دیدبان
یادداشت/

امنیت اروپا زیر سایه ترور

امنیت اروپا زیر سایه ترور

ساکنان قاره سبز در حالی وارد سال ۲۰۱۷ شدند که نسبت به سال‌های گذشته از احتمال افزایش حملات تروریستی بیشتر احساس نگرانی می‌کنند.

به گزارش دیدبان، اروپا در حالی وارد سال جدید میلادی شد که مردم این قاره نسبت به سال‌های گذشته از احتمال افزایش حملات تروریستی بیشتر احساس نگرانی می کنند. بازگشت شهروندان اروپایی عضو داعش و ناکامی های اخیر این گروه در خاورمیانه می تواند کشورهای این قاره وارد چرخه ای از بی ثباتی های گسترده کند.

با پیدایش داعش و افزایش قدرت روزافزون این گروه تروریستی در عراق و سوریه و زمانی که رهبران آن برای ترسیم مرزهای جدید خاورمیانه نقشه می کشیدند، اروپائیان هرگز گمان نمی بردند مجبور شوند زمانی از ترس این گروه مهمترین رویدادهای سالانه خود را تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار کنند.

رهبران اروپا با همکاری ایالات متحده درنظر داشتند با استفاده ابزاری از داعش، اهداف خود را در راستای سرنگونی حکومت قانونی بشار اسد و تجزیه عراق عملیاتی کنند. اما آنها تصور نمی کردند به رغم حمایت های مالی و تسلیحاتی گسترده، داعش برای جبران شکست های میدانی خود درصدد ناامن کردن اروپا برآید.

سلسه حوادث تروریستی داعش در اروپا، در همان روزهای آغاز ژانویه 2015 با حمله به دو فرد مسلح به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو شروع شد. در جریان این رخداد 12 نفر کشته و 10 تن مجروح شدند.

در همین ارتباط  در همان سال «ژرژ فرناندز دیاز» وزیر کشور اسپانیا با اشاره به بازگشت بیش از 600 تروریست داعش از عراق و سوریه به اروپا نسبت به در راه بودن عملیات تروریستی بیشتر هشدار داد.

بیش از 4500 شهروند اروپایی به گروه‌های مختلف افراطی در خاورمیانه پیوسته‌ بودند که از این تعداد  80 درصد آنها فقط به داعش ملحق شده‌اند.

از این رو حوادث بعدی هشدارهای امنیتی را تایید کرد. براین اساس در شامگاه 13 نوامبر همان سال، یعنی حدود 10 ماه بعد، مجموعه عملیات تروریستی از جمله تیراندازی های گروهی و بمب گذاری های انتحاری پاریس را در وحشت فرو برد.

در این حملات ابتدا یک مرد مسلح به کلاشینکف یک رستوران پررفت و آمد را هدف قرار داده و چند نفر را به قتل رساند و هفت نفر را نیز زخمی کرد. پس از حمله اول، دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه دوفرانس در حالی به وقوع پیوست که مسابقه فوتبال آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود. حمله سوم نیز زمانی رخ داد که دو مرد مسلح به شرکت کنندگان در یک کنسرت موسیقی حمله کردند و پس از یک عملیات گروگانگیری، 80 تن را به قتل رساند. همان شب نیز مرکز شهر پاریس صحنه چند حمله مسلحانه بود.

نکته قابل تامل در این حواث تروریستی سریالی فرانسه این بود که نقشه این عملیات ها را یک فرانسوی که در سال 2012 به عنوان اولین شهروند این کشور به عضویت داعش درآمده بود، می کشید.

انتشار این خبر زنگ خطر را برای دیگر کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و آلمان به صدا درآورد. زیرا در فضایی که رهبران اروپا برای ایجاد ناامنی و بی ثباتی در خاورمیانه چشم خود را به روی پیوستن شهروندانشان به گروه های تروریستی بستند، پیش بینی نمی کردند این افراد با تجربه جنگ های پارتیزانی و انتحاری به کشور خود بازگردند.

براساس آمار تعداد تروریست های فرانسوی تبار عضو این گروه در اکتبر 2014  حدود 412 نفر بود، حال آنکه افزایش آنان بالغ بر 1200 تبعه فرانسوی در سه ماهه منتهی به ژانویه 2015 موجب شد این کشور در صدر فهرست کشورهایی قرار بگیرد که افراط گرایان از آنجا راهی عراق و سوریه می شدند.

دولت انگلیس نیز در ماه ژانویه 2016 تعداد اتباع این کشور که به داعش پیوستند را حدود 800 نفر اعلام کرد.  ضمن آنکه صدها نفر دیگر پیش از ترک انگلیس یا در مسیر سوریه در ترکیه شناسایی و به کشورشان بازگردانده شدند. همچنین مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم در گزارشی اعلام کرد از 800 آلمانی به گروه های تروریستی پیوسته اند که از این تعداد، دویست و پنجاه تن به کشورشان آلمان برگشته اند.

از این رو پنج روز بعد از حمله وحشیانه داعش به شهر پاریس پلیس آلمان اعلام کرد یک آمبولانس پر از مواد منفجره در نزدیکی ورزشگاه شهر هانوفر پیدا کرده است.

قاره اروپا در سال 2016 نیز هدف این حملات بود. در 22 مارس دو انفجار مهیب فرودگاه ««اونتیم» در بروکسل پایتخت بلژیک را لرزاند. ساعتی بعد از این انفجار نیز یک انفجار دیگر در یکی از ایستگاه‌های قطار شهری بروکسل به وقوع پیوست.

در جریان جشن‌های روز ملی فرانسه در 14 ژوئیه، یک کامیون در شهر نیس به جمعیت حاضر در جشن حمله کرد و 86 نفر را کشت. پس از این حمله خونین مرگبار، یک مهاجر افغان 17 ساله با تبر به مسافران یک قطار در شهر ورتبسورگ آلمان حمله کرده و چهار نفر را مجروح کرد.

یک هفته پس از آن نیز در پی تیراندازی یک مرد مسلح به روی مشتریان حاضر در رستوران مک‌دونالد شهر مونیخ، دست‌کم 9 نفر کشته و تعدادی نیز مجروح شدند. همچنین یک جشنواره موسیقی در  شهر انسباخ  شد، وسیله انفجاری که در داخل کوله پشتی خود داشت، منفجر کرد.

کارشناسان بر این باورند که داعش دست کم چهارصد نفر را برای اجرای حملات مرگبار تروریستی در اروپا آموزش داده است. طبق این دیدگاه این افراد دستور دارند زمان، مکان و شیوه مناسب را برای اجرای حملات تروریستی انتخاب کنند به گونه ای که نهایت رعب و وحشت وهرج و مرج را به به نمایش بگذارند.

در این شرایط اروپا در آستانه مراسم جشن سال 2017، تدابیر امنیتی خود را افزایش داد. در این رابطه آژانس حفاظت از مرزهای اروپا (فرانتکس) تأکید کرد این قاره باید آماده مقابله با هر نوع خطری از جانب این گروه تروریستی باشد.

وضعیت مذکور با توجه به شکست های اخیر داعش در عراق و سوریه، وخیم تر شده و احتمال آن می رود که این گروه بخواهد بخاطر عدم حمایت کافی و دخالت اروپایی از آنها را تلافی کند.

در این راستا راب وین رایت، رئیس دفتر پلیس اروپا موسوم به «یوروپل» که تلاش‌ها برای مبارزه با داعش در داخل مرزهای اتحادیه اروپا را هماهنگ می‌سازد، نیز تصریح کرد: شکست‌های نظامی متوالی و فشار نظامی بیشتر بر داعش در منطقه، عملا منجر به افزایش واکنش انعکاسی این گروه در اروپا می‌شود.

از طرفی، در شرایطی که بحث مهاجران و پناهجویان در داخل اروپا با بحث های زیادی میان موافقان و مخالفان روبرو است، ایندیپندنت به نقل از مقامات امنیتی غربی نوشت ممکن است گروه تروریستی داعش از پناهجویان برای انجام حملات تروریستی استفاده کند.

این مساله می تواند ضمن ایجاد محدودیت های بیشتر برای پناه جویان و مردم جنگ زده در اروپا، نگرانی مردم این قاره را افزایش دهد. زیرا شرایط سخت زندگی و ناامیدی از آینده در کنار تشدید محدودیت ها ممکن است برخی پناهجویان را به واکنشی علیه مسببان این وضعیت وادار کند.

علاوه بر این مسائل، ناامنی در اروپا و کشور ترکیه به عنوان یکی از حامیان اصلی داعش در حالی روز به روز افزایش می یابد، که دیگر شکل پوشش و ظاهر این تروریست ها نسبت به گذشته به طور کلی تغییر کرده است.

قتل سفیر روسیه در ترکیه توسط یکی از محافظان شخصیت های سیاسی انجام شد که پیش از این چندین بار کار حفاظت از شخص اردوغان را بر عهده داشت. همچنین در حادثه اخیر حمله به کلوپ شبانه استانبول در شب سال نو نیز تروریست ها در لباس بابانوئل به روی مردم آتش گشودند.

از این رو در این شرایط فضای حاکم بر اروپا به مراتب سخت تر از زمانی است که اعضای گروه داعش در لباس سیاه به دفتر مجله شارلی ابدو حمله کردند. بر این اساس از این پس اروپایی ها باید در هر گردهمایی و یا تجمعی انتظار وقوع حوادثی از این دست را داشته باشند که البته این موضوع آشکار کننده ضعف سیستم ها امنیتی این کشورها نیز است.

امروز مردم اروپا درگیر بحرانی ریشه دار و پنهانی شده اند که زمانی رهبرانشان از آنها با اصطلاح معارضان و مخالفان یاد می کردند. نکته نگران کننده تر در این میان این است که از حدود بیش از چهار هزار اروپایی عضو داعش، تنها یک سومشان به خانه بازگشته اند و هنوز دو سوم این افراد در میدان نبرد هستند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن