دیدبان
عباس حاجی‌نجاری؛

9 دی نماد کارآمدی نظام دینی در عبور از بحران‌ها

9 دی نماد کارآمدی نظام دینی در عبور از بحران‌ها

به گزارش دیدبان، «عباس حاجی نجاری» در روزنامه «جوان» نوشت:

درک عظمت حماسه مردم ایران در روز نهم دی‌ماه 1388، زمانی امکان‌پذیر است که بتوان نقشه‌های دشمنان برای فروپاشی نظام اسلامی در بستر فتنه 88 را به درستی تصویر کرد و گام‌های عملیاتی آنان را برای رسیدن به این هدف برشمرد. 

یکی از فراز‌های مهمی که دشمنان بیرونی و سران و عوامل داخلی برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند، روز ششم دی‌ماه، یعنی روز عاشورا بود؛ روزی که می‌توانست سکوی پرشی برای تحولات آینده باشد. درآستانه این روز منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و فتنه گران ، طیف متحدی را تشکیل داده و حوادث کف خیابان‌های تهران را مدیریت می‌کردند و البته بی بی سی و رادیو فردا و صدای امریکا هم با اتکا به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر پیام رسان آشوب‌ها بودند و به زعم خود سقوط نظام را به نظاره نشسته بودند. انتخاب روز عاشورا برای به سقوط‌کشاندن نظامی که مهم‌ترین افتخارش پیروی از فرهنگ عاشورا و نهضت حسینی بود, معنای ویژه‌ای داشت. به همین دلیل بود که وقتی فتنه‌گران در میدان ولی عصر(عج) موفق می‌شوند کیوسک نیروی انتظامی را به آتش بکشند ویکی از عوامل فتنه در این میدان پرچم سبز نماد فتنه را بلند کرده ومی چرخاند، بلا فاصله در بی‌بی‌سی و رادیو فردا و دیگر شبکه‌ها و سایت‌ها اعلام می‌کنند که« ولی عصر آزاد شد!» و همین‌گونه بود هنگامی که از فرصت غیبت عزاداران حسینی در مساجد و تکایا که مشغول عزاداری بودند، استفاده کرده وهنگامی که بر میادین امام حسین(ع) یا فردوسی و پل حافظ مسلط می‌شوند، خبر از آزادی این میادین را می‌دهند، چرا که تصورشان این بود که پرونده نظام را با این آشوب، بسته‌اند! و تلخی ماجرا آنجا بود که در آن روز تمامی نمادهای عاشورایی در حوزه تحرک فتنه‌گران تخریب شده یا به آتش کشیده شده بود. این امر نشان داد که گویا آنها تلاش داشتند انتقام سی واند سال ناکامی سلطه‌گران در مواجهه با مردم ایران را که ناشی از باور و اعتقاد مردم به نهضت حسینی بود، یک روزه بگیرند. 

به همین دلیل است که حماسه 9 دی را تنها نباید توقف روند آشوب‌افکنی و اخلال‌گری در روند حرکت نظام اسلامی قلمداد کرد، بلکه 9‌دی عاشورایی بودن مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرد و نشان داد که مردم ایران به رغم تحمل دشواری‌ها و سختی‌ها که بخش لاینفک هر نظام سیاسی است، آنگاه که لازم باشد، فارغ از هر نوع گرایش سیاسی در پای نظام ایستاده و آماده جانفشانی هستند. 

حماسه حضور مردم در 9 دی در مقایسه با ایام الله 22 بهمن، روز قدس و ... دارای وجه تمایز بود چرا که از یک سو در ساعتی برگزار شد که کارمندان، کارگران و ... به کار اشتغال داشتند و کسبه و ... ساعت استراحت خود را سپری می‌کردند با این وصف شرکت در این راهپیمایی باید توأم با انگیزه‌های بسیار قوی می‌بود. مردم به‌طور گسترده شرکت کردند و- تقریباً- همه کسانی که آمده بودند همان واجدین شرایط رأی بودند که حدود هفت ماه پیش در انتخابات شرکت کرده بودند. در واقع می‌توان گفت همه کسانی که رأی داده بودند- اعم از اینکه به کاندیدای پیروز رأی داده‌اند یا به کاندیداهای شکست‌خورده‌- به صحنه آمدند و به هیچ وجه از سر تفنن هم نیامده بودند. شعارهای مردم کاملاً سیاسی و مستقیم و معنادار بود. آنان سران فتنه را با استفاده از ادبیات زیارت عاشورا لعن می‌کردند و از آنان ابراز نفرت می‌کردند. تظاهرات نزدیک به سه ساعت به درازا کشید و موج جمعیت خیابان بزرگ انقلاب را از قبل از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی دربرگرفت و می‌توان گفت این تظاهرات تنها با انبوه جمعیتی که در روز عاشورای 57 به میدان آمدند یا  جمعیت انبوهی که امام را تا بارگاه ملکوتی‌اش بدرقه کردند، قابل قیاس می‌باشد. 

9 دی قابلیت و کارآمدی نظام دینی را در عبور از بحران‌ها نشان داد و ثابت کرد که اگر همه قدرت‌های مالی و سیاسی جهان هم اگر در مقابل نظام بایستند، این نظام قادر است در مقابل آنها بایستد و اهداف خود را به پیش ببرد، 9 دی ظرفیت و کارآمدی ولایت فقیه را در عبور از بحران‌ها نشان داد و ثابت کرد که این نظام که برگرفته و در امتداد ولایت علوی است، قادر است با اتکا به عنایات الهی و پشتوانه مردمی از سقیفه و سقیفه سازان که این‌بار روی صندوق رأی و با توطئه «توهم تقلب» مجتمع شده بودند، با اقتدار عبور کند. 9 دی در عین تقویت انسجام میان مردم و نظام، انزوای اصحاب فتنه را به دنبال داشت و نشان داد که انقلاب با اتکا به مؤلفه‌های درونی قادر است همچون هشت سال دفاع مقدس، پیچیده ترین بحران را که ممکن است برای هر نظام سیاسی ایجاد شود، با کمترین هزینه مهار و از آن عبور کند. 

در عرصه بین‌المللی نیز، به رغم هزینه سنگین فتنه در ارائه تصویری سیاه از نظام اسلامی در جهان، انقلاب اسلامی یکبار دیگر قدرت الهام بخشی و الگوسازی خود را بازیافت و آنگاه که توان خود را در حل این بحران‌ها نشان داد، اوج‌گیری نهضت بیداری اسلامی را به دنبال خود داشت و البته نظام سلطه را به اقتدار درونی و قدرت بازدارندگی انقلاب، معترف کرد. 

مقام معظم رهبری در تشریح حماسه 9 دی می‌فرمایند: راز ماندگاری این انقلاب اتکا به ایمان‌هاست، اتکای به خداست، بنابراین شما می‌بینید آن روزی که توده‌های عظیم مردم در سرتاسر کشور احساس کنند که دشمنی متوجه انقلاب است، احساس کنند که دشمنی جدی‌ای وجود دارد، بدون فراخوان حرکت می‌کنند می‌آیند، روز 9 دی شما دیدید در این کشور چه اتفاقی افتاد و چه حادثه‌ای پیش آمد، دشمنان انقلاب که همیشه سعی می‌کنند راهپیمایی میلیونی را بگویند چند هزار نفر آمده‌اند، تحقیر کنند تا کوچک کنند، اعتراف کردند گفتند در طول این بیست سال، هیچ حرکت مردمی‌ای به این عظمت در ایران اتفاق نیفتاده است، این را نوشتند و گفتند: آن کسانی که سعی در کتمان حقایق درباره جمهوری اسلامی دارند، این را گفتند. علت چیست؟ علت این است که مردم وقتی احساس می‌کنند دشمن در مقابل نظام اسلامی ایستاده است، می‌آیند توی میدان، این حرکت ایمانی است، این حرکت قلبی است، این چیزی است که انگیزه خدایی در آن وجود دارد، دست قدرت خداست، دست اراده الهی است این چیزها دست من و امثال من نیست، دل‌ها دست خداست، اراده‌ها متعهد اراده پروردگار است، وقتی حرکت خدایی شد، برای خدا شد، اخلاص در کار بود خداوند متعال اینجور دفاع می‌کند. 

فتنه 88 اگرچه با حماسه تاریخی نهم دی که نماد غیرت ملی ایرانیان در دفاع از نظام اسلامی بود، مهار شد و نشان داد که گفتمان انقلاب اسلامی از آن چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند چالش‌های بزرگی مانند این را مهار کند ، اما این به معنی پایان ماجرا نخواهد بود ، چرا که دشمنان بیرونی ودرونی نظام اسلامی ، تا زمانیکه نظام جمهوری اسلامی بر مواضع بر حق خود استوار باشد ، دست از فتنه انگیزی بر نمی‌دارند و این حضور وهوشیاری و بصیرت نیروهای جبهه انقلاب است که فصل الختامی برای مقابله با این فتنه انگیزی‌ها خواهد بود.

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن