دیدبان
/گزارش تحلیلی/

بدهی دولت به ریه تهرانی‌ها

بدهی دولت به ریه تهرانی‌ها

به گزارش دیدبان ؛ انگار همه عادت کرده‌ایم آسمان شهرمان را بدون ابر و پرنده و غبارآلود ببینیم؛ در حالی که متخصصان بار‌ها درباره عوارض آلودگی هوا و تاثیر آن روی سلامت قلب و عروق، سیستم تنفسی، پوست و... هشدار داده‌اند، اما مسئولان دولتی هیچ کدام از این مسائل را نمی‌بینند.

مسئولی که به جای حل مشکل آلودگی با توجه به سمتی که در دولت دارد به کوه‌های آلپ می‌رود و در جواب اینکه برای معظل آلودگی باید چه کرد؟ می‌گوید: «هوا از سال ۹۲ تا کنون بهتر شده است! ما کار‌های زیادی انجام داده‌ایم.»

اینکه با معظلی مثل آلودگی سیاسی برخورد شود، جز ضرر برای مردم نخواهد داشت؛ بدهی زیاد دولت به شهرداری، که در این چند سال اتفاق افتاده است باعث شده تا شهرداری نتواند امکانات جدید برای حمل و نقل شهری در نظر بگیرد.

تا سال۶۲ قریب به ۴۵ درصد از اعتبار شهرداری‌ها در بودجه عمومی دولت تامین می‌شد، اما از آن سال به بعد کمک‌ها از این طریق قطع و قرار شد دولت‌ها لایحه خودکفایی شهرداری‌ها را به مجلس ارایه کنند که انجام نشد؛ در حال حاضر نیز با ارسال برنامه ششم توسط دولت به مجلس ۴۰ تا ۴۵ درصد از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که از طریق مالیات ارزش بر افزوده کاسته خواهد شد.

در حال حاضر، بدهی دولت به شهرداری تهران به حدود 9 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ اگر دولت از این میزان حدود یک میلیارد تومان، را به شهرداری پرداخت می‌کرد؛ آلودگی هوای پایتخت ۱۷ درصد کاهش می‌یافت، و حدود ۲ میلیون سفر به سفرهای روزانه‌ای که از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، اضافه می‌شد.

اما به جای همه این حرف‌ها می‌شنویم؛ «آلودگی هوا طبیعی است، مردم بروند کشورهای دیگر را بینید»؛ این حرف‌ها توجیهات مسئولانی است که باید برای این معظل همیشگی فکری کنند اما به حای حل این مشکلات، توجیه را انتخاب می‌کنند و ضمن انتقاد از کسانی که به آلودگی هوا معترض هستند معتقدند، تاکنون اقدامات بسیار خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا در کشور صورت گرفته است؛ چرا این افراد این اقدامات را نمی‌بینند و فقط ۲ روز آلودگی هوا را که آن هم بخش زیادی از آن در این فصل امری طبیعی است، می‌بینند!

اینجاست که باید گفت؛ خانم مسئول؛ آقای مسئول؛ اگر برای شما دو روز است برای مردمی در یک استان این قضیه شش ماه سال طول می‌کشد و سلامت مردم را به خطر می‌اندازید.

در همین زمینه شهردار تهران به بحث حقوق شهروندی اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر می‌خواهید به مردم شهر خدمت کنید و برای مردم شهر ارزش و کرامتی قائل هستید و اگر به حقوق شهروندی اعتقاد دارید برای توسعه مترو و رفع آلودگی هوا فکری بکنید. باید توجه داشته باشیم که شرط حیات، زندگی و سلامت از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندان است. این در حالی است که امروز بدون شک آلودگی هوا شرایط زندگی و سلامت مردم را به خطر انداخته است؛ اگر به حقوق شهروندی قائل هستیم، اولین وظیفه ما آن است که این کار را انجام دهیم. طبیعی است مهم‌ترین عنصر و اقدامی که می‌تواند جریان آلودگی هوا را در شهر حل کند، توسعه حمل و نقل عمومی است؛ اگر به این بی‌توجهی شود یعنی احترامی برای حقوق شهروندی قائل نیستیم؛ تنها با سخن گفتن و حلوا حلوا گفتن دهان کسی شیرین نمی‌شود، باید اقدامی صورت گیرد تا مردم بتوانند در این شهر به راحتی و در سلامت زندگی کنند.

شاید اگر دولت، بدهی‌های میلیاردی را به شهرداری پرداخت می‌کرد و شهرداری می‌توانست این پول را در ناوگان عمومی خرج کند، درصد کمی از این آلودگی هوا کم می‌شد و مردم راحت‌تر نفس بکشند.

 

منبع: فرهنگ نیوز

مرتبط‌ها

بهترین هتل های شهر مشهد

گرگ یا گوسفند ناتو پشت آیفون است

آل خلیفه در سراشیبی سقوط

تحقیر با تدبیر رئیس‌جمهور چه نسبتی دارد؟

درس‌های عملیات آزادسازی خرمشهر

بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس