دیدبان

کاش موسوی مثل هیلاری رفتار می‌کرد

کاش موسوی مثل هیلاری رفتار می‌کرد

رقابت بین ترامپ و کلینتون میلیمتری پیش می‌رود، این قدر رقابت نزدیک است که حتی با ضریب خطای‌اندک، دقیق‌ترین نظرسنجی‌ها هم از توان پیش بینی عاجزند.

به گزارش دیدبان، تقریبا همه چهره‌های محبوب هنری از بازیگر و کارگردان گرفته تا خواننده‌هایی با مخاطبان چند ده میلیونی، هرچه داشتند رو کردند تا هیلاری رئیس جمهور شود؛ نه اینکه خیلی از او خوششان بیاید بلکه چون از ترامپ بدشان می‌آید . آمریکا تا به حال چنین رقابتی را تجربه نکرده است چون فضای اجتماعی و سیاسی جامعه آمریکا دوقطبی شده است. دو قطبی نه به معنای دو قطبی انتخاباتی، بلکه به معنای دوقطبی ناشی از فعال شدن شکاف اجتماعی. هرطرف حذف طرف دیگر را می‌خواهد. رقابت در حال پایان یافتن است و کم کم اطلاعات مربوط به نتیجه آرا اعلام می‌شود.

ایران - 22خرداد 1388


رقابت بین موسوی و احمدی نژاد لحظه به لحظه داغ‌تر می‌شود، حتی امروز هم که روز رای گیری است رقابت ادامه دارد. کمترین کاری که می‌شود کرد، استفاده از پیامک برای رقابت است. موسسات نظرسنجی معتبر، نظرسنجی‌های خود را اعلام عمومی نمی‌کنند اما نتایج به دست آمده خبر از پیشتاز بودن احمدی نژاد می‌دهند که به دلیل معلوم نبودن رای درصدی از کسانی که تصمیمشان را نگرفته‌اند یا رای شان را اعلام نکرده‌اند، مشخص نمی‌شود آیا انتخابات به مرحله دوم می‌رود یا در مرحله اول احمدی نژاد رئیس جمهور می‌شود. رقابت انتخاباتی همراه با تندی و گاه با توهین‌های یک نامزد به رئیس جمهور وقت و گاه ادبیات نامناسب رئیس جمهور وقت به نامزد دیگر همراه می‌شود.

فضای اجتماعی و سیاسی به شدت دوقطبی شده است، نه دو قطبی ناشی از رقابت انتخاباتی بلکه دوقطبی ناشی از فعال شدن شکاف اجتماعی. چند هفته‌ای است که حامیان موسوی و احمدی نژاد چنان با شور و انگیزه و نشاط به تبلیغ می‌پردازند که خیابان‌های شهر شرایط عادی خود را از دست داده است اما هیچ تعرض و درگیری جدی بین طرفداران ایجاد نمی‌شود.

این قدر این رقابت داغ و جذاب شده است که برخی برای سرگرمی و دیدن این رقابت‌ها به خیابان‌ها می‌آیند. بی اخلاقی آقای احمدی نژاد در پربیننده‌ترین مناظره تلویزیونی با ده‌ها میلیون بیننده، طرفداران آقای موسوی را به شدت تحریک کرده و به فضای دوقطبی دامن زده است. برخی اقدامات شبهه زا توسط ناظران انتخابات نگرانی از تقلب را نزد طرفداران موسوی تشدید کرده است. با همه این احوالات زمان رای گیری رو به پایان است و کم کم شمارش آرا آغاز خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا - ستاد انتخاباتی کلینتون


کم کم خبرهای مربوط به آرای ایالت‌های مختلف به ستاد می‌رسد. همه در مورد نتایج نگران هستند و هرچه می‌گذرد نگران‌تر می‌شوند اما خبری می‌رسد که هضم آن چندان ساده نیست. خبر این است: در برخی ایالت‌هایی که به طور سنتی همیشه دموکرات‌ها رای دارند، ترامپ رای آورده است؛ شاید همه اول تعجب می‌کنند و عده‌ای می‌گویند «نکند تقلب شده است». هیلاری نگران است اما وقتی خبر قطعی این اتفاق عجیب می‌رسد نگرانی اش به عصبانیت تبدیل می‌شود و با خود می‌گوید: «چه پشت پرده و ساخت و پاختی صورت گرفت که درست موقعی که داشتم از ترامپ فاصله می‌گرفتم، اف بی آی پرونده بسته شده‌ایمیل‌های من را دوباره باز کرد و باعث عکس شدن شیب محبوبیت و در نتیجه شکست من شد.»

خبر نهایی انتخابات به هیلاری داده می‌شود، اکثریت مردم آمریکا به او رای داده‌اند اما بر اساس سیستم الکترال در آمریکا، با اختلافی‌اندک او انتخابات را باخته است. حالا باید کسی را تحمل کند که بیشترین تخریب‌ها و بدترین توهین‌ها را جلوی چشم صدها میلیون بیننده نثار او کرده است اما چاره چیست، باید پذیرفت که ترامپ دیگر رئیس جمهور شده است.

ایران - ستاد انتخاباتی مهندس موسوی


شمارش آرا شروع شده است. موسوی از نشست خبری برگشته است. او در نشست خبری اعلام کرد که پیروز انتخابات است البته اگر شمارش آرا درست صورت گیرد. در برخی شهرستان‌ها که به دلیل کمی جمعیت انتخابات زودتر به پایان رسیده است و شمارش آرا نیز پایان یافته، اخبار خوبی به گوش موسوی نمی‌رسد. هنوز انتخابات تهران به دلیل گستردگی استقبال تمام نشده است اما هرجا موسوی و اعضای ستادش رفته‌اند، حمایت‌های جدی مردمی را دیده‌اند. هنوز آرا تجمیع نشده اما آنچه مسلم است مشارکت بی نظیر بوده است و بر اساس ذهنیت‌های پیشین مفهوم این حرف این است که آن‌ها حتما رای می‌آورند. نوع اعلام آرا توسط وزارت کشور نگرانی‌ها از تقلب را بیشتر می‌کند. چند ساعت در بیم و امید در فضای اخبار رسیده از ستادهای مختلف استان‌ها می‌گذرد و سرانجام نتیجه‌های رسمی اعلام شده توسط وزارت کشور حاکی از پیروزی او در تهران و شکست قاطعش در شهرستان‌ها است.

«حتما تقلب شده است» این حرفی است که مرتب بین اعضای ستاد مطرح می‌شود. برخی از اعضای ستاد با مسئولین ستادهای استانی صحبت می‌کنند. حال وقت آن رسیده است که حدود 40 هزار نفر از افرادی که به عنوان اعضای کمیته صیانت از آرا از طرف ستادهای انتخاباتی آقایان موسوی و کروبی سرصندوق ها، ناظر بودند گزارش‌های تقلب را ارائه کنند اما گزارش مهمی از تقلب در شمارش داده نمی‌شود.

ایالات متحده آمریکا- ساعاتی بعد از اعلام پیروزی ترامپ


خواننده مشهور آمریکایی با شنیدن خبر پیروزی ترامپ، پست اینستاگرامی اعتراضی می‌گذارد و مقابل برج ترامپ دست به اعتراض علنی می‌زند. فضای شدید دو قطبی ایجاد شده و عصبانیت مخالفان ترامپ بی اخلاق به گونه‌ای است که مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند و به نتیجه انتخابات اعتراض می‌کنند این اعتراض‌ها نه تنها از سوی دموکرات‌ها و ستاد هیلاری حمایت نمی‌شود بلکه از آن‌ها خواسته می‌شود که طبق قانون نتیجه انتخابات را بپذیرند اما معترضان به قدری عصبانی‌اند که چند روز در خیابان‌ها می‌مانند. با این که کسی آنها را دعوت به خیابان کشی نکرده است این جمعیت عصبانی روز و شب جمع می‌شوند اگر دموکرات‌ها یا هیلاری بخواهند بر موج اجتماعی که از دل بیش از 50 درصد شرکت کنندگان در انتخابات بیرون آمده‌اند سوار شوند، هیچ کس نمی‌تواند آن را کنترل کند.

احتمالا کسی تلاش نمی‌کند با هیلاری صحبت کند که مبادا یک وقت معترضان عصبانی و نگران از روی کار آمدن ترامپ را تحریک کند چون هیلاری همان شب نتیجه را پذیرفته است. آنها خوب می‌دانند هر قدر هم در رقابت‌های انتخاباتی بدترین الفاظ و سیاست‌ها را علیه هم به کار ببرند یا با لابی و سوء استفاده از قدرت یکدیگر را تخریب و طرفدارانشان را تحریک کنند ، همه چیز باید با پایان یافتن روز رای گیری ، پایان یابد لذا هیلاری در اولین اظهارنظرش نتیجه انتخابات را می‌پذیرد و اف بی آی را عامل شکست خودش در انتخابات معرفی می‌کند.

ستاد هیلاری، رسانه‌های حامی او و چهره‌ها و شخصیت‌های مشهور دشمن ترامپ کوچکترین همراهی با معترضان نمی‌کنند به همین جهت آرام آرام اعتراضات خیابانی فروکش می‌کند و به اعتراض از طریق روندهای قانونی مانند صدور بیانیه برای رای ندادن الکترال‌ها یا بازشماری آرای برخی ایالت‌ها تبدیل می‌شود. جامعه قطبی شده و ملتهب آمریکا در نتیجه رقابت و مناظره‌های جنجالی، بعد از چند روز آرام می‌شود.

ایران - روزهای بعد از اعلام پیروزی احمدی نژاد


طرفداران احمدی نژاد خوشحال و طرفداران موسوی عصبانی هستند. قریب به اتفاق کسانی که در نظرسنجی‌ها گفته بودند به رضایی رای می‌دهند برای اینکه رایشان نشکند به احمدی نژاد رای دادند و خیلی از کسانی که حتی نمی‌خواستند رای بدهند بعد از مناظره تصمیم گرفتند به احمدی نژاد رای دهند لذا او در مرحله اول با فاصله 11 و نیم میلیون نسبت به 13 میلیون رای میرحسین موسوی پیروز شد. رهبری مطابق روال همیشه پیام داده‌اند و از مردم به دلیل مشارکت بالایشان در انتخابات تشکر کرده‌اند و از طرفداران نامزد بازنده و نامزد پیروز خواستند که دست به اقدامات تحریک آمیز نزنند. یک روز بعد از اعلام نتایج جشن پیروزی احمدی نژاد برگزار می‌شود. صدا و سیما این برنامه و سخنرانی احمدی نژاد را به صورت زنده با همه شعارهای تحریک کننده حامیان نامزد پیروز پخش می‌کند؛ لذا بازهم معترضان عصبانی‌تر می‌شوند.

موسوی همچنان از تقلب در انتخابات حرف می‌زند و رایزنی‌ها آغاز شده است. آخوندی که مسئول ستاد انتخاباتی موسوی است، در جلسه با رهبری از روند برگزاری انتخابات به شدت انتقاد می‌کند اما تصریح می‌کند که قبول دارد در شمارش آرا تقلب نشده است. او با اینکه خیلی سیاسی است اما باتجربه است و می‌داند تقلب در این تعداد رای امکان پذیر نیست ضمن آنکه از طرف حدود 40 هزار ناظر خودشان در شهرستان‌ها هیچ خبر جدی مبنی بر تقلب نرسیده است.

اما عده‌ای دیگر همچنان موسوی را ترغیب به پافشاری بر سر وجود تقلب می‌کنند. ظاهرا حلقه اول ستاد آقای موسوی کم کم به حاشیه می‌رود و گروهی از حزب مشارکت که قرار بود فقط برای رای جمع کردن در ستاد او باشند، تبدیل به حلقه اول ستادش شده‌اند. موسوی و کروبی مردم را برای اعتراض به خیابان‌ها فرا می‌خوانند. چند صدهزار نفر از حامیان موسوی با شعار «رای من کو» به خیابان می‌روند. موسوی در جمع آن‌ها شرکت می‌کند و با شور و هیجان خاصی از صیانت از رای آنان سخن می‌گوید. معترضان که نشان می‌دهند در پایتخت پایگاه اجتماعی گسترده‌ای دارند، بیشتر تهییج می‌شوند و تصمیم می‌گیرند تا انتخابات را باطل نکرده‌اند به اعتراض ادامه دهند. عده‌ای از فضا سوءاستفاده و اعتراضات خیابانی را به آتش زدن و اغتشاش تبدیل می‌کنند.

از طرف دیگر رایزنی‌ها ادامه دارد، پیشنهادهای مختلف توسط افراد مختلف برای حل و فصل مسئله بدون خیابان کشی داده می‌شود، گاه مهندس موسوی میانجیگری‌ها را می‌پذیرد و شروطی می‌گذارد اما بعد از پذیرش شروط او توسط رهبری یا شورای نگهبان پشیمان می‌شود. او دیگر فقط با ابطال انتخابات راضی می‌شود. دیگر میانجیگران نیز ناامید شده‌اند. بسیاری از نزدیکانش از او حمایت نمی‌کنند اما حاضر هم نمی‌شوند نظرشان مبنی بر تقلب نشدن را به صورت علنی اعلام کنند تا طرفداران موسوی از ابهام تقلب بیرون بیایند. بیانیه پشت بیانیه توسط مهندس موسوی صادر می‌شود حالا دیگر چند ماه از انتخابات گذشته است و معترضان همراه با آشوب‌های خیابانی همچنان خیابان‌های پایتخت را ناامن کرده‌اند و دشمنان مردم به فشار بیشتر بر ایران ضعیف شده طمع ورزیده‌اند.
***
کاش مهندس موسوی مثل هیلاری رفتار می‌کرد.
منبع: خراسان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن