دیدبان

نمایش حقوق ملت

نمایش حقوق ملت

به گزارش دیدبان، «کبری آسوپار» در روزنامه «جوان» نوشت:

مردم ایران دیروز در تلفن‌های همراه خود پیامکی از طرف رئیس‌جمهور دریافت کردند: «مردم شریف ایران، بیایید با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم. حسن روحانی. رئیس‌جمهور» و در ادامه پیامک، لینک منشور حقوق شهروندی را می‌بینیم.

آقای روحانی در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی نیز می‌گوید: «اصل 113 قانون اساسی، رئیس‌جمهور را مسئول اجرای قانون اساسی می‌داند... و این چه وظیفه سخت و سنگینی است در شرایطی که برخی حتی تحمل شنیدن بعضی از اصول قانون اساسی را ندارند و در حالی که فصل سوم قانون اساسی و از اصل 19 تا 42 به حقوق ملت تعلق دارد، با توجه به چنین شرایطی باید این اصول را پنهان کنیم.»

همچون خیلی وقت‌های دیگر، رئیس دولت یازدهم از کسانی سخن می‌گوید که نامعلوم و نامشخص هستند و دوقطبی کذایی ایجاد می‌کند تا با ساخت آدم بدهای خیالی، سوی دیگر، طرف خوب ماجرا تلقی شود. بسیاری از حامیانش هم این باطل‌سازی و حق به‌جانبی را باور می‌کنند.

مشکل مردم - چه موافقان، چه منتقدین و چه مخالفین دولت - ناآشنایی با حقوق شان نیست، بلکه مشکل در نداشتن قدرت برای استیفای حقوق‌مان است. سه و سال نیم از عمر دولت یازدهم گذشته و حالا در حالی که چند ماهی بیش تا انتخابات ریاست جمهوری نمانده، یک نوشته مکتوب با کلی تشریفات به امضای رئیس‌جمهور می‌رسد که به من در مقام یک شهروند ایرانی بگوید تو حق حیات، حق اشتغال، حق انتخاب محل زندگی، حق برخورداری از هوای سالم، حق آزادی بیان، حق تفریح، حق ورزش، حق مالکیت، حق مسکن و... داری! حقوقی که در متن قانون اساسی فاخر سرزمین من لحاظ شده و تأکید بر آن، دوباره‌نویسی و تدوین مفصل‌تر و رونمایی، وزانت بیشتری به آن نخواهد داد. اینکه کسی، حتی بدون ‌انگیزه انتخاباتی و بدون ‌هدف مطرح کردن خود و گفتن اینکه «به وعده‌ام عمل کردم» مدام مقابل من بگوید تو حق اشتغال داری، آیا برای من کار درست می‌کند؟! می‌شود هزار بار به مردم گفت شما حق آزادی بیان دارید، اما وقتی هر نقدی از سوی دولت با بی‌احترامی و تهمت و پیگیری قضایی روبه‌رو می‌شود و منتقدین به جهنم حواله داده می‌شوند، تکرار حق آزادی بیان صرفاً مهر تأییدی بر نمایشی بودن منشوری است که دیروز رئیس‌جمهور امضا کرد. دولتی که به هیچ تجمع منتقدین مجوز برگزاری نمی‌دهد، وقتی پای منشوری را امضا می‌کند که سخن از آزادی تجمعات در آن وجود دارد و وقتی دهها مورد نقض منشور حقوق شهروندی توسط همین دولت تدوینگر و امضاکننده آن وجود دارد، و وقتی معاون حقوقی رئیس‌جمهور صراحتاً می‌گوید این منشور ضمانت اجرایی ندارد، یعنی ما با یک نمایش مواجه هستیم؛ نمایشی که قرار نیست حقوق من و شما را استیفا کند، بلکه چشم به برگه‌های رأی 26 اردیبهشت 96 دوخته است.

البته بندهایی هم در متن منشور است که برای آنهایی که جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق شهروندی می‌کنند، پیام‌های شفاف می‌فرستد؛ فی‌الحال در موردشان حرفی نمی‌زنیم. اکنون فقط قصد طرح یک پیشنهاد است؛ به نظر می‌رسد تنها یک راه برای خارج کردن این منشور از وضعیت نمایش‌گونه کنونی وجود دارد و آن مطالبه همین حقوق مصرح در متن منشور از دولت است و بررسی تطبیق آنچه توسط رئیس‌جمهور امضا شده، با آنچه در سه سال و نیم دولت انجام داده است؛ راهی که در واقع به این نمایش در حال اجرا کات می‌دهد.

منبع: جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن