دیدبان
هاشمی رفسنجانی زیر گیوتین رسانه‌های غربی

کاسبان ترحیم از حمایت تا توهین

کاسبان ترحیم از حمایت تا توهین

 به گزارش دیدبان، خبر کوتاه بود؛ بهت‌آور و شوک‌آمیز. عصر سرد نوزدهم دی‌ماه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیمارستان شهدای تجریش رخ در نقاب خاک کشید. آقای غلامرضا محسنی، رییس بیمارستان شهدای تجریش، علت درگذشت ایشان را «ایست قلبی» اعلام کرد. فقدان کنشگری راهبردی در سیاست کشور آغاز تحولات جدی ولی نامشخص در سپهر سیاست کشور دارد. سوگ هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های غربی با بازنمایی توهین به شخصیت ایشان و کاسب‌کاری از مراسم تشییع پیکر وی همراه بود.

بی‌بی‌سی؛ دوستدار هتاک

شبکه دولتی بی‌بی‌سی با قطع برنامه‌های رسمی‌اش، در میان ضعف همیشه رسانه ملی در مدیریت بحران، تمرکز خود را بر انتقال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بیمارستان و سپس درگذشت ایشان معطوف ساخت.

رسانه‌های غربی ابتدا به ابهام‌انگیزی نسبت به ایست قلبی مرحوم هاشمی رفسنجانی، پیرمردی 82 ساله، پرداختند و پس از آن تلاش برای مدیریت بینندگان خود داشتند تا تشییع پیکر ایشان را به میدان کارزار دوقطبی بین مردم بدل سازند، ولی در این هدف ناکام ماندند و در مرحله بعدی با «برجسته‌سازی» و «بزرگ‌نمایی» شعارهای فتنه‌گران در برابر عزاداری قاطبه تشییع‌کنندگان، خواهان بازنمایی و سازمان‌دهی مجدد خط فتنه بودند؛ ناکامی در جهت‌دهی مراسم سوگ هاشمی رفسنجانی موجب تغییر رویکرد این رسانه‌ها شد و «کاسبان ترحیم» که پیش‌ازاین بانام «نیک» اخبار و اقدامات ایشان را پوشش می‌دادند و از قرابت فکری وی، همگامی عملی همسو با غرب و بازسازی کانال ارتباطی جمهوری اسلامی با آمریکا سخن می‌گفتند، کینه قدیمی خود را نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی با توهین‌آمیزترین گزاره‌ها بیان داشتند.

گام بعدی کاسبان ترحیم

شبکه دولتی انگلستان در مقام بررسی عملکرد سیاست ورزی هاشمی رفسنجانی در زمان مجاهدت‌های ایشان برای پیروزی نهضت اسلامی و همچنین حضور وی در مناصب حکومتی، تهمت و توهین فراوانی را بیان داشت؛ این ادبیات توهین‌آمیز گلایه و شکوه یاران آیت الله هاشمی رفسنجانی را در پی داشت. سه‌شنبه، 21 دی‌ماه تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در بخش خبری ساعت 22 با محوریت تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی به گفت‌وگو با آقای غلامحسین کرباسچی از نزدیک‌ترین یاران سیاسی وی پرداخت.

غلامحسین کرباسچی سخنانش را با انتقاد به رویکرد توهین‌آمیز رسانه دولتی انگلستان در قبال آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز کرد؛ دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفت: «در مورد کار بی‌بی‌سی نقد جدی دارم، آقای هاشمی حداقل در این سی سال شخصیتی تاریخی و حتی بین‌المللی بوده است... رفتار بی‌بی‌سی بسیار مورد نقد دوستداران آقای هاشمی و ملت ایران است و همیشه در ذهنشان جا می‌افتد که بی‌بی‌سی سخنگوی مجموعه‌ای است که به‌عنوان دوست برای ملت ایران تلقی نمی‌شود.»  وی سپس در برابر تلاش مجری برنامه برای جلوگیری از انتقاد به رویکرد این شبکه گفت: «الان هم بگذارید من حرفم را بزنم. یا حرفم را قطع کنید یا بگذارید حرفم را بزنم! در دو، سه شب گذشته کسانی یک‌طرفه به آقای هاشمی توهین کردند، کار بی‌بی‌سی در «جنایتکار» خواندن یک شخصیت بین‌المللی و ملی در ایران، توهین بود، نه انتقاد! ..شرافتمندانه رفتار کنید و نسبت به شخصیت‌های ملی توهین نکنید.»

باوجود اعتراض نزدیکان آیت الله هاشمی رفسنجانی به رویکرد شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، روز بعد سایت این شبکه مقاله تند دیگری منتشر کرد. امیر کیان پور، تحلیل‌گر بی‌بی‌سی فارسی، آیت الله هاشمی رفسنجانی را «مرد مرموزی» می‌داند که سرنخ‌ رخدادهایی مانند قتل‌های زنجیره‌ای و میکونوس به نام او ختم می‌شد. تحلیل‌گر بی‌بی‌سی فارسی با قلمی هتاکانه آیت الله هاشمی را در سیمای «دسیسه‌گر» سیاسی در کشور معرفی می‌کند که «با طرح‌ها، فتنه‌ها و دسیسه‌هایش، روابط قدرت و ساختار استثنائی حاکمیت را در یک بازی بزرگ‌تر ادغام کرده و پیش می‌برد.»

رادیو فردا؛ بی‌پروا در توهین

رادیو فردا با بی‌پروایی بیشتر از بی‌بی‌سی فارسی الگوی توهین و تهمت به آیت الله هاشمی رفسنجانی را در رسانه‌های وابسته به غرب پیگیری می‌کرد. از علی افشاری تا علی کشتگر، مرحوم هاشمی رفسنجانی را فردی که «به دموکراسی باور کامل نداشت» معرفی می‌کردند که این نگرش در کنش‌های سیاسی‌اش اثر جدی گذاشته است و همچنین نسبت به برخی از رخدادهای دهه 70 سکوت کرده است.

حتی ناکامی در جهت‌دهی مراسم سوگ

آیت الله هاشمی رفسنجانی این جریان رسانه‌ای را مجبور به بهانه‌تراشی تحت گزاره «آزار جنسی» در حین مراسم کرده است؛ پروژه‌ای که با هدایت روزنامه‌نگاران جریان اصلاحات چند ساعت بعد از مراسم تشییع کلید خورد و پس از آن با فراخوان شبکه‌های مجازی ضدانقلاب و همچنین بی بی سی فارسی همراه شد.»

تکرار توهین؛ از سروش تا عبادی

عبدالکریم سروش و شیرین عبادی همراه با رسانه‌های دولتی انگلستان و آمریکا شمشیر آخته توهین به شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی را آشکارا نمایان کردند. عبدالکریم سروش، از نزدیکان فکری خارج‌نشین جریان اصلاحات، یک روز پس از درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی بی‌پروا ایشان را «ماکیاولیست» خواند و در همین راستا اظهار داشت: «می‌گفت اصول اخلاقی در درجه اول اهمیت نیستند. آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد منافع مُلک و ملت است البته اگر این مسأله تبدیل به خودخواهی شود خیلی بد است یعنی انسان، منافع شخصی را در نظر بگیرد اما از نظر هاشمی این‌گونه بود.»

سروش صدارت آیت الله هاشمی رفسنجانی بر قوه مجریه را بستر بروز «شنایع و فجایعی در کشور» دانست و در ادامه گفت : «مهم‌ترین مشکل دوران آقای هاشمی این بود که تقریباً مانند شاه عمل می‌کرد؛ توسعه اقتصادی می‌خواست اما توسعه سیاسی نمی‌خواست و نمی‌داد. این تعارض و تناقض در نظام تعارضی بود که هاشمی را از درون منفجر کرد.»
از سوی دیگر شیرین عبادی که روزگاری محبوب نشریات جریان اصلاحات بود و این روزها به دنبال تحریم کشور است؛ مدعی است که «پرونده حقوق بشری هاشمی رفسنجانی به‌هیچ‌وجه مثبت نیست.» و او از آنچه جنایت در کشور می‌خواند، در دهه هفتاد اطلاع دقیق داشته است.

منبع: صبح نو

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن