دیدبان

انگلیس و دو راهی «دموکراسی- تهدیدات برگزیت»

انگلیس و دو راهی «دموکراسی- تهدیدات برگزیت»

به گزارش دیدبان، ترزا می نخست وزیر انگلیس اعلام کرد در «هفته های آینده» برنامه خود را برای خروج از اتحادیه اروپا اعلام خواهد کرد. نخست وزیر در مصاحبه با شبکه اسکای تاکید کرد تفکرات دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا «به هیچ وجه مبهم نیست».

اظهارات تراز می در حالی بیان شد که ایون راجرز Ivan Rogers نماینده سابق انگلیس در اتحادیه اروپا از دولت انگلیس در خصوص عملکرد آن برای خروج از این نهاد انتقاد کرده است. همچنین وزیر اول اسکاتلند امروز یکشنبه اعلام کرد از برنامه های نخست وزیر انگلیس برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا چیزی نمی‌داند.

تعلل دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ریشه در پیامد‌های این تصمیم دارد. دولت دیوید کامرون برای گرفتن برخی امتیازات سیاسی و اقتصادی از اتحادیه اروپا موضوع همه پرسی خروج از این اتحادیه را مطرح کرد ولی طرح همه پرسی  با غیر منتظره مردم انگلیس روبرو شد؛ به گونه‌ای که دیگر راه بازگشتی برای دولت انگلیس وجود نداشت. اکنون نیز به نظر می‌رسد دولت انگلیس نگران عواقب خروج از اتحادیه اروپا است.

بر این اساس دولت انگلیس در دو راهی دموکراسی و تهدیدات ناشی از خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد. اگر لندن برگزیت را عملی کند باید هزینه‌ای آن را بپردازد و از منافع عضویت در این اتحادیه صرف نظر کند و اگر نتایج همه پرسی را نادیده انگارد اعتبار دموکراسی این کشور بشدت صدمه می‌بیند.

هنوز طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اجرا نشده است جنبش‌های مردمی برای دور زدن پیامد‌های برگزیت  فعال شده‌اند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت دیروز در گزارشی نوشت تقاضای انگلیسی ها برای دریافت گذرنامه ایرلندی، از زمان همه پرسی برگزیت، با افزایش چهل درصدی همراه بوده است. ارقام رسمی منتشر شده توسط وزارت امور خارجه ایرلند نشان می دهد سال گذشته شصت و چهار هزار و نهصد و نود و شش شهروند انگلیسی برای دریافت گذرنامه ایرلندی اقدام کردند. بر اساس این گزارش اکثر این درخواست ها در پی برگزاری همه پرسی برگزیت انجام شد.

انگلیسی هایی که والدین ایرلندی دارند می توانند برای شهروندی ایرلند اقدام کنند، حتی اگر آنها هیچ وقت در این کشور زندگی نکرده باشند و این در حالی است که شهروندان ایرلند شمالی می توانند هم برای دریافت گذرنامه انگلیسی و هم ایرلندی اقدام کنند. شهروندی دوگانه به آنها اجازه خواهد داد پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شهروندی اتحادیه اروپا را حفظ کنند.

گاردین نیز امروز نوشت: کارشناس روابط تجاری اتحادیه اروپا با کانادا، هشدار داد انگلیس در معرض خطر فاجعه برگزیت قرار دارد.

این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی افزود: یکی از شخصیت هایی که در توافق تجاری اتحادیه اروپا-کانادا که مذاکرات آن یک دهه به طول  انجامید، نقش داشت، هشدار داد برگزیت، انگلیس را در معرض خطر قرار داده است زیرا دولت این کشور به نگرانی های کارشناسان به شدت بی اعتنا است.

جیسون لانگریش، یکی از مقامات کانادایی در مقاله ای که در آبزرور، ویژه نامه روزهای یکشنبه روزنامه گاردین منتشر شد، تاکید کرد: مذاکراتی که وی با مقامات دولت انگلیس درباره برگزیت داشته حاکی از آن است که شانس کمی برای تقلیل خسارت های جدی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد. 

----------------------------
بررسی و تحلیل/ عبدالرضا خلیلی

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن