دیدبان

اسب را گم کرده پی نعلش می‌گردند

اسب را گم کرده پی نعلش می‌گردند

به گزارش دیدبان، بعد از افشاشدن صحبت های ظریف مبنی بر اعترافش به اشتباه که موضوع داغ رسانه ها شد، سخنگوی وزارت خارجه اظهارات جالبی را در تاریخ دیپلماسی دولت از خود به جا گذاشت.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام آقای کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی را غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرشرعی دانسته که خلاف مصالح کشور است. 

وزرات امور خارجه به گونه ای از منافع و امنیت ملی صحبت می کند که انگار کریمی قدوسی در بحبوحه ی مذاکرات و در سخنرانی عمومی ادعای خالی بودن خزانه کرده است. یا مثلا کریمی قدوسی در شورای روابط خارجی آمریکا در جواب هاله اسفندیاری گفته: «اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلاً در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های2004 و2005، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!»(بخشی از سخنان سال 93 ظریف در آمریکا)

یا کریمی قدوسی بود که در دوران اصلاحات از رای نیاوردن حزبش در داخل، با البرادعی درددل می کرد.

آقای سخنگو تأکید کرده: «هر عقل سلیمی که ذره ای به فکر منافع ملی و نگران افشای اسرار کشور در برابر بیگانگان و بخصوص آمریکا باشد می داند که نباید صحبتهای خصوصی وزیر خارجه را که در جمع محدودی از نمایندگان معتمد مجلس بیان شده و برای نمایندگان مردم از بایدها و نبایدهای بیان مواضع و نحوه موضعگیری در کشور صحبت می کند، افشا کرد.»

البته از سخنگوی وزارت خارجه که مسولیت رفع تحریم ها را بر عهده داشته و تا چند روز پیش معنی داماتو(همان قانون تحریمی آمریکا علیه ایران که تمدید شد) را نمی دانست تبعا انتظار خواندن برجام انتظاری بی جاست. اما چون نگران افشای اسرار کشورند لازم است بند زیر از برجام را تورقی کنند:

بند 78 ضمیمه یک برجام:

78.      If the absence of undeclared nuclear materials and activities or activities inconsistent with the JCPOA cannot be verified after the implementation of the alternative arrangements agreed by Iran and the IAEA, or if the two sides are unable to reach satisfactory arrangements to verify the absence of undeclared nuclear materials and activities or activities inconsistent with the JCPOA at the specified locations within 14 days of the IAEA’s original request for access, Iran, in consultation with the members of the Joint Commission, would resolve the IAEA’s concerns through necessary means agreed between Iran and the IAEA.  In the absence of an agreement, the members of the Joint Commission, by consensus or by a vote of 5 or more of its 8 members, would advise on the necessary means to resolve the IAEA's concerns. The process of consultation with, and any action by, the members of the Joint Commission would not exceed 7 days, and Iran would implement the necessary means within 3 additional days.

78. اگر عدم وجود مواد و فعالیت های اعلام نشده و یا فعالیت های مغایر با برجام بعد از اجرای ترتیبات جایگزین موافقت شده توسط ایران و آژانس نتواند راستی آزمایی شود، یا دو طرف قادر نباشند به طریق رضایت بخشی برای راستی آزمایی عدم وجود مواد یا فعالیت های هسته ای اعلام نشده یا فعالیتهای مغایر با برجام در مکانهای مشخص شده، در مدت 14 روز از ارایه درخواست اولیه آژانس برای دسترسی به توافق برسند، ایران در مشورت با اعضا کمیسیون مشترک، نگرانی های آژانس را از طریق شیوه های لازم مورد توافق بین ایران و آژانس حل می نماید. در صورت عدم وجود یک توافق، اعضا کمیسیون مشترک با اجماع و یا با رای 5 عضو از 8 عضو، نظر خود را در خصوص روش ضروری برای حل نگرانی آژانس ارایه خواهند داد. فرآیند مشورت و یا هر عمل دیگر مرتبط توسط اعضا کمیسیون مشترک نبایستی بیشتر از 7 روز به طول بیانجامد و ایران اقدامات ضروری را در طی 3 روز اجرا خواهد کرد.

طبق برجام تصمیم گیری در کمیسیون مشترک در همه موارد با اجماع است مگر در موارد تصریح شده به شکل خاص در برجام، این موارد منحصر است در بازرسی ها از مراکز مورد ادعای آژانس.

 طبق قسمت دسترسی در ضمیمه اول (بندهای 74 تا 78) برجام، درخواست بازدید آژانس از مراکز حساس نظامی و امنیتی در صورت مخالفت قطعی کشور مبتنی بر منافع وحفظ حاکمیت ملی، پس از طی مراحل اولیه و ارجاع موضوع به کمیسیون مشترک، نظر نهایی با رای 5 عضو از 8 عضو در عرض 3 روز برای ایران لازم الاجراست . با این سازوکار نیز رای گیری، عملا آراء ایران، روسیه و چین بی‌اثر می شود.

البته سازوکار مضحک حل اختلاف را که در صورت اعتراض ایران به نقض برجام، منجر به بازگشت همه ی تحریم ها می شود رسانه های زیادی پوشش داده اند که نیازی به توضیح دوباره ندارد. 

در ادامه آقای سخنگو درحالی از باید ها و نبایدهای موضع گیری کشور سخن می گوید که هر عقل سلیمی تبعات حواله دادن منتقدان داخلی به جهنم را در حین مذاکره با کثیف ترین دولت دنیا درک می کند و دانستن حداقل های کار دیپلماتیک نیاز به این همه ادعا ندارد.

بهرام قاسمی در اظهارات ذکر شده مخاطب را با پارادوکس هایی مواجه می نمود که با توجه به عملکرد دولت روحانی سوالات و ابهاماتی را به وجود می آورد اما در ادامه ی صحبت ها خیالمان را آسوده می کند و بر پافشاری دولت بر مواضع گذشته خود تاکید می کند.

او افزود: «حتی اگر به متن پیاده شده توسط خود آقای کریمی قدوسی نیز رجوع شود کاملا روشن است که منظور دکتر ظریف از اشتباه، برخی اشتباهات در نحوه موضگیری عمومی پیرامون یک موضوع خاص بوده که هیچ ارتباطی با مفاد  برجام یا استراتژی مذاکرات و نحوه انجام مذاکرات و یا نگارش برجام ندارد. انتشار این سخنان (که وزارت امور خارجه به دلایلی کاملا روشن قادر به تایید صحت و سقم آنها یا ارائه توضیحات بیشتر نیست) گرا دادن و اطلاع رسانی به آمریکا از تاکتیکهای مذاکراتی کشور است و می تواند موضع مذاکراتی جمهوری اسلامی را در مقابل حرکت های آتی آمریکا تضعیف نماید و بدیهی است که گناه آن بر عهده آقای کریمی قدوسی است» 

تاکتیک دولتی که در قبال انهدام صنعت هسته ای، باقی ماندن تحریم ها و فصل هفتمی بودن را پذیرفته و آنرا برد کشور می داند مشخص است با اظهارات کریمی قدوسی تضعیف می شود و بدیهی است گناه تضعیف خسارت محض برجام بر عهده ی کریمی قدوسی ها در تاریخ ثبت خواهد شد.

در آخر نیز بهرام قاسمی اظهار داشته: «وزارت امور خارجه از عدم پایبندی مدعیان اخلاق و تدین  به موازین قانونی جلسات محرمانه و نادیده انگاشتن و ذبح مصالح ملی و امنیتی کشور به پای مطامع شخصی و جناحی بسیار متاسف است و از این پس مجبور است برای افشاء نشدن تاکتیک های مذاکراتی و تصمیمات استراتژیک و حساس ملت و نظام، در نحوه و شکل برگزاری چنین نشست هایی دقت بیشتری نماید.»

و این همان چیزی است که دولت می خواست.

کریمی قدوسی دیگر نمی تواند از رای نیاوردن خود و حزب متبوعش برای البرادعی و شورای روابط خارجی آمریکا درددل کند!

او دیگر نمی تواند خطوط قرمز رهبری در مذاکرات را زیرپا گذارد!

او نمی تواند شروط 9 گانه ی رهبری در اجرای برجام را نادیده گرفته و از همه سخت تر اینکه او دیگر نباید ادعای هماهنگی با رهبری کرده و خودش را در لوای رهبری پنهان کند!

 رهبری سپر نیست و کریمی قدوسی نمی تواند مسولیت کارهای خود را به گردن دیگری بیندازد!

* امیرعباس شریفی

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن