوده و با خودروهایی تردد می‌کنند که باید به استفاده‌کنندگان از مگان  احسنت گفت.

به هر جهت استفاده از چنین خودروهایی شاید در نگاه اول با توجه به عدم کیفیت و مشکلات عدیده خودروهای داخلی مناسب به نظر برسد ولی مطمئناً افرادی که مدیران استانی را می‌شناسند با دیدن آن‌ها در چنین خودروهایی دیگر اعتقادی به اقتصاد مقاومتی پیدا نمی‌کنند و به‌تبع روزبه‌روز از نظام فاصله خواهند گرفت.

 

منبع: تسنیم

مرتبط‌ها

ضربه تصمیمات غیرکارشناسی به بازار مسکن

درباره مناقشه گازی با ترکیه

دولت بهانه‌ای ندارد/ راهکارهای فعال سازی بخش صنعت

راهکار حل و فصل بحران کاسپین چیست؟

درآمدها در اقتصاد خانواده

بایدهای خروج صنعت خودرو از رکود