دیدبان

تروریست و تأمین کنندگان سلاح برای آنها

تروریست و تأمین کنندگان سلاح برای آنها

به گزارش دیدبان، این روزها مجوز صادرات اسلحه به کشورهای درگیر جنگ در حالی صادر می‌شود که کارشناسان - سازمان‌ها و دولت های مختلف بارها نسبت به این مساله هشدار داده بودند که فروش این تسلیحات می تواند موجب تشدید درگیری ها در منطقه شده و باعث ویرانی های فراوانی برای غیر نظامیان شود.

در این زمینه سازمان بین المللی حقوق بشر اخیرا بدنبال افزایش حضور گروه های تروریستی در یمن، از کشورهای صادرکننده سلاح جهان خواسته است تا از ارسال سلاح برای عربستان سعودی که از آنها برای ارتکاب جنایات جنگی و حمایت مالی و نظامی از تروریست‌ها استفاده می کند، جلوگیری کنند.

سازمان بین‌المللی حقوق‌بشر در آخرین گزارش خود اعلام کرد: حملات هوایی به مردم عادی و بی پناه و اماکن عمومی در یمن نقض کامل قوانین مربوط به عملیات‌های نظامی را نشان می‌دهد و آمریکا و انگلیس و دیگر دولت‌ها باید فورا فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کنند.

این گزارش ادامه داد: در دوران نخست‌وزیری «دیوید کامرون»، انگلیس بیش از 6.7 میلیارد پوند سلاح به عربستان فروخته است که این کشور آنها را در یمن و برای تروریستها در سوریه استفاده کرده است. در مجلس سنای امریکا هم راند پل و مایک لی و کریس مرفی و ال فرانکن از حزب دمکرات چهار تن از اعضای کنگره آمریکا بودند که با ارائه پیش نویس قانونی خواستار متوقف شدن اجرای قرارداد فروش تسلیحات نظامی آمریکا به عربستان شدند. اگرچه هیچ گونه نشانه ای مبنی بر تلاش ها برای انجام رأی گیری درباره این پیش نویس به چشم نمی خورد اما باید گفت که اقدام مذکور به منزله آخرین نشانه در زمینه مخالفت شدید با قرارداد فروش سلاح امریکا به عربستان در میان قانونگذاران امریکایی است.

اطلاعات مراکز نظامی و بین المللی حاکی است که مسیرهای ارسال این تسلیحات و مهمات از بوسنی هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، مونته نگرو، اسلواکی، صربستان و رومانی بوده است که پس از شدت گرفتن بحران در سوریه در سال 2012 میلادی، به عربستان و اردن و امارات و ترکیه - به عنوان تامین کننده تسلیحات گروه‌های تروریستی در سوریه و یمن- سلاح های زیادی فروخته اند.

این 8 کشور در مجموع فروش بیش از 6.7 میلیارد پوند تسلیحات و مهمات را به عربستان سعودی، اردن، امارات متحده عربی و ترکیه، تصویب کرده اند که این کشورها بازارهای اصلی تسلیحات برای جنگ در یمن و یا سوریه هستند.

این تسلیحات در سوریه پیوسته از سوی گروه مسلح موسوم به "ارتش آزاد سوریه"- که غرب از آنها حمایت می کند- و گروه‌های تروریستی دیگری مانند جماعت انصار الشام، جبهه النصره و داعش مورد استفاده قرار گرفته است که این اقدام به جنگ داخلی در سوریه که پنج سال به درازا کشید، دامن زد. این روزها وزیر خارجه امریکا جان کری - در نوار صوتی که در رسانه‌های امریکایی از او کشف شده است - به حمایت مستقیم امریکا و هم پیمانانش از شکل گرفتن داعش در سوریه برای سرنگونی دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه وتغییر حکومت - اذعان کرده است.

با توجه به آثار و علائم برجای مانده از تجاوز نظامی عربستان به یمن به نظر می رسد که ریاض با  تجاوز به یمن و حمایت از سایر گروه های تروریستی در منطقه و در پناه بعضی ازکشورهای غربی حامی تروریسم به ابزاری برای به پیش بردن اهداف انها تبدیل شده است؛ تا جایی که بدون کوچکترین ترس از سازمانهای بین المللی همه معاهدات بین المللی جنگ را زیر پا گذاشته است.  لازم است کشورهای صادر کننده سلاح با پایبندی به تعهدات بین المللی فروش سلاح، پشتیبانی نظامی از عربستان و امارات را هر چه سریعتر متوقف کنند.

گفتنی است مردم یمن از بیش از یک و نیم سال پیش مورد تجاوز و تحت حملات هوایی عربستان هستند و کشورهای غربی و به ویژه انگلیس با فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان کمک می‌کنند.

تازه‌ترین گزارش از شمار قربانیان جنگ عربستان علیه یمن نشان می‌دهد که در طول 600 روز حمله ائتلاف عربی-سعودی به مردم یمن دستکم 11 هزار و 403 نفر کشته و 19 هزار و 343 نفر از جمله صدها کودک و زن زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، تاکنون 2458 کودک و 1811 زن در جنگ عربستان علیه یمن کشته شده‌اند و 2253 کودک و 1906 زن زخمی شده‌اند.

این گزارش حاکی است که 380 هزار خانه شهروندان یمنی ویران شده و 675 مسجد نیز در سراسر یمن تخریب شده است.

--------------------------------------
بررسی و تحلیل/ امین نجار

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن