دیدبان
یادداشت

رد پای مهمانان ناخوانده در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر

رد پای مهمانان ناخوانده در بخش مهمان جشنواره تئاتر فجر

به گزارش دیدبان، شمارش معکوس سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز شده است و حدود دو هفته دیگر این رویداد مهم تئاتری برگزار خواهد شد.

در این راستا اقداماتی صورت گرفته که خروجی آنها در بخش‌هایی همچون مرور، ورکشاپ‌های آموزشی، سمینارها و حال بخش میهمان اعلام شده‌است.

معمولا بخش میهمان بخشی بوده است که در جشنواره تئاتر فجر میزبان هنرمندان با سابقه و صاحب نگاه بوده است اما چند دوره‌ای است که این بخش با انتخاب‌هایی که تحت فشار برخی جریانات قرار می‌گیرد، به فهرستی متفاوت می‌رسد.

در لیست میهمان سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم آثاری حضور دارند که می‌توانستند در بخش مرور نیز حضور داشته باشند اما گویا از قلم جا مانده‌اند و به دلایل دیگری، در این لیست قرار گرفته‌اند.

اگرچه نمی‌توان شأن و جایگاه هنرمندان شاخصی همچون حسین پاکدل، مسعود رایگان و چند تن دیگر در این بخش را نادیده گرفت و به جرأت می‌توان گفت که اعتبار بخش میهمان را همچنین افرادی مثل آنها نگه داشته اند اما مدیران تصمیم گیرنده چنین رویدادی باید بدانند که با کم دقتی در انتخاب یک مجموعه اسامی نباید اجازه دهند تا شأن چنین هنرمندانی به همین سادگی زیر سوال برود.

این اتفاق زمانی می‌افتد که وقتی نمایشی نمی‌تواند در بخش مرور از فیلتر گروه انتخاب بگذرد یا در برهه زمانی اجرا می‌شود که جزو زمان اعلام شده برای حضور در بخش مرور نیست با رایزنی و حتی بعضاً ایجاد تنش‌ها و درگیری‌های لفظی می‌تواند راهی برای ورود به جشنواره تئاتر فجر پیدا کند.

سؤال اینجا است چه کسی یا چه کسانی برخی از آثار بخش میهمان را دیده‌اند ، مورد ارزیابی قرار داده‌اند و به جشنواره تئاتر فجر دعوت کرده‌اند. تعدادی از این آثار همچنان بر روی صحنه هستند و می‌توان با مشاهده این آثار دلیل نگارش این یادداشت پیدا کرد.

آیا خود جناب آقای سعید اسدی چنین تصمیماتی را گرفته یا افرادی توانسته‌اند اعمال نفوذ کرده و آثاری را در این بخش بگنجانند.

انتظار می رفت تا جشنواره‌ ای که تحت مدیریت سعید اسدی درحال برگزاری است مانعی برای اعمال نفوذ برخی‌ها جهت ارائه آثار هنرمندان منتسب به خود باشد اما ظاهرا نتایج و خروجی‌ها ممکن است پیامی جز این، داشته باشد.

حال باید منتظر ماند و در روزهای برگزاری جشنواره دید که آیا اعمال نفوذها برای دوستان نام آشنا تأثیری در روند برگزاری خواهد گذاشت یا خیر.

آنچه تا امروزمشهود است اینست که تعداد زیادی نمایش هم در تهران و هم در شهرستان‌ها به دلیل عدم ارتباط با بدنه مدیریتی یا از قلم افتاده‌اند و یا به عمد دیده نشده‌اند.

 

منبع: فارس

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟