دیدبان
یدالله جوانی:

دولت یازدهم دولت برجام است

دولت یازدهم دولت برجام است

به گزارش دیدبان، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «یدالله جوانی» نوشت:

هر یک از دولت‌های پس از انقلاب اسلامی در ایران را می‌توان با یک عنوان نامگذاری کرد. این نامگذاری‌ها اعتباری نبوده، بلکه براساس اولویت‌ها، رویکردها و خط‌مشی رؤسای آن دولت‌ها انجام می‌گیرد.
به عبارت دیگر این عناوین و نام‌ها به نوعی معرف دولت‌ها بوده و کارنامه آنان تلقی می‌شود. برای تحلیل عملکرد دولت‌ها و ارزیابی آنان از جهت موفقیت‌ها و ناکامی‌‌ها، باید بر این عناوین تمرکز کرد. هر یک از  دولت‌ها، برای اداره امور کشور، یک سری وظایف مشخص و تعریف شده‌ای دارند که طبق قوانین و مقررات و رویه‌های جا افتاده،‌وزارتخانه‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت آن وظایف را انجام می‌دهند.

 بیشتر کارهای خدمات عمومی، از این نوع کارها می‌باشد، اما به اقتضای شرایط هر دولتی با توجه به شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور در فضای انتخاباتی و تمرکز روی برخی از این شعارها کم‌کم با آن عنوان و شعار شناخته می‌شود. به عنوان مثال دولت هشت ساله آقای هاشمی‌رفسنجانی به عنوان دولت سازندگی به اقتضای شرایط پس از جنگ شناخته شده است. بدیهی است که این عنوان معرف کارنامه آن دولت است و برای ارزیابی دولت آقای هاشمی باید روی مسائل مرتبط با موضوع سازندگی تمرکز کرد، سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها،‌کار ویژه‌ها،‌ نتایج و پیامدهای این سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها، نشان می‌دهد که دولت آقای هاشمی دارای چه نقاط قوت و ضعفی بوده است. دولت هشت ساله آقای سیدمحمد خاتمی به دولت اصلاحات معروف است. آقای خاتمی در فضای انتخاباتی سال 1376، شعار جامعه مدنی سر داد و پس از پیروزی و شکل‌گیری جبهه دوم خرداد با شعارهایی چون توسعه سیاسی و در نهایت شعار اصلاحات، دولت ایشان به دولت اصلاحات معروف شد.
بنابراین برای ارزیابی موفقیت‌ها و ناکامی‌های دولت آقای خاتمی و جبهه همراه با ایشان، باید روی عنوان «اصلاحات» تمرکز داشت، همانطور که برای دولت آقای هاشمی باید روی «سازندگی» متمرکز شد.

اما نکته مهم در این میان برای ارزیابی عملکرد این دولت‌ها، معیار و ملاک ارزیابی است. منافع ملی، اهداف ملی، آرمان‌های جمهوری اسلامی و در نهایت آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دو سطح داخلی و خارجی، ملاک و معیار سنجش عملکرد دولت‌ها و مشخص نمودن میزان موفقیت‌ها و ناکامی‌هاست.
حال سؤال این است که دولت یازدهم که اینک در سال چهارم خود قرار دارد، با چه عنوانی باید شناخته شود؟ دولتمردان در پاسخ به این سؤال شاید از عناوینی چون «دولت اعتدال» یا «دولت تدبیر و امید» استفاده کنند. اما واقعیت این است که عناوین مذکور نمی‌تواند معرف واقعی کارنامه یک دولت باشد. این عناوین بیشتر جنبه ذهنی و شعاری دارد.
شاید بهترین نام برای این دولت آن باشد که از دولت آقای روحانی به عنوان «دولت برجام» نام برده شود. بنابراین برای سنجش عملکرد دولت ایشان باید برجام را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. بررسی موفقیت‌ها و ناکامی‌های دولت یازدهم باید براساس برجام و مذاکرات هسته‌ای صورت پذیرد.

این فرجام برجام است که نشان می‌دهد دولت یازدهم تا چه اندازه توانسته منافع ملی را تأمین و در راستای تحقق آرمان‌‌های  انقلاب اسلامی حرکت نماید؟ معنای این عبارت آن است که خوب و بد برجام، دستاوردها و خسارت‌‌های  برجام، با معیار و ملاک منافع ملی و آرمان‌‌های  انقلاب اسلامی، اجزای اصلی تشکیل‌دهنده کارنامه آقای روحانی است. دولت آقای روحانی همانطور که به دستاوردهای برجام افتخار می‌کند، باید مسئولیت خسارت‌‌های  آن را هم بپذیرد.  از این منظر، مقایسه دستاوردها و خسارت‌‌های  برجام با یکدیگر، نمره نهایی دولت برجام را مشخص می‌کند. دلیل نگارنده برای این نامگذاری، یکی تمرکز آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی روی موضوع تأمین حقوق مردم و حل مشکلات اقتصادی کشور از طریق مذاکره با امریکا به عنوان کدخدای جهان و دیگری تمرکز دولت ایشان از ابتدای شکل‌گیری تا زمان حاضر بر مذاکرات در حوزه سیاست خارجی است.

در دولت یازدهم، بسیاری از مسائل کشور در حوزه‌‌های  مختلف در دو سطح داخلی و خارجی تحت الشعاع مذاکرات هسته‌ای و خصوصاً مذاکرات با امریکا قرار داشت.
آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی، با صراحت اعلام کرد دولت بعدی باید اجازه مذاکره با امریکا برای حل مشکلات اقتصادی مردم را داشته باشد. بنابراین فرجام مذاکره با امریکا، رکن رکین کارنامه دولت آقای روحانی است. اساساً ادبیات دولت یازدهم در موضوعات مختلف متأثر از مذاکرات هسته‌ای ودر نهایت برجام بوده و هست. بنابراین دولت یازدهم و شخص رئیس آن، نباید دستاوردهای احتمالی برجام را در کارنامه خود ثبت نماید و با آشکار شدن خسارت‌‌های  ناشی از نقض برجام از سوی امریکایی‌ها و تشدید تحریم‌ها در آینده با عناوین دیگر از سوی دولت جدید امریکا، به دنبال فرافکنی و انداختن مسئولیت خسارت‌ها بر دوش دیگران باشد. به هر حال نام دولت یازدهم در تاریخ سیاسی ایران، به نام‌ دولت برجام ثبت خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن